Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-11-16, 16:18
PeeWee PeeWee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 19
Standard undervattenströmmar i Rethymnon

Hej. Jag undrar om det alltid, under hela säsongen, är lika mycket strömmar i Rethymnon. Skulle vilja åka dit i mitten av Juni men om det inte går att bada är det läge att tänka om. Verkar annars vara en otroligt mysig stad som har allt.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-11-16, 19:18
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Kan inte svara på om det alltid är så ... men de gånger jag varit där
- september - var det ofta svart eller röd - blandar ihop dem flagg.
Vid flera tillfällen skrek ortsbefolkningen åt badade, som trotsade förbudet.
Vid ett tillfälle då vi var där, drunknade en person.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-11-16, 19:24
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Det är svårt att ge ett generellt svar då det bland annat beror på hur det blåser, visst kan det vara röd flagg i Rethymno till och från under sommaren men jag tycker inte att det är i sådan utsträckning att man bör välja bort resmålet. I år var vi där i 5 veckor i Juli och det var badbart de allra flesta dagarna. Det var oftare blåsigt på södra sidan av ön!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-11-16, 21:07
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Vi var där 2 veckor i början/mitten av juni och 2 veckor början av sept i år.....2 dagar röd flagg på de veckorna..Så tveka inte..men viktigt är att respektera flaggsystemet..
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-11-16, 21:49
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Rethymnon är en jättemysig stad. Bra val tycker jag.. så åk dit.
Men ha ALLTID koll på flaggans färg. Ta varningarna på allvar. Jag har sett en incident med dödlig utgång och flera där badvakter har fått rycka ut och rädda folk. Men det är då enbart de som tror.. att det ser inte så farligt ut det där. De som går ut för långt i vattnet trots varning.. och sedan inte kan ta sig in till land igen på egen hand. Inte så kul att dras ut till havs av undervattensströmmarna. Men det är oftast bara några få dagar det är så. Och då kan man ju nöja sig med att bada i poolen.

//Monkan S
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-11-17, 10:06
anna73 anna73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Rimbo
Inlägg: 123
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Hej!

Åker du med barn? Då skulle nog jag välja ett annat ställe, var där för några år sedan i augusti och det var kraftiga undervattensströmmar.

Anna
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-11-17, 12:42
PeeWee PeeWee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 19
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Tack för era svar. Jag reser inte med barn utan med min mamma. Vi har båda stor respekt för vatten och är därför oroliga för strömmarna. Om jag sammanfattar era svar verkar det som att strömmarna kan förekomma under hela säsongen, men att de är vanligast i slutet.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-11-20, 18:30
NilsHåkans avatar
NilsHåkan NilsHåkan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Norrköping
Inlägg: 32
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Hej Där!

Glöm inte bort att det går att bada inne i hamnen alltså innaför pirarna nedanför retaurangerna närmast stan. Där är nästan alltid lugnt och tryggt att bada.

MVH

Carina och Håkan
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-11-20, 18:41
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av NilsHåkan Visa inlägg
Hej Där!

Glöm inte bort att det går att bada inne i hamnen alltså innaför pirarna nedanför retaurangerna närmast stan. Där är nästan alltid lugnt och tryggt att bada.

MVH

Carina och Håkan
Många gör det men man får egentligen inte bada där. I år satt det faktiskt en liten skylt om att det är förbjudet men jag är inte säker på om det även stod på engelska eller bara på grekiska. Vattnet är inte heller det renaste där.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-11-20, 18:44
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Många gör det men man får egentligen inte bada där. I år satt det faktiskt en liten skylt om att det är förbjudet men jag är inte säker på om det även stod på engelska eller bara på grekiska. Vattnet är inte heller det renaste där.
Vet du varför man inte skulle få bada där? Jag badade där flera gånger i somras och tyckte vattnet var helt okey. Tror att vattnet där är bättre sedan de byggde piren mellan den stranden och småbåtshamnen.

Jag såg många äldre också som badade där, kanske det beror på att det inte är strömt där..

Yanna

Senast redigerad av Yanna den 2010-11-20 klockan 18:50. Anledning: tillägg
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-11-20, 18:59
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Jag vet faktiskt inte varför men det var via de på Chaplins jag fick veta det först, de var noga med att påpeka detta för oss men nån förklaring fick jag inte eller glömde att fråga efter.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-11-20, 19:05
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Står det bara på skylten ATT det är förbjudet alltså...inte varför? Kanske den sitter kvar sedan gammalt.
Jag och de besökare som var hos mig och som badade var alltid där och vi har inte kännt nåt obehag av det. Ev. kan det göra skillnad om man badar långt ut, vi höll oss i strandkanten.
Skönt också att det inte är så packat med folk o att man slipper solstolarna....och att det är väldigt nära!!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-11-20, 19:13
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Vi satt och fikade på Chaplin en dag och var på väg för att bada, då poängterade Elias att "ni vet väl att det är badförbud här nedanför så gå ut på riktiga stranden". Jag uppfattade det som att det var nytt för i år. Det kanske är nåt typ av strandskydd att den biten ska vara orörd och att det kom i samband med att strandpromenaden rustats upp där. Jag kan bara spekulera för jag har faktiskt ingen aning. Vi får forska lite i detta
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-11-20, 19:19
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Står det bara på skylten ATT det är förbjudet alltså...inte varför?)
Jag är inte jättebra på att läsa grekiska men att det stod att det var förbjudet att bada kunde jag i alla fall förstå men inte om nån specifik orsak. Är rätt säker på att det bara stod på grekiska, vilket ju också är lite komiskt, annars skulle jag nog kommit ihåg exakt vad det stod. Jag minns i alla fall att jag och P garvade lite just för att skylten var så liten och inte direkt satt synligt, och vad är det för mening om det bara finns en skylt ( så vitt vi kunde se). Alla kommer ju dit från olika håll. Så ett förbud finns men det verkar inte vara så angeläget att få folk att följa det. Får se nästa sommar.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-11-20, 19:27
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Okey...OM jag ska sluta bada där får dom iaf tala om VARFÖR det är förbjudet! ..så det så..
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-11-21, 15:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Är rätt säker på att det bara stod på grekiska, vilket ju också är lite komiskt, annars skulle jag nog kommit ihåg exakt vad det stod. Jag minns i alla fall att jag och P garvade lite just för att skylten var så liten och inte direkt satt synligt
Här är skylten. Jag fotade den i höstas. Om de är samma skylt vet jag inte, men det var den enda som satt där.

Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-11-21, 17:38
Caina Caina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 138
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Vattnet olämpligt för bad, står det.
Så inget förbud. Och har de byggt en pir mot stora hamnen så kanske det inte gäller längre.
Om det inte går någon dagvattenledning ut just där förstås.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-11-21, 18:10
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av Caina Visa inlägg
.
Om det inte går någon dagvattenledning ut just där förstås.
Det går en dagvattenledning mellan nya piren och marinan! Jag såg den idag! Vilket betyder att jag kommer att fortsätta bada i stadshamnen....om det är 25+ alltså!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-11-21, 18:25
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Ja vem vet, skylten ser ju gammal ut och säger ju inget om nåt förbud. Det kanske lever kvar sen gamla tider. Fast jag har aldrig hört om nåt förbud förens i år. Ja på skylten står det ju bara att vattnet är orent men på min kompis var det tydligt att han menade förbjudet... Nu har jag i alla fall slängt ut lite trådar till vänner på plats , får se om de kan tillföra något. . Fick förresten precis höra av en fd reseledare att hon var tvungen att avråda turister från bad där. Hon säger att det berodde på att det rinner ut smutsigt vatten/avlopp där men det är några år sen och kan ju ha ändrats.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-11-21, 18:30
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

...som jag sa så ligger nya piren emellan stadsstranden och avloppet, så jag tror att skylten är inaktuell och att reseledaren kör på av gammal vana och utan att vara uppdaterad.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT