Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Lefkas

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-08-10, 13:23
lina1997 lina1997 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2014
Inlägg: 3
Standard Lefkas Hyra Moppe och ta sig runt ön

hej på Er allihopa !
Jag och min fru åker till Lefkas Nydri (Nidri) om 2 veckor för första gången då vi hört det ska vara en underbar Ö !
Mina funderingar är om man ska hyra moppe eller bil ? Vad det kan kosta moppe vs bil ?
Hur svårt/lätt är det att ta sig runt ön och besöka alla dessa stränder som näms typ Porto Katsiki mfl !
Åker man längs med kusten eller ska man korsa ön över bergen om man ska till andra sidan från Nydri där vi ska bo !
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-08-10, 20:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Lefkas Hyra Moppe och ta sig runt ön

Citat:
Ursprungligen postat av lina1997 Visa inlägg
Mina funderingar är om man ska hyra moppe eller bil ? Vad det kan kosta moppe vs bil ? Hur svårt/lätt är det att ta sig runt ön och besöka alla dessa stränder som näms typ Porto Katsiki mfl ! Åker man längs med kusten eller ska man korsa ön över bergen om man ska till andra sidan från Nydri där vi ska bo !
Jag har kört moped på Lefkas och det är inga problem. (Läs om det här.) Men om ni ska se hela ön, och åka till många stränder, är bil absolut att föredra. Nu i augusti är det extra mycket folk i Grekland, och det kan vara mycket trafik, och då är det säkrare att köra bil. När vi hyrde bil på Lefkas betalade vi 25 €/dag, men i augusti är priserna mycket högre.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-08-10, 21:21
lina1997 lina1997 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2014
Inlägg: 3
Standard Sv: Lefkas Hyra Moppe och ta sig runt ön

Ok, tack för svaret !
Men är det svårt att hitta till alla de stränder runt om på ön ?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-08-10, 21:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Lefkas Hyra Moppe och ta sig runt ön

Citat:
Ursprungligen postat av lina1997 Visa inlägg
Men är det svårt att hitta till alla de stränder runt om på ön ?
Köp en bra karta så hittar ni runt lätt.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-08-11, 13:40
urpe urpe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 85
Standard Sv: Lefkas Hyra Moppe och ta sig runt ön

Var på en härlig tripp till Lefkas och Nidri(Konstantinos) 28/7--4/8 . Hyrde moppe(50cc=inget mc körkort) av svenska Camilla på Greenmotion. 4 dagar för 60€. Kändes som att det var hårt uthyrningstryck på både mopppe, mc och bilar.

Moppebesök till Lefkada stad(mysiga gränder att strosa runt, missa inte att sitta på uteservering vid havet och mata fiskar eller bli överraskade av skönsång från båt intill desamma serveringar ), pittoreskt mysiga Agios Nikitas och stränderna Katishma och Milos beach på västsidan + Mikro Gialos på östsidan.

Det är helt Ok att köra moppe men det kan ta lite tid till västra sidan och de bästa stränderna. Lämpligast att åka efter kusten. Från Nidri till Katishma beach ca 50 min. Om ni ska ta er själva till Porto Katsiki, Egremni skulle jag rekommendera er att hyra bil några dagar. Snabb koll av hyrbil via Autoeurope för en vecka 26/8-- 2/9 hamnar på ca 2'. Ving(Avis) ca 2,3'.

Alternativ är trevliga båtturer som de finns många att välja på.
Missa inte en tur med M/S Christina(45€ inkl lunch) som verkligen rekommenderas. Finns även andra båtturer som tar en specifikt till ex) Porto Katsiki, Egremni och Agiofili. (20€ exkl lunch)

Bästa restaurang tyckte vi att "The Barrel" var, bra mat och trevligt kundbemötande .

Trevlig Resa !
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-08-11, 13:43
urpe urpe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 85
Standard Sv: Lefkas Hyra Moppe och ta sig runt ön

Glömde.....enklare kartor fås vid uthyrningsställen alt köp och glöm inte att införskaffa Kalimera E-guide för Lefkas, som vanligt ett guldkorn till läsning och användning på plats .
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-08-11, 15:14
lina1997 lina1997 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2014
Inlägg: 3
Standard Sv: Lefkas Hyra Moppe och ta sig runt ön

Tack Urpe ! Ja vi ska tänka på det där att det är bäst man tar bilen OM man ska längre bort till andra sidan där alla fina stränder finns !
Ska försöka besöka alla de bästa/finaste stränderna och även de restaurander och båtutflykter du nämde !

Tar gärna emot fler tips från dig och även andra som varit där !
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT