Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Mat & Dryck (ej grekisk)

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-10-28, 18:26
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Grekinspirerad smörgåstårta

Blev i går bjuden på en annorlunda smörgåstårta, i alla fall en sort som jag aldrig sett eller ätit tidigare.
Den såg väldigt annorlunda ut. Garneringen bestod av ett täcke stekt rödlök dekorerat med svarta och gröna oliver.
Det enda jag kunde urskilja i fyllningen var feta ost. Nu undrar jag om det är någon som vet vad som passar som fyllning, skulle vilja prova att göra en själv, men jag är totalt fantasilös vad det gäller matlagning.
Alla tips mottages med tacksamhet.

// Helén
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-10-29, 11:56
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Grekinspirerad smörgåstårta

ALLT passar som fyllning i en smörgårtårta!

Jag skulle kunna tänka mig att prova med till exempel tzatziki, olivpasta, aubergineröra, räkor, skinka och så fetaost, rödlök och oliver som du nämnde.
Ett grovt bröd eller ännu hellre Polarkaka som botten skulle jag ta.

Tror bestämt att något sådant ska testas nästa helg! Tack för tipset!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-10-29, 22:03
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Grekinspirerad smörgåstårta

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
ALLT passar som fyllning i en smörgårtårta!
Jo, visserligen, tack för förslagen, jag hade mer tänkt mig kombinationer som inte smak krockar, fast det kanske inte ditt förslag gör?
//Helén
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-10-29, 22:12
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Grekinspirerad smörgåstårta

Allt det där blandar man ju ofta i munnen, så nej det kan jag inte tänka mig.

Smakkrockar tycker jag för övrigt är ett överdrivet fenomen; Det mesta passar ihop.
Utom tzatziki och surströmming
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-10-30, 09:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Grekinspirerad smörgåstårta

Fava som görs på gula linser eller små röda linser som kokas en halv minut extra med finskuren lök, paprikapulver och grösaksbuljong passar bra. Även kikärter kan användas. Kan också tänka mig att det blir gott att koka zuccinhi med salt, gröna kryddor, finskuren lök, grönsaksbuljong och sen mixa eller mosa den. Själv är jag inte så förtjust i smörgåstårta men varianter utan majonäs äter jag gärna. Kan tänka mig att fetaost utrörd med creme fraiche också blir gott. Sen är det bara att fylla med smakrika små tomater, oliver m.m

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-10-31, 21:29
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Grekinspirerad smörgåstårta

Tack för era svar!
Skall pröva till helgen tror jag, den smörgåstårta jag åt såg så annorlunda ut än traditionell, ni vet skinka, pastej, skaldjur och lax köret.
God var den också, hoppas kunna göra något liknande

// Helén
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-11-05, 14:12
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Grekinspirerad smörgåstårta



Jag gjorde en grekiskt inspirerad smörgåstårta igår och den blev väldigt god, även enligt en till att börja med skeptisk jury som påtvingades att vara försökskanin

Lite pyssligt var det med de fyra rörorna. Jag gjorde dem dagen innan eftersom jag hade bättre med tid då. De klarar ett par dygn övertäckta i kylskåp. De vita bönorna la jag i blöt över natten redan i torsdags kväll.

Måttangivelserna i receptet är ungefärliga eftersom jag tog så mycket som jag tyckte såg lagom ut och har uppskattat efteråt hur mycket det var. Jag var väldigt försiktig med olivolja, vitlök och salt, så att det inte skulle bli för mycket. Det går naturligtvis bra att ta mer (eller mindre) om man vill det.

Grekiskinsiprerad smörgåstårta

Fetaoströra:
200 gram fetaost
ca 1 dl grekisk youghurt
ca 1 tsk oregano, lite svartpeppar, några droppar citronsaft

Kör fetaosten i matberedare. Lägg i youghurten och kör så det blandas väl. Krydda, häll på lite citronsaft och rör om så det blandas.

Vita bönorröra:
Ca 200 gram vita bönor
Ca ½ dl olivolja
1 vitlöklyfta
1 skvätt ättiksprit
salt, ca ½ tsk paprikapulver, ca 1 tsk basilika

Skölj bönorna och lägg dem i blöt i 8-12 timmar. Byt vatten och koka dem i 1½ timme. Kör dem i matberedare, häll i olivoljan och ättikspriten, pressa ner vitlöksklyftan och kör lite till så att röran blir slät. Salta, krydda och rör om så det blandas.

Aubergineröra:
1 liten aubergine (ca 15 cm lång)
ca 1 msk olivolja
1 vitlöksklyfta
1 tomat
1 knippe persilja
½ krm salt, ca 1 tsk basilika, några droppar citron

Sätt på ugnen på grill, 250 grader. Skölj auberginen och skär bort stjälken. Linda in den i ugnsfolie och lägg den på ugnsgallret i ca 20 minuter. Vänd den minst en gång under tiden. Skölj den snabbt i kallt vatten och ta bort skalet medan den ännu är varm. Skär den i bitar och kör den sedan i matberedare tillsammans med olivoljan och den pressade vitlöksklyftan tills det blir en ganska slät puré. Skär tomaten i bitar och kör den lite med purén. Salta och krydda och häll på lite citronsaft. Klipp ner persiljan och rör om.

Tzatziki:
2½ dl youghurt
gurka (ca 15 cm)
1 tsk olivolja
1 skvätt vitvinsvinäger
1 krm salt
lite svartpeppar

Riv gurkan och rör ner den i youghurten. Häll i olivolja, vitvinsvinäger, salt och peppar och rör om.

Övriga ingredienser:
4 kakor polarkaka
ca 1½ dl färsk eller frusen spenat
1 liten paprika
ca 100 gram rökt skinka (gärna skivad)

Garnering:
Ca 100 gram skalade räkor
oliver
röd lök
ruccolasallad

Några timmar innan smörgåstårtan ska ätas gör man i ordning den så här:
Rör ner spenatbladen försiktigt i fetaoströran så de blandas ordentligt. Lägg ett bröd på ett stort fat och bred på fetaoströran. Lägg på nästa bröd.
Skär paprikan och kör den i matberedare så den blir finfördelad och saftig. Bred vita bönorröran på det andra brödet. Bred ut paprikan på röran och tryck fast lite. Lägg på nästa bröd.
Bred aubergineröran på det tredje brödet. Skär skinkskivorna i bitar och kör dem lite i matberedaren. Bred ut dem på auberginröran och tryck fast lite. Lägg på nästa bröd.
Bred tzatzikin på det översta brödet. Bred även runt kanterna om det räcker (det gjorde det inte för mig, så nästa gång ska jag göra mer tzatziki). Garnera med räkor, röd lök, oliver och ruccolasallad.

Detta går naturligtvis att variera i det oändliga. Men gott blev det!! Och Retzina passar utmärkt till.

Senast redigerad av Elisabet den 2006-11-05 klockan 14:16.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-11-05, 20:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Grekinspirerad smörgåstårta

Vad läcker din smörgåstårta ser ut Elisabet. God verkar den också vara.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-11-05, 21:46
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Grekinspirerad smörgåstårta

Den ser verkligen god ut och smakade säkert jättegott
Riitta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-11-05, 21:51
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Grekinspirerad smörgåstårta

Tack för receptförslaget Elisabet, det blev ingen test för mig i helgen, men det blir garanterat en liknande jag gör när vi skall ha återträff med vårt resesällskap.
// Helén
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT