Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-08-21, 21:05
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Mikke te Karpathos....

Hej!
Har kollat biljetter till Grekland ett antal veckor, och igår kikade jag in på Fritidsresor, för första gången på länge, och minsann fann jag där en enkelbiljett från Stockholm till Rhodos den 12 september.... ;-)
Den kostade 498 pix, men då fick man bara ha handbagage på fem kilo, så numera får man slanta för det incheckade bagaget, så det kostade 300 pix.
Så slutnotan för enkelbiljetten blev 798 pix, vilket ändå får anses ok, eller hur?
Då har jag nåra dar på mej att ta mej över till Karpathos innan fölsedan, i första hand med Prevelis....Har den gått på grund eller av annan anledning inte går, så fåre bli flyg.
Första gången jag reser ner utan fast arbete, för till min förskräckelse har jag gått och blitt för gammal för att fortsätta jobba på universitetet, så efter första oktober är jag friherre, minsann...
Dock har jag blivit vidtalad om diverse jobb framledes, så det känns helt ok....En fördel med att vara friherre är ju att jag inte behöver åka hem förrän jag själv vill.... ;-)
Mikke
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-08-21, 23:08
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Mikke te Karpathos....

Hej Mikke!
En påminnelse; om du vet eller får veta någon adress/hemsida/telnr till den där gruppen av konstnärer och musiker på Rhodos, som du nämnde en gång, vill du meddela det här då? Ska snart dit och det verkar vara intressant... tack på förhand!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-08-21, 23:44
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke te Karpathos....

Hej!
Den snubben,Dieter, som s.a.s höll i arrangemangen, fick visst jobb med nån båt, skrev den gitarrspelande norrmannen för nåt år sen.... Men jag ska rota fram hans mailadress ( om jag hittar den...) och fråga honom. De senaste gångerna jag rest, har det blivit rätt korta uppehåll på Rhodos, så tyvärr har jag inte sett (eller hört) från norrmannen ( gitarr) eller dansken ( mandolin) på nåt år....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-08-22, 01:48
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 334
Standard Sv: Mikke te Karpathos....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
En fördel med att vara friherre är ju att jag inte behöver åka hem förrän jag själv vill.... ;-)
Mikke
Ha ha, ett av de starkaste intryck jag har haft av dig Mikke är att du alltid har rest både ut och hem NÄSTAN när du själv vill .....

...... och alltid haft häcken full när du kommit på plats, ......

.... så därför kanske inte så mycket nytt under solen. Men ändå ..... Välkommen in i gänget! Det är vi som kan göra det gärna, sakta och ofta.

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-08-22, 09:46
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Mikke te Karpathos....

Du brukar ju få nog efter 3 veckor Får se nu om det blir längre den här gången


Riitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-08-22, 15:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mikke te Karpathos....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
.En fördel med att vara friherre är ju att jag inte behöver åka hem förrän jag själv vill.... ;-)
Mikke
.....visst är det bra! Nästa år ska jag också ta en enkel ner....Har tänkt det många gånger men det blir alltid t o r i alla fall. Maken är lugnare då.

Ha det gott! ser fram emot rapporter!

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-08-23, 02:10
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Mikke te Karpathos....

Tack för svar så länge, Mikke!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-08-23, 16:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 391
Standard Sv: Mikke te Karpathos....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
En fördel med att vara friherre är ju att jag inte behöver åka hem förrän jag själv vill....
Grattis till friherretiteln, och grattis till ett bra pris!

Ser fram emot att följa dina upptåg på Karpathos även denna gång.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-08-28, 21:39
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke te Karpathos....

Tack alla för glada tillrop!!
Det kan behövas, då det känns lite trist att sluta på universitetet efter 33 år...så lite vilsen är man allt...
Dock har jag masserat tanken i nåt år, och skaffat en liten VW Caddy från 88 ( har alltid gillat den modellen ) d.v.s den med avtagbar glasfiberlådda över flaket.. Tanken är att jag fortsatt kommer att jobba med lite ditt och datt, snickerier,målning, båtjobb, och har även skaffat en invertsvets ( enfas, likström)för enklare svetsjobb.
Ryktet om min,inom kort, ökade tillgänglighet haver sig spridits på skolan, och jag har redan jobbat en hel del efter jobbet, s.a.s....samt även fått tvenne erbjudanden om timanställning, så den närmaste framtiden ser helt ok ut...kanske blir det att jag jobbar mer som friherre??

Sen om jag blir kvar längre på Karpathos återstår väl att se, men man vetjunte, kanske får jag nåt jobberbjudande där med,vem vet,men det ska förstås som alltid bli trevligt att komma ner....
Vi ses på Pelagos den 16 september i bästa fall...;-)
Mikke
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-08-29, 07:15
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 945
Standard Sv: Mikke te Karpathos....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Ryktet om min,inom kort, ökade tillgänglighet haver sig spridits på skolan, och jag har redan jobbat en hel del efter jobbet, s.a.s....samt även fått tvenne erbjudanden om timanställning, så den närmaste framtiden ser helt ok ut...kanske blir det att jag jobbar mer som friherre??

Mikke
Precis, så kan det nog gå! Känner ju inte dig förstås, men den uppfattningen har jag fått att du är inte den som tycker om att inte ha något att göra. Så lycka till med din friherretid!

Och ha det trevligt på Karpathos!

/ Anne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-08-29, 08:10
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Mikke te Karpathos....

Ha det jättebra och jobba inte ihjäl dig
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-08-29, 12:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mikke te Karpathos....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Ryktet om min,inom kort, ökade tillgänglighet haver sig spridits på skolan, och jag har redan jobbat en hel del efter jobbet, s.a.s....samt även fått tvenne erbjudanden om timanställning, så den närmaste framtiden ser helt ok ut...kanske blir det att jag jobbar mer som friherre??
Mikke
...precis så gör jag, jobbar i en pool där timvikarier finns. Sätter upp precis de dagar som jag kan tänka mig att jobba och tycker jag att jag jobbat för mycket en vecka så tar jag bort mig helt nästa....och kanske även nästa. att jobba bara precis när man själv vill och bara DÄR man vill är suveränt och jobbet blir helt enkelt SÅ mycket roligare...känns inte som ett jobb..bara kul att träffa kollegor och lite ungar och är det mycket stök vissa dagar så vet jag ju att jag är inte där nästa
I höst blir inte alls så mycket jobb då jag ska resa mycket....
När jag kommer till arbetsplatsen på något vikariat är alltid den stående frågan: " Ska Du iväg snart eller har Du redan varit?" ..och svaret är ju JA på båda! Som ett tillskott till pensionen är detta SUVERÄNT, så jobba Du på Mikke som friherre!!

Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-08-30, 19:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 391
Standard Sv: Mikke te Karpathos....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Det kan behövas, då det känns lite trist att sluta på universitetet efter 33 år...så lite vilsen är man allt...
Det förstår jag, är ju lite som att förlora en del av sin identitet. Men det går över Mikke, och så verkar du ha ganska mycket att göra ändå.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-08-30, 22:30
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke te Karpathos....

Hej alla å takkfö snälla kommentarer !!
Nu drar det ihop säg mot Karpathos, och biljetten är utskriven i tre ex, passet är giltigt, och nästa vecka drar jag först upp Finnjollen, som skam till sägandes har legat halvt sjunken i kanalen sen i april...( skäms..) Jollen drar jag helt sonika upp med Golfen, då den är rätt lätt.
Hedvig däremot, måste flytas upp på sin kärra, för att sen dras eller vevas upp,hemköras och varsamt införas i trägårn, en inte helt lätt manöver, haha....Hon måste dessutom tvättas både inom-och utombords, innan jag täcker över henne. Sen måste en av mina tvenne bilar finna parkering nån annanstans medan jag är borta, så kommande vecka blir nog fulltecknad....;-)
Ett och annat småjobb med någons fönster måste hinnas med också, innan det bär iväg till Rhodos....jag får ta å pingla dit å kolla ifall det finns nåt rum ledigt, men det brukar inte vara nåra problem i september...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-09-05, 19:05
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke te Karpathos....

Idag,lördag 5 september regnar det i Kallsta, så då passade jag på att ringa Karpathos....Fick tag i Andreas, hans dotter Sofia, Antoni Panaretos, Chronis ( som jag väckte..) Stamatis på AutoMotoCenter, och slutligen Nena..... ;-)
Det piggade opp ordentligt att få snacka litegrann om ditt och datt med dom, och nu ska jag ta mej ett riktigt varmbad......Det var förrexten 32 grader vid Zephyros, berättade Sofia glatt, som dessutom fått av gipset på sin arm. Sen pinglade jag även Panayotis som driver Rhodos Hostel, för där har jag bott av och an när jag varit på Rhodos....
Mikke
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-09-09, 23:05
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke te Karpathos....

....så har då även onsdagen ( nästan) förflutit, och snipan Hedvig står ( äntligen ) övertäckt på sin vinterplats,Finnjollen likaså, ersättningsgräsklippargrannen vidtalad och betald i snus, den röa Golfen parkerad annorstädes å uthyrd, pass å biljett klart, bussbiljett te Stockholm imorrn köpt, tre lagrade prästostar ( 1 Kvibille å 2 Allerum ) å tre paket kaffe ävenså....
nu ska jag hasa ner i källarn å hämta upp den slitna Karrimor-ryggsäcken å packa ner fioln, å lite grejer runt den, sen fåre bli sängen... ;-)
Mikke
(same procedure as last time..)
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-09-10, 14:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 391
Standard Sv: Mikke te Karpathos....

När går ditt plan?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-09-17, 11:46
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke te Karpathos....

Torsdag 17 september 2015
Hejsan!!
Nu sitter jag peau Zephyros och skriver.
I korthet (haha) soeau kom jag ivaeg per buss till Stockholm peau torsdan och bodde hos Fellmans i Jaerfaella. Sten-Anders var bussig och skjutsade mej sen peau fredan ut till Arlanda,for mitt plan gick 06.20 peau lordan, sa jag tillbringade natten pa flygplatsen. Vi kom ivaeg i tid och landade pa Rhodos fore tolv. Sen tog jag bussen till stan och knallade upp till Rhodos Youth Hostel, daer jag inte hade bokat, men det gick bra aenda att fa ett eget rum av Panayotis, som ocksa fick sin lagrade praestost.....
Dan daerpeau sa knallade jag ner till hamnen for att fa reda peau naer Prevelis skulle ga, men killen pa kontoret fick inte fram nan info, sa det var bara att knalla hem igen... Varmt och fuktigt var det pa Rhodos, runt 30 grader....
Pa mandan fick jag reda pa att Prevelis mojligen skulle ga pa torsdag, men eftersom jag brukar tillbringa min fodelsedag pa Pelagos, Karpathos, sa kopte jag en flygbiljett pa en resebyro laengs Sokratus-gatan. Sen gick jag upp mot borgen, och letade reda pa en taverna som heter Mama Rosa, for daer skulle en grekisk kompis i Karlstad, ha jobbat forut. Hittade den och aegaren Stavros blev glad att fa en haelsning fran Nikos Pogias, Karlstad. Nikos och en kompis till honom har startat en grekisk restaurang i Friskis o Svettis nya hus och den heter Spitiko och ligger pa sodra Ratorp, ifall ni haendelsevis aer i Kallsta.... Sa Panayotis skjutsade ut mej till flygplatsen pa tisdagen och Manolis Panaretos var bussig nog att haemta mej pa Karpathos flygplats halv tre. Sen vare fullt daer jag brukar bo, sa just nu bor jag raett lyxigt pa Amarillis.... Folsedagen firades traditionsenligt pa Pelagos igar, och det var ett bra drag... Jakobstadsgaenget hade oxo kommit, sa det var minsann en minnesvaerd afton..... Nu har temperaturen gatt ner lite grann och det flaektar skont, sa jag ska ta och scootra ivaeg mej till Nenas Taverna for en liten lunch och lite laesning...Ska vael fortsaetta att teckna och mala pa hennes vaegg oxo...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-09-18, 05:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 391
Standard Sv: Mikke te Karpathos....

Kul att höra ifrån dig Mikke! Grattis på födelsedagen i efterskott!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-09-18, 12:25
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke te Karpathos....

Freda 18 sept.
Hej alla !! I morse knallade jag bort till Elias Rooms och haelsade pa honom. Hans gamla tv hade visst pajat, sa jag erbjod mej att baxa ur den ur bokhyllan och baera ner den till stentrappan for vidare transport till tippen. Elias aer inte helt vid full haelsa, sa han var glad for lite hjaelp. En gammal tv aer ju inte vaerldens laettaste grunka att baera pa, och Elias bor ju relativt hogt och har smala trappor, men siga, siga, lugnt och stilla fick jag ner teven till stentrappan.... Elias beraettade att han skulle staenga om nan vecka och sen fara till USA.
Efter besoket hos Elias forflyttade jag mitt pick und pack nagra meter fran Amarillis, till Mertonas Studios. Daer bodde jag forsta gangen jag kom till Karpathos, sa det kaenns bra och lite vemodigt samtidigt...Costas finns kvar som aegare, han haver blivit 79 aer och aeven hans fruga Sevasti. Jag har fatt rum nr 2, och det ligger inte mot den branta backen, haha....
Idag varmt och lite vind, ska ga och se hur manga grader....(paus) 30 grader i skuggan....
Nu ska jag scootra mej ivaeg till Nenas taverna for lite lunch, och sen till Zorianas Place en bit bortanfor Konstantinos Palace pa stranden, for daer brukar Jonathan Preece, aka English Jon sitta och laesa pa eftermiddagarna, och jag har en bibba bocker till honom...
Annars aer det inget speciellt pa gang idag som jag vet....nu, vill saega.. :-D
Mikke
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT