Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-03-23, 15:48
Wargens avatar
Wargen Wargen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Romakloster, Gotland
Inlägg: 24
Standard Är Kitron citron?

Konstigt formulerad rubrik, men frågan uppstod när jag kollade igenom länkarna med info om likören Kitron. Den ena länken hade en engelsk text från destilleriet och i den kallades frukten för citron, men på engelska heter ju citron >lemon<, eller hur? Det fanns även bilder på frukterna och de såg inte ut som citroner egentligen....Det är väl en citrusfrukt (även om bladen används), men är det en annan sort, precis som lime eller apelsin oxå är citrusfrukter.
Varför detta intresse för citronlikör? Jo, min kompis åker till Naxos i vår och jag ska vara kattvakt mot att hon tar hem någon flaska med denna dryck. Tur att jag läste länkarna så jag upptäckte att det finns flera sorter (åtminstone till färgen). Det får nog bli flera flaskor !
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-03-23, 15:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 370
Standard Sv: Är Kitron citron?

Jag snor från CD-guiden Mera Kalimera.

Jag trodde tidigare att kitron tillverkades av citroner, men så är det inte, även om citronträdet och kitronträdet är från samma familj. Och det är löven man använder, inte frukten (som är grön och smakar pyton). Kitron finns i tre färger beroende på hur mycket alkohol flaskan innehåller. Den gula är starkast och innehåller 36 % alkohol, den vita innehåller 33 % och den gröna 30 %. Den gröna innehåller mest socker och den gula minst. Den vita är något mittemellan. Färgen tillsätts för att man ska kunna se skillnad på dem.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-03-23, 16:39
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Är Kitron citron?

Kitron är SÅ gott........om man gillar likör och inte så väldigt söt. Här kan man läsa mer om man är intresserad: http://mysite.wanadoo-members.co.uk/...wers/naxos.htm Vi köper alltid med oss några flaskor när vi är på Naxos.

Ann-Kristin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-03-25, 14:41
Wargens avatar
Wargen Wargen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Romakloster, Gotland
Inlägg: 24
Standard Sv: Är Kitron citron?

Tack för info från båda! :-)
Ann-Kristin, det var just den sidan jag varit inne på. :-)
Nu är det bara att vänta....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT