Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-01-29, 13:43
dromprinsen dromprinsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: råå
Inlägg: 171
Standard agia galini

hej, någon som varit i agia galini på kreta? berätta lite om det är ett ställe värt ett par övernattningar. var bodde ni då?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-01-29, 14:20
junes avatar
june june är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Landskrona/Pano Stalos
Inlägg: 283
Standard Sv: agia galini

Hej.
Ja vi var där år 2000. Tyvärr körde vi bara på en endagstur dit från Chania så vi hann inte med så mycket. Men jag skulle gärna åka dit igen. Det som slog mig då var att vi såg inga restauranger som hade menyer på annat språk än grekiska. Det var ganska skönt tyckte vi. Nu vet jag inte hur det är. Det är ju dock 10 år sedan så det har säkert hänt mycket där oxå. Men jag tror ändå inte att det är så exploaterat som på norra sidan. Några hotell kan jag tyvärr inte uttala mig om.

June
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-01-29, 16:55
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: agia galini

Var där under två dagar för 25 år sen (herregud!!). Tyckte det var en trevlig liten by med branta backar och en liten hamn. Följde man stigen nedanför berget vid hamnen kom man till en fin strand. Det är väl vad jag kommer ihåg ungefär.
Intrycket då var i alla fall väldigt postivt! Hur det är nu har jag ingen aning om.

Katitzi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-02-25, 00:16
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: agia galini

Måste bara svara på denna trots att det gått ett tag. Stället är definitivt värt ett besök tycker jag. Var där första gången 1979, man fick åka buss i timmar från Heraklion för att ta sig dit. På den tiden vadade vi i vattnet för att komma ut till den härliga stranden, som vi sen bodde på och sov under bar himmel. Var där i våras senast igen, då behövde man inte vada utan kunde gå på en bro och bilresan dit gick väldigt fort.
Har för mig att det var i Agia Galini som Dire Straits skrev låten "Sultans of swing". När jag var där i april fanns det gott om hotell, bara att välja och vraka. Dyrast vid havet men en bit upp från hamnen var det superbilligt.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-02-25, 08:14
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: agia galini

Jeg hadde heller ikke sett spørsmålet før nå, men synes Agia Galini er verdt et svar.
Vi har som regel hatt base på nordsiden av Kreta når vi har vært der, men har flere ganger overnattet i Agia Galini når vi har leid bil og tatt turen over til syd-siden av Kreta, og også besøkt byen på dagsturer. Jeg har alltid hatt en spesiell forkjærlighet til denne byen og menneskene der, uten at jeg er helt sikker på hvorfor. Det er mange turister i byen, selv om det langt fra slik det er på de mest utbygde stedene i nord. Byen har likevel beholdt sin sjarm og sin sjel på en spesiell måte, i alle fall opplever jeg det slik, og det er et av mine favorittsteder på Kreta.

Gode tavernaer og billige overnattingsmuligheter er heller ikke negativt.

Et lite spesielt tips: Hvis dere leier bil, så kjør gamleveien via Melambes over til hovedveien mot Spili og Rethymnon, eller helst i den andre retningen. Når man kommer opp i høyden, får man en fantastisk utsikt mot havet og østover mot Messara-sletten og området syd for denne. Og selv om veien er bratt, er den ikke ubehagelig for personer som ikke liker høyder, det er ingen spesielt bratte stup å forsere. Jeg kjører gjerne over øya fra Rethymnon først og fremst for å få med meg denne nedstigningen mot Agia Galini!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-02-25, 09:14
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: agia galini

En bild från bron i Agia Galini (som inte fanns förr då man fick vada över till stranden). Bilden tagen i april förra året.

Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT