Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-02-27, 22:16
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Arbeta i Grekland som icke-grek

Men även för några år sedan var väl arbetslösheten hög i Grekland och då var det inget snack om att folk från andra länder inte skulle få jobba i Grekland?
Du ville väl själv ha jobb där då Admirala om jag minns rätt??

De grekiska bar/tavernaägarna kunde väl tänkt lite längre och bara anställt greker sen många år tillbaks så hade situationen säkert varit bättre på jobbsidan idag för dessa unga greker. Eller varför har inte grekiska ungdomar arbetat fullt ut där förr? Har arbetsvillkoren varit för tuffa för dem?

Om en GREK anställer utländsk arbetskraft istället för en grek så är väl skulden HANS/HENNES?? Den som kommer ner och jobbar lägger ju pengar i Grekland på andra sätt. Nu är ju meningen med EU väl även att arbetskraften ska vara rörlig och greker är ju välkomna att arbeta här i Sverige. Inte kallar vi väl dem omoraliska som tar våra ungdomars jobb då??
Lite sned tycker jag denna diskussionen är faktiskt

OM det överhuvudtaget finns jobb för ungdomar från andra länder att få så gör ju arbetsgivaren(greken) ett medvetet val.
Lägg inte skulden på de arbetssökande. Då finns det väl inte många andra länder i Europa än Sverige som våra ungdomar "får" arbeta i?

Lissi
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-02-28, 02:44
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Arbeta i Grekland som icke-grek

Det jag och Admirala med flera försöker tala om är att i Grekland går en stor procent högutbildade människor med enorma "studieskulder" arbetslösa. En Civilekonoom som söker arbete som servitör ska vara glad om han/hon blir erbjuden €900 i normala fall och i år talar vi om €700 för en 7-timmars vecka med minst 8 timar per dag. Om sen ägaren till cafet/tavernan önkskar att du jobbar längre och inte vill betala din sjukförsäkring eller lagstadgad bonus utan föredrar att hyra in arbetskraft SVART från andra länder, hur tänker en grek då? Hur skulle en du som skandinav resonera om dine "ferielön" sänktes till €550 och du måste försöka överleva på den lönen, spara till vintern då du får en A-kassa på (i dagsläget) €460 per månad i 5!månader max, du inte har bostadsbidrag och du hyr en lägenhet som ouppvärmd och utan vatten kostar €350 per månad?
€6150 per år
- €4200 per år i hyra
- €400 per vinter om du vill värma huset med olja 1,5 timmar per dag (MAX!)
- € 200 för el och vatten (lågt räknat)
= €1350 dividerat med 12 månader
€112,5 per månad kvar till mat, kläder och nöjen i ett land där det mesta du behöver kostar mer (eller detsamma) som i Sverige. 112.5 euro är ganska precis 990Sek, och jag är inget matteproffs. JAG lever skitsnålt på kålsoppa och gammalt bröd, plockar frukt och grönskaker i olivlundarna, har en hund som äter för ca €15 per månad och behöver både vaccin och avmaskningsmedel, jag röker för ca €3 per dag och gillar faktiskt att umgås med vänner över en öl eller att gå ut och äta 1-2 ggr per månad, kläder måste jag ha för att se snygg ut på jobbet och en klippning på en lågprissalong kostar minst €10.

Blev det några pengar kvar eller är jag skyldig var månad?

Vad vi vill säga är - Vad tror ni händer med lönerna i Grekland om turisterna kommer hit och jobbar för minimilönen €350 per månad och aldrig kräver den försäkring som vi boende måste ha för läkarvård och A-kassa?

Jag är ju själv inflyttad "turist" sen 5 år, tar jobben från en grek bara för att skandinaverna generellt föredrar skandinavisk-språkig personal och jag talar minst 4 språk. Jag jobbar upp till 16 timmar per dygn under högsäsong och har ändå svårt att klara hyran och uppehället året om . Om jag ser att de greker som betalat skola här, har familj här och hör hemma här inte att överleva så komer jag solidariskt - och temporärt- att lämna landet!

Det är därför, blott och enbart, som vi skriver om solidaritet med Grekland. VILL ni turister sänka våra löner till de minimala siffror jag nämnde? Vill ni att vi ska tvingas leva på de yttersta (och lägre än i Sverige) marginalerna? Jag snackar INTE om mig som svensk utan om de miljontals greker som inte klarar
en normal dag!

//Kikh
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-02-28, 05:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Arbeta i Grekland som icke-grek

Kikh:Jag tänker inte ge mig in i någon mer diskussion om detta, men menar rent generellt att skuldbördan ska läggas på den som anställer ...ÄR det så illa som Du skriver med arbetsgivare som anställer personal på dessa villkor så är inte det "turistarbetande" ungdomars eller rumänska/albanska/ bulgariska gästarbetares fel! Det har ju "passat" i Grekland att dessa haft dessa villkor alla andra somrar och då var det OK. Nu drabbar det grekerna själva.
Det är lika förkastliga arbetsvillkor OAVSETT vilka som har dem!
Sen att det är oerhört tragiskt allt som sker i Grekland är vi väl VÄL medvetna om alla...men högutbildade greker kanske kan finna jobb utomlands en period vilket jag ju vet sker nu. Jag förstår att Du har det tufft, men rent generellt har ju Du också tagit jobb från en grek och nu menar jag inget illa med det.

Rökningen unnar jag Dig verkligen Kikh, men det skulle nog vara det första jag dragit in på som helt onödig utgift inte minst av hälsoskäl och kanske kommande dyra läkarräkningar

Till slut: Jag reagerar enbart på att skuldbördan ang "turistjobb" eller vad vi nu ska kalla det inte läggs på rätt person.

Jag reagerarr på Du säger att det är skandinavernas "fel" att Du jobbar där Du jobbar för att vi "föredrar" det. Jag tror att engelska gått alldeles utmärkt för alla oss! Det är Din grekiske arbetsgivares "påhitt". Därmed inte sagt att Du inte slavat för skitvillkor Du också. Detta är inget personligt mot Dig i inlägget bara mina allmänna tankar.


Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2012-02-28 klockan 06:10.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-02-28, 08:23
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Arbeta i Grekland som icke-grek

Kikh (eller andre), vet du/dere hvor mange arbeidsinnvandrere som jobber på Kreta? Jeg har hørt noen tall, men har nesten vanskelig for å tro disse tallene, ikke minst nå når så mange grekere ikke har jobb. Og er det ikke nettop greske arbeidsgivere som ansetter disse?
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-02-28, 09:00
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Arbeta i Grekland som icke-grek

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Väl talat para poli! De som verkligen behöver kunna jobba i andra länder nu är Grekerna. Protektionism och en ny "sista kommuniststat" är absolut inte till nån hjälp för Grekland.
Hvis dette er rettet mot meg, så for siste gang, jeg har ikke nevnt et ord om proteksjonisme, stengte grenser, lov og rett. Jeg etterlyser ikke nye lover.
Jeg har kun snakket om samvittighet, etikk moral. Er det så himla vanskelig å forstå?

Eller som Kritsabo sier så bra:

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
Om jag idag avstod från att ta ett arbete i Grekland för att ge det till någon som behöver det bättre skulle jag inte kalla det att avstå från min rättighet, jag skulle kalla det medmänsklighet (och god moral).
Videre, ang. at jeg i følge enkelte i tråden "omtaler andre som umoralske":

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Det fremgår implisitt av alle dine innlegg her i tråden.
Så du fant ikke noe eksempel? Nei, for jeg har aldri fordømt andres moral i denne tråden.
Hvis det å snakke om min egen etikk/moral umiddelbart (i følge deg) gjør at alle andre stemples som umoralske, så kan man altså ikke snakke om egen etikk/moral uten at annerledes tenkende skal føle seg stemplet

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men även för några år sedan var väl arbetslösheten hög i Grekland och då var det inget snack om att folk från andra länder inte skulle få jobba i Grekland?
Du ville väl själv ha jobb där då Admirala om jag minns rätt??
Som jeg og andre har skrevet før: Situasjonen i Hellas er ekstrem nå, det virker ikke som dere vet hvor ille det står til. I hele denne tråden snakker jeg om folk som drar ned for å jobbe , det går tydelig fram av innleggene.
Og nei, Lissi, det var snakk om at jeg skulle kjøpe et reisebyrå i Hellas, altså investere og bli arbeidsgiver.

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Det är därför, blott och enbart, som vi skriver om solidaritet med Grekland. VILL ni turister sänka våra löner till de minimala siffror jag nämnde? Vill ni att vi ska tvingas leva på de yttersta (och lägre än i Sverige) marginalerna? Jag snackar INTE om mig som svensk utan om de miljontals greker som inte klarar en normal dag!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-02-28, 16:51
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Arbeta i Grekland som icke-grek

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Hvis dette er rettet mot meg, så for siste gang, jeg har ikke nevnt et ord om proteksjonisme, stengte grenser
Det var inte riktat specifikt till dig. Inläggen i den här tråden låg från början som svar i en tråd där en ung svensk frågar om möjligheten att kunna jobba en period på Rodos och hur man hittar jobb där. Istället för att få svar på sin fråga fick denna nya forummedlem en hel rad med åsikter om det olämpliga och omoraliska i att tänka sig att stjäla grekers jobb. Det störde mig och det var en av orsakerna till mitt kanske provoserande inlägg.
Den andra orsaken till mitt inlägg är som sagt att jag tycker ni har fel i sak. Det är naturligtvis inte lätt för en utlänning att få jobb i Grekland idag. Men vissa jobb finns, framförallt på större turistorter. Att arbetsgivare väljer utlänningar till sådana jobb måste bero på att man anser att det höjer kvalitén och stärker konkurrenskraften. Och det är precis vad Grekland behöver. Man behöver locka många fler turister i konkurrens med länder som Turkiet, Kroatien, Cypern, Egypten mfl. En framgång i turistbranchen skapar nya jobb även för greker. Vad som behövs är tillväxt, inte att några enskilda gästarbetare avstår arbete där.

Lars
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-02-28, 17:10
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Arbeta i Grekland som icke-grek

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Så du fant ikke noe eksempel?
Joda mange sågar, dog implisitt! Og som sagt så fremgår det med all tydelighet hva du mener om andres moral og etikk hvis de "tillater" seg å ta en jobb i Hellas.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-02-28, 18:24
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Arbeta i Grekland som icke-grek

Men helt ärligt...hur många Skandinavier VILL jobba i Grekland för minimilönen 350 Euro Jag tror knappast svenskar står på kö för de jobben Vad är minimilönen i Sverige...15-16000 kr?
Sen är ju vitsen med öppna gränser i EU att man ska kunna jobba i vilket land man vill och jag tror nog att det är fler greker som söker sig till andra länder för jobb än tvärtom Men så länge Grekland är med i EU så kan man ju inte tycka att utlänningar inte får söka jobb där...

Malin
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-02-28, 18:35
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: Arbeta i Grekland som icke-grek

Jag tycker inte det gagnar en intressant diskussion att man i repliker tolkar vad andra menar, och trots att man som någon här svarat på frågan, fortfarande påstår att hen anser att andra har sämre moral för att de väljer på annat sätt. Undrar man vad någon menar, då det inte sägs klart, så kan man väl fråga och därefter acceptera svaret? Det finns enligt min mening en nyans i språket som till exempel gör att påståendet god moral i en ståndpunkt inte automatiskt betyder att det är dålig moral om man har en annan åsikt.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-02-28, 19:08
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Arbeta i Grekland som icke-grek

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
Jag tycker inte det gagnar en intressant diskussion att man i repliker tolkar vad andra menar, och trots att man som någon här svarat på frågan, fortfarande påstår att hen anser att andra har sämre moral för att de väljer på annat sätt. Undrar man vad någon menar, då det inte sägs klart, så kan man väl fråga och därefter acceptera svaret? Det finns enligt min mening en nyans i språket som till exempel gör att påståendet god moral i en ståndpunkt inte automatiskt betyder att det är dålig moral om man har en annan åsikt.
Enig. Moral er ikke svart/hvitt, men full av grånyanser - eller alle verdens farger om man vil Men jeg tror vi skandinaver er flinkere å diskutere tall, lover, avtaler osv., for da er det som regel to streker under (det rette) svaret
Svara med citat
  #31  
Gammal 2012-02-28, 19:43
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Arbeta i Grekland som icke-grek

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Sen är ju vitsen med öppna gränser i EU att man ska kunna jobba i vilket land man vill och jag tror nog att det är fler greker som söker sig till andra länder för jobb än tvärtom Men så länge Grekland är med i EU så kan man ju inte tycka att utlänningar inte får söka jobb där...

Malin
Precis min mening!
Vi är EU-medborgare allihop, nåja iaf 2/3-delar av Skandinavien, så om vi ser oss som Europeer, välkomnar vi sydösteuropeer att jobba här, likväl som jag hoppas de välkomnar nordeuropeer att jobba där. Vad är problemet?

/Anders, som har en grekisk läkare...
Svara med citat
  #32  
Gammal 2012-02-28, 19:49
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Arbeta i Grekland som icke-grek

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Men helt ärligt...hur många Skandinavier VILL jobba i Grekland för minimilönen 350 Euro
Nettop derfor kommenterte jeg i tidligere innlegg at dette vel er et relativt akademisk problem!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2012-02-28, 19:59
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: Arbeta i Grekland som icke-grek

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Precis min mening!
Vad är problemet?
/Anders, som har en grekisk läkare...
Om man läser alla inlägg kanske det framgår att problemet är lite annorlunda för grekerna just nu än i de flesta andra länder. Tänk om man som grek litat på politikerna och tagit större banklån och så ändras läget mycket snabbt så att man får problem med banken, jobbet, allmän service som skola, sjukvård mm. Då tycker jag inte det är helt fel att under den svåra övergångsperiod Grekland har framför sig, inte bara ser på principer om arbetsrätt osv, utan kanske hjälper till där man kan med pengar, kläder, mat och t.o.m. att avstå från feriearbete som på många turistorter är huvudnäringen för lokalbefolkningen, eller ... ?

/Jag har bara en grekisk frisör
Svara med citat
  #34  
Gammal 2012-02-28, 20:14
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Arbeta i Grekland som icke-grek

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
Jag har bara en grekisk frisör
Hehe, betydligt trevligare grek att besöka än min grek då!

Men seriöst, om vi ser det i ett mindre perspektiv, att vi håller oss inom Sveriges gränser. Är det fel att ta ett jobb i Rosengård eller någon ort i Norrlands inland, om man bor i någon mer välmående del av Sverige? Jag kan inte se det. Samhällsstrukturerna är betydligt mer komplexa än att si och så många bor där och si och så många är arbetslösa här.
Dessutom, som någon sa, om jag som svensk jobbar i Grekland, bidrar jag till tillväxten. Lek med tanken att en rik tysk vill investera på en grekisk ö. Han väljer att anställa 4/5-delar centraleuropeisk personal... Hur kan Grekland förlora på det?
Svara med citat
  #35  
Gammal 2012-02-28, 20:23
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Arbeta i Grekland som icke-grek

Oj Oj ska inte alls kommentera vad folk tycker. Har läst igenom tråden och kan bara tycka det är lite tråkigt att en ny medlem, jochuhn, med två gjorda inlägg, säkert blir alldeles förskräckt av att framöver ställa en vanlig enkel fråga . Tycker jag...
Svara med citat
  #36  
Gammal 2012-02-28, 20:32
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: Arbeta i Grekland som icke-grek

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Men seriöst, om vi ser det i ett mindre perspektiv, att vi håller oss inom Sveriges gränser. Är det fel att ta ett jobb i Rosengård eller någon ort i Norrlands inland, om man bor i någon mer välmående del av Sverige? Jag kan inte se det. Samhällsstrukturerna är betydligt mer komplexa än att si och så många bor där och si och så många är arbetslösa här.
Intressant fråga, men jag hänvisar åter till att Grekland har snabbt hamnat i den svåra situationen vilket gör anpassningen värre t.ex. om man har banklån. Dessutom, som någon grekkunnig påpekat, så är möjligheten till hjälp från samhället betydligt större i Rosengård.

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Dessutom, som någon sa, om jag som svensk jobbar i Grekland, bidrar jag till tillväxten. Lek med tanken att en rik tysk vill investera på en grekisk ö. Han väljer att anställa 4/5-delar centraleuropeisk personal... Hur kan Grekland förlora på det?
Visserligen är det en akademisk fråga att någon rik tysk skulle investera i Grekland, men som vi åter har nämnt här finns det gråskalor i alla situationer. Ingen skulle nog skälla på de ickegreker som tar anställning men nog ökar teoretisk chansen för en grek att få jobbet om inte alla solbrända gävlebor står i kö, och visst tjänar Grekland på att det investeras utifrån.
Allvarligt talat så är nog vissa glada för att få en minimilön istället för ingenting alls.
En minimilön gäller dessutom bara om det finns arbetstagare som accepterar den.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2012-02-28, 22:50
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: Arbeta i Grekland som icke-grek

Jag vet inte alls men...
Kanske den ferie arbetaren lockar med sig många vänner/vänninor/släkt med att bara jobba en säsong där nere och därigenom ger Grekland några extra turisters pengar. Pengar som annars aldrig skulle hamnat där. Allt är inte utav ondo.
Det kanske inte bara handlar om att ta era/grekers jobb med att ha ferie jobb där nere.
Tänkte på att en ung tjej från min ort åker ner till Cypern på jobb och plötsligt ska halva samhället dit och hälsa på hennne en eller ett par veckor. Många slantar kommer dessa att lämna efter sig...
Myssa
Svara med citat
  #38  
Gammal 2012-02-29, 08:01
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Arbeta i Grekland som icke-grek

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
...
En minimilön gäller dessutom bara om det finns arbetstagare som accepterar den.
Accepterar minimilöner? Större delen av arbetsgivarna ÄLSKAR idén, och lägg där till att de flesta som anställer feriearbetare "slipper" ifrån (läs smiter ifrån) att betala arbetsgivaravgifter och försäkringar så förstår ni kanske hur mycket de har att tjäna på förslaget. Om vi som bor här i landet inte får jobb så får vi heller ingen försäkring och då blir vi helt utan rätt till läkarvård. Utan jobb har man inte råd att betala läkaren eller köpa en privat sjukförsäkring, inte råd att handla i butikerna och när turisterna och säsongsarbetarna reser hem för vinter, vilka ska då dra runt butikernas ekonomi?
Det är ett förbannat ekorrhjul och enbart de som redan har pengar tjänar på det i längden.

//Kikh
Svara med citat
  #39  
Gammal 2012-02-29, 08:23
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Arbeta i Grekland som icke-grek

Hvor mange gjestearbeidere er det på for eksempel Kreta og hvem er det som ansetter disse om ikke nettop greske arbeidsgivere? Og gjør de ikke det nettop fordi de er så billige, mye billigere enn grekere selv vil akseptere? Jeg har hørt at tallet er flere hundre tusen, og at de kommer fra land som Bulgaria, Romania, Albania og Nordafrika?

Så er problemet at så mange nordboere vil ta fra grekere jobbene eller er problemet at så mange greske arbeidsgivere, landbrukere, tavernaeiere, hotelleiere, byggefirmaer osv vil ha billigst mulig arbeidskraft og ikke er så opptatt av å hjelpe andre grekere til å få en jobb?
Svara med citat
  #40  
Gammal 2012-02-29, 08:55
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: Arbeta i Grekland som icke-grek

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Accepterar minimilöner? Större delen av arbetsgivarna ÄLSKAR idén, och lägg där till att de flesta som anställer feriearbetare "slipper" ifrån (läs smiter ifrån) att betala arbetsgivaravgifter och försäkringar så förstår ni kanske hur mycket de har att tjäna på förslaget.
//Kikh
Låt mig bara förklara att jag inte tycker att föreslagna minimilöner är rimliga som normallöner. Det är väl därför man har fackföreningar som med stridsåtgärder och förhandlingar skall komma överens om lönenivåer? Jag menade däremot att sätts minimilönen så lågt att ingen accepterar att ta arbetet så blir det inte en normallön. Om någon föreslog en låg lön till mig som jag inte var tvungen att acceptera skulle jag bara säga nej tack, men var jag tvungen så tog jag nog arbetet tillfälligt till jag fann något annat (vilket jag faktiskt gör idag).
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT