Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-06-23, 10:48
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: En fråga om Avra studios på Astypalea

Citat:
Ursprungligen postat av Mollybus Visa inlägg
Jag älskar lamm i citronsås men inte smakade det citron och köttet var så mörkt att jag misstänker det var get.
Är det så man ska skilja lamm från get? Jättetack isåfall, jag har undrat. Jag gillar i och för sig både lamm och get så det är ingen katastrof på något sätt, jag är bara nördigt nyfiken så jag vill veta vad jag äter.

I och för sig så har jag en känsla av att gränsen mellan lamm och get ibland verkar lite flytande utan att man direkt vill bluffa, man är bara inte så noga med skillnaden. På Amorgos på något ställe tror jag till och med att jag såg någon meny där en rätt stod med katsiki på grekiska och lamb på engelska. Det är kanske lättare att sälja lamm. Fast jag tycker att get är jättegott.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-06-23, 12:28
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: En fråga om Avra studios på Astypalea

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jo, det är lite konstigt, inte minst med tanke på att hamnen ligger så avsides.

Var ni ner till Livadia, och vad tyckte ni om det i så fall?
Vi åkte igenom stannande och handlade lite frukt glass bröd mm. Vi badade inte där. Vi gillar stränder som är mindre publika så att säga.

Ja det var jättekonstigt att bussen inte gick tyckte flera än vi. Nu gick det bra med hyrbilen.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-06-23, 12:41
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: En fråga om Avra studios på Astypalea

Citat:
Ursprungligen postat av Mollybus Visa inlägg
Vi åkte igenom stannande och handlade lite frukt glass bröd mm. Vi badade inte där. Vi gillar stränder som är mindre publika så att säga.

Ja det var jättekonstigt att bussen inte gick tyckte flera än vi. Nu gick det bra med hyrbilen.
Da vi bodde på Avra ble vi og hentet da vi kom, da vi reiste videre tidlig om morgenen , som dere, bestilte vi taxi til havna.
Om det b r u k e r å gå buss så tidlig om morgenen vet jeg ikke.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-06-23, 12:51
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: En fråga om Avra studios på Astypalea

[QUOTE=inkfish;366047]Är det så man ska skilja lamm från get? Jättetack isåfall, jag har undrat. Jag gillar i och för sig både lamm och get så det är ingen katastrof på något sätt, jag är bara nördigt nyfiken så jag vill veta vad jag äter.

Jag har faktiskt ingen aning om hur man skiljer lamm får get. Men kyparen kom in med min tallrik och sa gott in lemonsauce. Gott frågade jag och han tittade på tallriken lite för länge innan han sa no no lamb! Så min känsla blev get eftersom det stod på tavlan utanför sant att köttet var mörkt och benet rätt grovt. Men det smakade okej var riktigt mört men det jag saknade citronsmaken.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-06-23, 14:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: En fråga om Avra studios på Astypalea

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Om det b r u k e r å gå buss så tidlig om morgenen vet jeg ikke.
Vi har åkt bussen tidigt på morgonen och det var så sent som den 21/9. Det var bara vi som åkte, så de kanske slutade med det efter det.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-06-23, 16:59
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: En fråga om Avra studios på Astypalea

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi har åkt bussen tidigt på morgonen och det var så sent som den 21/9. Det var bara vi som åkte, så de kanske slutade med det efter det.
Ägarinnan på Avra var uppriktigt förfånad över att bussen inte gick. Men som hon så -Då börjar den säkert gå snart. Vi frågade killen på Blue Star när vi köpte biljetten och det var han som sa att den inte gick än och det stod inget på buss tidtabellen heller.
Värdparet skulle säkert ha kört oss men jag tror de var glad att slippa gå upp så tidigt. De är ju lite äldre.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-06-23, 18:22
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: En fråga om Avra studios på Astypalea

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi har åkt bussen tidigt på morgonen och det var så sent som den 21/9. Det var bara vi som åkte, så de kanske slutade med det efter det.
Ägarinnan på Avra var uppriktigt förfånad över att bussen inte gick. Men som hon så -Då börjar den säkert gå snart. Vi frågade killen på Blue Star när vi köpte biljetten och det var han som sa att den inte gick än och det stod inget på buss tidtabellen heller.
Värdparet skulle säkert ha kört oss men jag tror de var glad att slippa gå upp så tidigt. De är ju lite äldre.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-06-25, 20:01
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: En fråga om Avra studios på Astypalea

Hej har just kommit till astypalea vad mysig promenad bor på afrodite studio mycket fint ställe under bar utsikt berättar mer sen
Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-06-25, 21:53
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 701
Standard Sv: En fråga om Avra studios på Astypalea

Citat:
Ursprungligen postat av Mollybus Visa inlägg
Vackert är det men lite för tillrättalagt utmed hamnpromenaden. Lite för mycket "finbjäfs".
Där ser man vad olika man kan tycka om saker och tur är väl det. Jag tycker att Astypalea är befriande fritt från prål och turistaffärer jämfört med andra öar.
För mig känns ön genuin. Det spelar ingen roll när man går ner på hamnpromenaden, gubbarna
sitter i ouzerian eller mittemot och tjötar.
För många år sedan var både hamnpromenaden och serveringarna där betydligt smalare. Tror det är ca 10 år sedan man byggde om.
Citat:
Ursprungligen postat av Mollybus Visa inlägg
Vägarna är dåliga och vi som dessutom valde att köra fel väg när vi skulle ta oss till Vatses och Kaminiakia. Vi hamnade på riktigt urusla vägar där det mesta regnat bort och det kändes som vägen skulle ge vika.
När man skall till Vatses passerar man ganska tidigt en grind. Vid grinden finns en pil att man skall köra åt höger.
Vägarna är dåliga men de var ungefär i samma skick som förra året.
Citat:
Ursprungligen postat av Mollybus Visa inlägg
Vi försökte hyra en jeep till dagen efter men det fanns ingen ledig. Rekommenderar att det är det man ska ha om man ska ut på de oasfalterade vägarna. För man vet aldrig hur vägen ser ut efter nästa krök.
I år hade vi en större bil, dock ingen jeep. Det funkade bra.
Förra året hade vi en bil av minsta modell. Det gick också. Det går med vanlig bil men man bör vara van bilförare.
Citat:
Ursprungligen postat av Mollybus Visa inlägg
Vi kommer med all säkerhet åka hit igen för vi har en hel halvö kvar att upptäcka och lite till.
Den halvön, om det är Exo Vathydelen ni menar, har en lång sträcka med mycket skumpig väg. Där finns dock inga branta serpentinvägar där. Man höll också på med vägmaskiner efter Maltesana när vi var där. Kanske blir det bättre så småningom.
Citat:
Ursprungligen postat av Mollybus Visa inlägg
Att flyga var smidigt och vi blev upplockade av ägaren till Avra studios. Att åka därifrån 05.15 var inte lika kul men vi fick lämna hyrbilen i hamnen utan extra kostnad så då gick det bra.
Vi åkte taxi till flygplatsen. I år kostade den 10€. Förra året gick flyget tidigare. Vi åkte taxi då också. Då kostade det 15€.
Smidigaste sättet att ta sig till Astypalea är flygstol till Kos ch inrikesflyg därifrån.
Nu för tiden är det vistelsen på Astypalea som är grejen för oss. Skall man vidare till andra öar måste man ju ta nattfärja.
Flyget från Aten har högre beläggning än flyget från Kos.
/pawik
Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-06-26, 09:38
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: En fråga om Avra studios på Astypalea

Citat:
Ursprungligen postat av pawik Visa inlägg
Där ser man vad olika man kan tycka om saker och tur är väl det. Jag tycker att Astypalea är befriande fritt från prål och turistaffärer jämfört med andra öar.
För mig känns ön genuin. Det spelar ingen roll när man går ner på hamnpromenaden, gubbarna
sitter i ouzerian eller mittemot och tjötar.
Nå har ikke vi vært på Astypalea siden 2008, men om det ikke har skjedd s t o r e forandringer,
er jeg helt enig med deg
Både Gialos, og Chora opplevdes som genuine /var helt fri for "tingeltangel"
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT