Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-03-15, 09:40
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Knossós

http://fonien.gr/impressive-3d-video...os-minoan-era/

Denna länk från Fonien visar hur Knossós kan ha sett ut före den stora katastrofen.
/ Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-03-15, 10:21
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Knossós

Tycker det ser ganska "modernt" ut,men kanske det blir så med den tekniken. Men det är intressant att få se hur det har kunnat vara, i synnerhet när man själv har varit där. Rekommenderas för alla att besöka!

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-03-15, 18:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Knossós

Vi har en ganska ny TV-kanal, OTE History, med väldigt många intressanta program. Det rör sig mest om Medelhavsländernas historia, men inte enbart. Idag handlade det till exempel om Onassis, och för mig var det nytt att han hade så många länkar till Sverige.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-03-16, 03:26
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Knossós

Nu blev jag nyfiken på Onassis... vill minnas att han har ett barnbarn som är halvsvenskt, eller hur var det, Monica? Nu vet vi att du sitter inne med en massa smarrigt skvaller!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-03-16, 10:02
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Knossós

Onassisfrågan blir en avvikelse från Knossontråden,men om jag inte missminner mig så hade Ari Onassis svärson Thierry Roussel en svensk älskarinna som han fick två barn med under äktenskapet med Christina Onassis. Efter Christinas död gifte han sig med älskarinnan o fick ytterligare barn, o dessa tre(?) barn kanske kan ses som halvsvenska halvsyskon till Athina Onassis
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-03-16, 12:56
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Knossós

...ni vet mer än jag...åter till Knossos...väldigt många arkeologer och andra förståsigpåare har gjort olika tolkningar av dess historia. Jag har saknat ett mänskligt perspektiv - hur levde folk? Hur fick de mat, vad odlades inom rimligt håll...kvinnornas ställning, hur var det med slavarna , ja, man kan undra och fråga i det oändliga. Stenar kanske kan tala? Av fragment av väggmålningarna ser man en del.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-03-16, 17:18
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Knossós

Ursäkta att jag frestade till utvikning men tack för detaljer, Giottoni! Nu vet vi.
Filmen från Knossos tyckte jag var fantastisk. Där och då hade man velat vara och leva.
Ja, det är nog bara väggmålningar man kan utläsa något om vardagslivet av. Har inte satt mig in i ämnet alls. Tycker också att vardagslivet är det intressanta, historiskt. Men det fattas oftast.
Det är sällan man läser om Knossos här på Kalimera. Tycker ni Kreta-resenärer, att det är värt ett besök?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-03-16, 19:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Knossós

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag har saknat ett mänskligt perspektiv - hur levde folk? Hur fick de mat, vad odlades inom rimligt håll...kvinnornas ställning, hur var det med slavarna , ja, man kan undra och fråga i det oändliga. Stenar kanske kan tala? Av fragment av väggmålningarna ser man en del.
Marie-Louise Winbladh har skrivit en bok som heter Kreta, myter och mat i minoernas värld. Den skulle du läsa! Boken hade vi som pris i fototävlingen 2014.

Marie-Louise är en mycket intressant kvinna som ni kan läsa om här.

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Det är sällan man läser om Knossos här på Kalimera. Tycker ni Kreta-resenärer, att det är värt ett besök?
Nej, det tycker inte jag. Om du läser på mycket innan, och har en bra guide, så är det säkert väldigt intressant, annars inte. Tycker jag.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-03-16, 20:35
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Knossós

Tack för tipset om Marie-Louise Winbladh!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-03-17, 11:34
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Knossós

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Tycker ni Kreta-resenärer, att det är värt ett besök?
Jag som är fascinerad av arkeologi o antikens historia tycker att Knossos är helt fantastiskt och väl värt att besöka. Om man inte är så påläst i förväg kan det vara värt att kosta på sig en guidad tur för att få ut maximalt av upplevelsen. I o med de rekonstruktioner som gjorts i Knossos tycker jag det besöket var väl så intressant som besöken i palatsruinerna Festos, Agia Triada o Kato Zakros. Mitt senaste besök var 1982 men men jag har fortfarande väldigt positiva minnen.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-03-18, 00:46
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Knossós

Tack för de olika åsikterna. Jag ska vidarebefordra dom till mina vänner, som tänker sig dit i vår.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT