Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-02-26, 17:56
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Vart åka?

Hej!!
Vart ska vi åka i sommar om vi vill "vara ensamma". Åker med 2 barn, 7 och 11 år.
Väljer mellan Sifnos, Amorgos, Karpathos och Skopelos. Var på Falassarna på Kreta i somras,
inte en svensk på hela tiden!! Barnen gillar höga vågor och fina stränder. Jag uppskattar myggfritt,
vilket Falassarna var. Kan någon tipsa om bra boende, 2 rums lägenhet, havsutsikt, balkong, AC, rent..
Mycket krav, men......
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-02-26, 18:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vart åka?

Hur svensktätt det är - och tätt över huvud taget - beror ju lite på när på säsongen du åker...

Av de öar du nämner finns det troligen flest svenskar på Karpathos. Dit finns ju svensk charter.

Sen finns det även charter till Skopelos (för det gör det väl även i år?) fast där landar man på Skiathos = en del går bort.

Amorgos och Sifnos skulle jag tippa har ungefär likvärdig svenskfaktor.

Fast jag trodde ärligt talat att nästan vad som helst på Kreta var mer svensktätt än nån av de där öarna.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-02-26, 20:04
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Vart åka?

Tack för svaret!!
Har du något annat "glömt" ställe att tipsa om, annars får det nog bli Falassarna igen!! Gör inget om det inte finns mer än fina stränder och vågor...
Marie
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-02-26, 20:07
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Vart åka?

Glömde lägga till att vi åker sista veckan i Juni, 25:e, stannar 2 veckor..
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-02-26, 20:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vart åka?

Jag vet inte... Det finns inga glömda ställen längre, tror jag. Jag skulle inte undvika nån av de öar du nämner! Har varit på Amorgos och Karpathos och stortrivts på båda ställena, både Skopelos och Sifnos står på önskelistan.

Några glömda öar finns nog inte, däremot får man utveckla sin egen radar för vad man gillar och undvika resten. På Karpathos finns egentligen jättemycket svenskar men hur mycket man stöter på dem beror lite på var man rör sig.

Med tanke på dina barn har jag svårt att tro att ni INTE skulle trivas i Aegiali på Amorgos. Själv gillar jag Katapola bättre men med badsugna ungar skulle jag välja Aegiali.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-02-26, 20:24
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Vart åka?

Kanske vi skulle testa Amorgos i år!! Aegiali sa du, är det vågor där?
Hur är det med myggen?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-02-26, 20:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vart åka?

Jag har aldrig bott där, bara varit där över dagen. Vågor minns jag inte men där var härligt att bada.

Myggigt beror nog på var man bor. Där såg ut att finnas både lummigare delar (större myggrisk) och områden utan träd.

Men vänta tills nån som faktiskt bott i Aegiali dyker upp, det finns många med bättre svar än det här
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-02-26, 20:52
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Vart åka?

Tack, vad snäll du är!!
Jag får vänta lite....
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-02-27, 09:14
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Vart åka?

Jag skulle vilja rekomendera Evia, Greklands näststörsta ö som är otroligt vacker. Grönt med rena stränder och vatten. Var där förra året i augusti med mina barn då 10 och 12 år. Inga mygg, och hotellen är byggda så att det bara är en gata emellan stranden, sedan finns det såklart hotell längre in. Orten där vi bodde heter Pefki. Perfekt för barn och inga svenskar så långt ögat når, om du nu inte vill ha det. Vågorna var ganska höga vissa dagar, men det beror ju på att det börjar blåsa mera i augusti. Har sett att kalimera rekomenderar ett ställe på Pefki.

Lycka till
Monica
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-02-27, 10:38
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Vart åka?

Hej Monica! Tack för det svaret, ska genast ut på Kalimera och läsa om den ön!! Det låter bra!!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-02-27, 11:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vart åka?

Ett litet påpekande bara: Kalimera rekommenderar inget på Evia. Informationen som finns om stället i Pefki är en annons.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-02-27, 12:21
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vart åka?

Längst ner på Karpathos lär vara ett paradis för vindsurfare, där är det säkert vågor och både mygg- och ganska svenskfritt. Vet dock inget om hur stranden/stränderna är där och inte heller hur det är att bada där.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-02-27, 12:55
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Vart åka?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Ett litet påpekande bara: Kalimera rekommenderar inget på Evia. Informationen som finns om stället i Pefki är en annons.
Ledsen att jag formulerade mig lite tokigt

Monica
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-02-27, 13:18
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Vart åka?

Håller på att undersöka det där med Karpathos..Vad mycket bra förslag man får här!!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-02-27, 13:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 350
Standard Sv: Vart åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Längst ner på Karpathos lär vara ett paradis för vindsurfare, där är det säkert vågor och både mygg- och ganska svenskfritt. Vet dock inget om hur stranden/stränderna är där och inte heller hur det är att bada där.
När jag var där förra året var det vindstilla, men det borde gå vågor där eftersom platsen är känd för att vara ett blåshål. Så här ser stranden ut.

Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-02-27, 14:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vart åka?

Ingen fara Monica

På Karpathos är även Agios Nikolaus känd för vågor. Fast den enda dagen jag var där var det stilla och mycket vackert.

Både Agios Nikolaus och Diakofti behöver man fordon för att ta sig till. Ag Nik når man också via buss till Arkassa och sen promenad - men till Diakofti går väl knappast nån buss?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-02-28, 18:02
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Vart åka?

Tack för tipsen!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-02-28, 19:03
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Vart åka?

Hej!
Om ni vill vara ensamma och ha lugn och ro-Åk till Kea!
Vi var där i september och vi såg endast ett fåtal turister på den veckan.
Bodde i Otzias och trivdes mycket bra. Jättefin strand.

Hamnbyn ger ett lite slitet intryck när man kliver av båten men låt er inte avskräckas för Kea är en överaskningarnas ö!
Man bör hyra bil, det finns mycket att se!
Bussen är inte tillförlitlig.

Under "snabbval resmål" här på Kalimera kan ni läsa mer om Kea.
Jag rekommenderar dock att ni skall bo i Otzias eller Pises.

Chora är en mycket vacker by och därifrån kan man promenera till Keas berömda stenlejon. Lejonet ligger vackert i rofyllda gröna omgivningar.
När vi gick dit mötte vi endast en herde, för övrigt bara tystnad och underbar utsikt.

Kea är inte en ö för alla, men om man vill ha lugn och ro, mysig chora, vacker och varierande natur, bra vandringsleder, fina bad och ytterst få utländska turister samt kan stå ut med att ortsbefolkningen inte är så vana vid turister...Ja då är Kea er Ö!

Mvh. Stina, som plötsligt längtade tillbaka
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-02-28, 22:21
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Vart åka?

Oh, det låter himla bra.. Tror du att det var så "turistfritt" på Kea för att ni var där i September..eller är det mindre turister där alltid? Skulle du kunna rekomendera ett boende till oss? Såg på ett annat ställe att du varit i Falassarna.. (tror jag..)om du jämför dessa två? Vi älskade den stranden!! Tack, om du har tid...
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-03-01, 08:32
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Vart åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Marie_W
Oh, det låter himla bra.. Tror du att det var så "turistfritt" på Kea för att ni var där i September..eller är det mindre turister där alltid? Skulle du kunna rekomendera ett boende till oss? Såg på ett annat ställe att du varit i Falassarna.. (tror jag..)om du jämför dessa två? Vi älskade den stranden!! Tack, om du har tid...
Hej!
När det gäller Kea så verkar det överlag vara ytterst få utländska turister.
Många greker har sommarhus på Kea, men det påverkar inte mycket.
Ortsbefolkningen är lite ovana vid turister och visar inte så stort intresse, men de är äkta och de är inte inställsamma utan man blir behandlad som människa inte som turist.
Vi bodde i Otzias hos Cavo Perlevos apartments och där tivdes vi bra. Ägarinnan talade inte ett ord engelska men hon var alltid glad
Vi bokade boendet hos en agentur i Athen.
Det finns en nackdel med Otzias och det är att lastbilar hämtar sten där i närheten, något störande(dock endast dagtid)
Vi bodde inte i Pises men den stranden låg otroligt vackert.
Det fanns flera pensionat i både Pises och Otzias.
Har man bil är det inga problem att bo i Pises, annars blir det kanske lite väl off. Man bör nog ha bil även när man bor i Otzias.
Det är svårt att jämföra platser men en jättestrand som Falassarna hittar man inte på lilla Kea.
Mvh. Stina
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT