Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-11-29, 11:34
Resoholic Resoholic är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 2
Standard Matkostnader

Hej, tänkte återse min gamla kärlek Kykladerna till sommaren. Har tillbringat de senaste tio årens semstrar i Asien så jag vet inget alls om kostnadsläget efter eurons införande... Vi är en familj på två vuxna och en nioårig dotter, vad kostar det t ex att äta säg en souvlaki på en vanlig taverna. Vad är prisskillnaden på bakgata, strand och hamnen "med havsutsikt". Vad kostar en coca cola, en pinnglass etc.
Lite korkade frågor kanske men jag har jättesvårt att få en uppfattning om kostnadsläget, boendepriser är ju däremot lätt att kolla upp. Tacksam för alla uppgifter!

Tycker denna sida i övrigt är väldigt informativ och bra upplagd ! Alla öar ser precis så fina ut som jag minns dem från mitten av 80-tal då jag var "ung" och luffade runt varje sommar. Min favorit då var Paros för att slappa (förutom lite party på Irish Bar) sedan lite mer intensivt på Ios som ändock var så sagolikt vackert. Brukade bo hos en folkilsken gubbe som hette Georgios på Ios, hans hus låg en liten bit ner på "åsnestigen" med en sagolik utsikt och magiska solnedgångar....
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-11-29, 16:19
KosAnns avatar
KosAnn KosAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 202
Standard Sv: Matkostnader

Citat:
Ursprungligen postat av Resoholic Visa inlägg
för alla uppgifter!

Brukade bo hos en folkilsken gubbe som hette Georgios på Ios, hans hus låg en liten bit ner på "åsnestigen" med en sagolik utsikt och magiska solnedgångar....
-Jag har förvisso bara en liten aning om kostnader men, det var inte därför jag ville svara utan för att jag tyckte att det lät lite roligt med att bo hos en "folkilsken" gubbe. Hur folkilsken var han?

-Jag har känslan av att kostnader för mat ute på lokal fortfarande är billigare än att gå ut hemma i Sverige, men så mycket billigare är det nog inte. Det finns säkert någon som har bättre koll på det än jag. (Det är inte jag som håller i plånboken när vi är ute, och det är väl tur det kanske)
- Hoppas att du får svar på din fråga.

Grekland är toppen hälsar
Annika/Göteborg
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-11-29, 16:59
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Matkostnader

Visst är det så att det finns/ funnits en lista här på Kalimera med information om priser på mat och dryck, om jag inte minns fel så var det rätt många olika saker med på den. Hittar den inte, någon som vet?

Några priser på det du frågar efter: Souvlaki 4-4.50, cola 1.5, pinnglassar är i samma prisklass som i Sverige, tex kostar en Magnum 15 kronor här, så kostar den 1.5 i Grekland.
Vad det gäller boende priser som du skriver så är det inte svårt att hitta information, men vi har nästan aldrig betalt de priser som anges i prislistor på nätet.
Hoppas någon kan tipsa om listan som visserligen inte är från 2006, men nästan.
// Helén
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-11-29, 23:43
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Matkostnader

Prisläget har varit uppe till debatt med jämna mellanrum de senaste åren. Försökte söka lite snabbt i forumet och i den här tråden har Janne lagt in meny med priser från Patmos tidigare i år:

Länk till tråd

Länk till ännu en tråd.

Och till en tredje med lite annan inriktning: dagsbudget.

Senast redigerad av inkfish den 2006-11-29 klockan 23:54.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-11-30, 09:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 338
Standard Sv: Matkostnader

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Visst är det så att det finns/ funnits en lista här på Kalimera med information om priser på mat och dryck
Efter idogt sökande i datorn har jag äntligen hittat sidorna. Ta uppgifterna med en nypa oregano, de är från 2003 och undersökningen var - minst sagt - ovetenskaplig. Ett visst hum får man i alla fall.

Prisindex i Grekland 2003
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-11-30, 20:06
hasas avatar
hasa hasa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Södertälje
Inlägg: 174
Standard Sv: Matkostnader

Den stora skillnaden tycker jag är att man för några år sedan innan euron kunde leva billigt genom att handla mat i affären och laga själv och därmed dryga ut reskassan. Det lönar sig sällan nu, förutom frukosten. Men jag tycker inte att det är dyrt att äta på restaurang om man ser till vad man får, god mat och stora portioner.

Rum är däremot fortfarande billigt och oftast prisvärt. De officiella priserna stämmer sällan och kan ibland vara halverade om man väljer att stanna flera nätter på samma ställe.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-12-04, 14:04
Resoholic Resoholic är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 2
Standard Sv: Matkostnader

1000-tack för Era svar! Måste dock medge att det ger lite hicka, vår budget för de senaste två somrarna i Indonesien har varit max 500:- dag inkl allt utom resa. Känns som att man snabbt tjänar in dyrare flygbiljetter. Men, men Grekland är nog så vackert!
Betr. den folkilskne gubben så var han ökänd. Bl a så tjatade han ett år på oss ett "nytt" rum med egen toa/dusch. Lät ju bra tyckte vi tills vi skulle spola och inget vatten fanns. Det fanns inte ett enda rör i hela badrummet!? När vi argt påtalade detta blev vi avsnoppade med att det hade han aldrig påstått heller så några pengar tillbaka var inte att tänka på. Men vi skulle dock få låna en dusch och toa på undervåningen gratis. När vi skulle duscha hann vi nätt och jämt få shampoo i håret innan han helt sonika stängde av vattnet!? Även denna gång var våra argument bortkastade, det var vattenbrist och vi borde klippt oss korthåriga så gick det snabbare tyckte han. Vi gick då ut till hans vattenreservoar på gården och tog upp vatten med en hink och hällde över varandra varpå han blev helt galen och jagade min dåvarande pojkvän med en planka runt hela gården..... Till saken hör att han var en exakt kopia av pappan i Ettore Scolas: Den fule, skitige, elaka.

Återigen tack för att ni tog er tid att svara
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-12-04, 15:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Matkostnader

Citat:
Ursprungligen postat av Resoholic Visa inlägg
Bl a så tjatade han ett år på oss ett "nytt" rum med egen toa/dusch. Lät ju bra tyckte vi tills vi skulle spola och inget vatten fanns. Det fanns inte ett enda rör i hela badrummet!? När vi argt påtalade detta blev vi avsnoppade med att det hade han aldrig påstått heller
Fantastisk förklaring. Hur argumenterar man emot, liksom?

Hoppas ni kommer iväg. Visst, det går en hel del pengar nuförtiden i Grekland - men det är ändå en underbar semesterupplevelse.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-12-05, 16:12
KosAnns avatar
KosAnn KosAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 202
Standard Sv: Matkostnader

Ja, herreminje! Han var verkligen folkilsken. Rent av livsfarlig. Jag tror inte att han var intresserad av att få folk till att bo hos sig, egentligen. Fantastiskt att det finns sådan människor som är folkilskna och har serviceyrke, för det kan man väl ändå säga att han hade?
Det var en verkligen roligt att få höra om denna upplevelse. Hoppas att ni kommer till Grekland och att ni hamnar hos en trevlig värd.

Ha det gott
/Annika
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT