Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2017-03-20, 21:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Munkrepubliken Athos

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg
Men vad är det jag skriver, de går ju omkring med kjol allihop där


Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Jodå Janne, det där var också en stark bild.
Besöket på klostret var också starkt. Det var en upplevelse av rang!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2017-03-20, 23:05
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Munkrepubliken Athos

Nu har jag sett bägge avsnitten och det var mycket mycket intressant. Lite grand kunde jag sätta mig in i munkars värld (trots den ateist jag är). Just detta att inte ha en massa måsten och listor som en munk sa, kändes änna lite lockande.
Sen var det ju en del saker som förvånade. T ex laptopen hos vinodlarmunken och högtryckstvätten (!) hos logistikmunken. Bisarra grejor som inte "passade" in. Sen var det väldigt intressant med deras livsåskådning, som att de tackade Jungfru Maria för varenda vedtträ. Märkligt i sanning.
Förklaringen att kvinnor inte är tillåtna, kom aldrig riktigt fram tycker jag, men jag har en liten privat teori. Att tillåta kvinnor i detta samhälle av män, skulle nog leda till splittring och söndring. Vad säger karln, tänker ni säkert nu. Missförstå mig rätt, men en grundval är nog att det inte finns några kvinnor i grannskapet. Jag kan tänka tillbaka på min egen lumpartid, då vi bara var män (nåja, pojkar) ute i busken. Skulle där inkomma en kvinna, så hade situationen förändrats drastiskt.
Jag kan dra en liten parallell till en repmånad. Jag gjorde en "vanlig" repmånad först, där bara män deltog. Det var som det var och man kom hem till tjejen efter 4 veckor. Gissa om man längtat!

Senare (av orsaker jag inte går in på här) så blev jag beviljad vapenfri tjänstgöring. Då blev jag inkallad till repmöte i civilförsvaret, där jag var medlem av ett sjukvårdskompani. Hälften av deltagarna var sjuksköterskor och jag sticker inte under stol att jag tyckte att det var jättetrevligt att umgås med en massa attraktiva kvinnor. Helt annorlunda stämning än en manlig sammankomst, kan jag lova. Jag tror inte att det funkat på Athos.

Intressant att se reaktionerna på detta inlägg

/Netwolf
Svara med citat
  #23  
Gammal 2017-03-21, 09:18
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Munkrepubliken Athos

Netwolf: jag tycker att de skäl du tar upp torde vara nära/en del sanningen. Även om det förmodligen aldrig skulle användas som officiella skäl.


/Ofelia
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT