Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-04-15, 20:35
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard System- eller digitalkamera?

Hej!

I hela mitt liv har jag älskat att fotografera men har aldrig ägt en systemkamera och är dåligt insatt på tekniker och sånt.

Nu ska jag införskaffa en ny kamera då min digitalkamera håller på att ge upp Så det jag funderar över är om jag ska slå till på en enkel/lätthanterlig systemkamera och isåfall vilken typ
Eller om jag ska lägga mina slantar på en Panasonic Lumix av något slag

För- och nackdelar? Tar tacksamt emot råd och tips!

Helena S
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-04-15, 22:13
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: System- eller digitalkamera?

De kameror man köper idag är vanligen digitala, oavsett om det är systemkameror eller kompaktkameror. Jag antar att du menar att du har en digital kompaktkamera som håller på att ge upp. Panasonic Lumix är märkesnamnet på alla Panasonics kameramodeller. Det finns olika modeller av kompaktkameror, systemkameror och så kallade långzoomkameror som heter så.

Jag tycker att en långzoomkamera är ett bra alternativ. Bilderna blir bättre än med de flesta kompaktkameror, det finns olika inställningar att välja mellan, både när man vill ta helautomatiskt och när man inte vill göra det, men man slipper systemkamerans alla inställningar och man behöver inte tänka på vilket objektiv man har. Den väger dessutom mycket mindre och är billigare.

Om man köper en systemkamera tycker jag att man ska kunna använda den manuellt och ta vara på alla möjligheter till olika slags foton som den kan ta. Annars är det bortkastade pengar.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-04-15, 22:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: System- eller digitalkamera?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Om man köper en systemkamera tycker jag att man ska kunna använda den manuellt och ta vara på alla möjligheter till olika slags foton som den kan ta. Annars är det bortkastade pengar.
Håller med. Har en Canon systemkamera med långzoom och massor av tillbehör. Tar fantastiska bilder, men inget som är bra, om man reser med ryans lätta handbagage.

Och sanningen är. Jag tar oftast bara med mig min Lumix, även om den inte tar de mest smashiga bilderna. Systemkameran, med objektiv, solskydd mm TAR PLATS. Finns visserligen systemkameror, med mindre kamerahus idag, men du måste ändå oftast mixtra med olika objektiv.

Kommer nog själv att köpa mig en kompaktkamera med inbyggd långzoom, då dagens sådana ändå tar fantastiska bilder

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-04-16, 14:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: System- eller digitalkamera?

Håller med Elisabeth och Netwolf. En systemkamera tar mycket plats, och passar om man är intresserad av att fotografera, och är beredd på att de är stora och väger mer än en kompaktkamera. Jag har en systemkamera (Nikon) som jag de senaste resorna inte tagit med, just för att den är stor. Däremot är kvalitén på bilderna fantastiska. På min nästa resa ska den dock med eftersom jag ska på fotosafari, och vill då ha med en riktigt bra kamera.

Jag reser alltid med en Panasonic Lumix TZ. Just nu har jag Lumix TZ 40, men ska i veckan köpa den senaste modellen, som heter TZ 60. Nästan alla bilder jag lägger ut på Kalimera är tagna med antingen Nikon DC 90, eller Panasonic Lumix TZ...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-04-16, 14:49
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: System- eller digitalkamera?

Köpte för knappt ett år sedan en digital kompaktkamera, Canon Powershot SX270 HS. Liten och behändig och med mycket bra zoom (20x). Jag är supernöjd med den, väger lite och tar lite plats. Funkade ju bra till fototävlingen i fjor dessutom.....
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-04-16, 15:33
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: System- eller digitalkamera?

Vilka prisintervall pratar vi om man vill ha en liten nätt kamera med zoom uppåt 20x (optisk)?
Har gett sjutton i min lite klumpiga kamera dom senaste resorna (fast jag kånkat med den) då min Samsungmobbe S4 tagit överlägset bättre bilder i schyssta dagsförhållanden. Men zoomen är ju endast digital och begränsad.
Tips på modeller men inga monsterpriser, tack!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-04-16, 15:53
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: System- eller digitalkamera?

Canon Powershot SX270 HS ligger på 1600-3000 cirka om man kollar på Pricerunner. Så mycket kamera för ett bra pris. Och den finns i knallblått! Bara det du.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-04-16, 15:55
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: System- eller digitalkamera?

Citat:
Ursprungligen postat av AGGE Visa inlägg
Canon Powershot SX270 HS ligger på 1600-3000 cirka om man kollar på Pricerunner. Så mycket kamera för ett bra pris. Och den finns i knallblått! Bara det du.
Haha! ska kolla genast.
Har ju en nätt V75-vinst sedan 2 veckor.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-04-16, 18:17
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: System- eller digitalkamera?

Det blev en 280 istället med GPS och Wi-Fi. 2000 pix enligt pricerunner, men gick in på amazon.co.uk å kollade. £129!! Går alltid in där, hett tips! Tyvärr inte blå då, men wtf?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-04-16, 21:17
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: System- eller digitalkamera?

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Det blev en 280 istället med GPS och Wi-Fi. 2000 pix enligt pricerunner, men gick in på amazon.co.uk å kollade. £129!! Går alltid in där, hett tips! Tyvärr inte blå då, men wtf?
Det har kommit nya grejor sen jag köpte så känns som ett bra val. Grattis!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-04-17, 19:44
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: System- eller digitalkamera?

Som vi använder kamera måste vi ha vattentålig och stötsäker har provat vanliga kompakt men de klarar ej vårt sätt att vara.

Köpte för ett par veckor sedan en Nikon AW 120, jag är mycketmycket nöjd.

Nikon D90 ligger oftast hemma. Används när vi gör extra fotosafari med tid att ta kort och visst blir det extra bra.

Olle
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-05-23, 12:10
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: System- eller digitalkamera?

Tack snälla för alla bra och förklarande svar till en icke-teknikbegåvad en

Det här är verkligen ett toppenbra forum där man får svar när man frågar, snabba svar dessutom! Sen att jag haft problem med att skicka mina inlägg på sista tiden gjorde att jag bara läste utan att ens försöka svara, det blev många !

Det blev en Panasonic Lumix TZ60 och än så länge är jag mer än nöjd, men jag håller fortfarande på att lära mig funktionerna.

Imorgon åker jag till Alonnisos, då får jag prova kameran på rätt ställe!

Ha det så bra!

Helena S
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-05-23, 17:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: System- eller digitalkamera?

Citat:
Ursprungligen postat av Helena S Visa inlägg
Det blev en Panasonic Lumix TZ60 och än så länge är jag mer än nöjd, men jag håller fortfarande på att lära mig funktionerna.
Jag har köpt en likadan, och trots att jag har haft fem andra Lumixar har jag mycket att lära. Det är många nyheter, på gott och ont. Hur som helst så är jag supernöjd än så länge.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-06-27, 10:03
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: System- eller digitalkamera?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag har köpt en likadan, och trots att jag har haft fem andra Lumixar har jag mycket att lära. Det är många nyheter, på gott och ont. Hur som helst så är jag supernöjd än så länge.
Om man jämför TZ 40 och TZ 60 så undrar jag om TZ 60 är värd dom extra pengarna? Kamerorna har ju nästan samma prestanda....tar TZ 60 bättre bilder?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-06-29, 16:54
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: System- eller digitalkamera?

Vi er mange her på Kalimera som har Panasonic Lumix TZ
- er veldig godt fornøyde, og kjøper ny Lumix
Selv hadde jeg TZ 10 i fire år, for ett år siden byttet jeg til TZ40.
Jeg er kjempefornøyd med bilder jeg tar ute , og nærbilder/portretter inne

-men veldig misfornøyd med generell fotografering inne, spes i lampelys får jeg mye støy på bildene T r o d d e TZ40 skulle være bedre, siden det var nevnt at den var forbedret i dårlig lys..., men nei, det er den ikke!

( men Iphone5 derimot...)

Er vi flere som har samme erfaring?

Hvis ikke tar jeg gjerne i mot tips fra dere for å få bedre innebilder
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-06-30, 10:07
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: System- eller digitalkamera?

Tack Kari!
Jag har sett att kameran Panasonic Lumix TZ40 fått lite blandad kritik så det kanske är för att bilder inomhus inte blir så bra då. Eller så är det skiftande kvalitet på exemplaren.
Jag ska mest ha den på resor som en liten lätt kamera. Ser att TZ60 är lite större så därför vill jag helst inte köpa den - men om den är väsentligt bättre så får jag fundera.
Spännande om fler med Lumix vill berätta .
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-06-30, 14:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: System- eller digitalkamera?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Er vi flere som har samme erfaring?
Den erfarenheten har inte jag. Använder du blixt?

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Ser att TZ60 är lite större så därför vill jag helst inte köpa den - men om den är väsentligt bättre så får jag fundera. Spännande om fler med Lumix vill berätta .
Att jag köpte en TZ60 berodde på att jag fått smuts i min andra TZ. Jag skickade den på service, men smutsen återkom, så alla bilder fick en prick i mitten. Garantin täcker inte sådant tyvärr. Annars är jag väldigt nöjd med den kameran, bildmässigt alltså. TZ60 har en massa nya funktioner, men man klarar sig precis lika bra med en TZ40.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-06-30, 21:32
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: System- eller digitalkamera?

Citat:
- det er om kvelden / i lampelys resultatet blir dårligst, grovkornet/støy!
Jag tar sällan bilder inomhus. Om jag fotar på kvällen brukar jag placera kameran på ett plant ställe och sedan använda självutlösaren på 10 sekunder. Då brukar bilderna bli bra, men inte alltid.

Citat:
Du, som k a n foto, stiller vel inn manuelt blender og lukker?
Ibland gör jag det, men eftersom jag tar så många bilder, och så ofta, hinner jag i regel inte med det, så jag användar oftast AI. På TZ60 finns även AI+ där man kan ställa in ljus och färg med zoomringen. Det har jag dock endast använt lite.

Senast redigerad av Kalimera den 2014-07-01 klockan 14:09.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-07-01, 16:02
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: System- eller digitalkamera?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Den erfarenheten har inte jag. Använder du blixt?

Att jag köpte en TZ60 berodde på att jag fått smuts i min andra TZ. Jag skickade den på service, men smutsen återkom, så alla bilder fick en prick i mitten. Garantin täcker inte sådant tyvärr. Annars är jag väldigt nöjd med den kameran, bildmässigt alltså. TZ60 har en massa nya funktioner, men man klarar sig precis lika bra med en TZ40.

Tack för info!
Jag har läst i andra forum att smuts i linsen är ett problem . Man får tydligen inte ha den i fickan för då kan små dammpartiklar tränga in - men jag vill ha den lätt åtkomlig. Annars rekommenderas en plastpåse runt alla Lumix-modellerna. Vad tråkigt. Kanske blir ett nytt fast objektiv till min Sony Nex-7 istället. Då blir den ganska smidig också....Jag får fundera
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-07-03, 16:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: System- eller digitalkamera?

Ledsen kari, men i stället för att svara på ditt inlägg redigerade jag det.

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Man får tydligen inte ha den i fickan för då kan små dammpartiklar tränga in - men jag vill ha den lätt åtkomlig.
I en av mina Lumix har jag fått in damm, i den senaste har jag inte det, trots att jag varit "vårdslös" och haft den i fickan på mina shorts.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT