Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-09-19, 17:23
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Rhodos eller Kreta i påsk?

Vi funderar på en Greklandsresa nästa påsk. Handlar om barnens påsklovsvecka och endast en vecka.
Vi har hittat en billig resa som går till Ixia på nordvästra Rhodos. Tror inte området är någon höjdare, men nära till Rhodos stad med buss eller taxi. Man kan hyra bil och se sig omkring.
Bör man boka nu? Eller vänta - släpps nya resor till försäsongen?

Kreta eller Rhodos?

(Vi har besökt Rhodos för många år sedan och trivdes. Kreta har jag varit på "jobbsemester" en gång och minns inte ens var jag var, utanför Chania, kanske?)

Boka bara flygresa och fixa boende själva? Fast just nu ser det inte ut att bli billigare.
Ja, just det, det är ju påsk också. Då bör man nog ordna boende innan hur som helst...

Aina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-09-19, 19:20
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Rhodos eller Kreta i påsk?

Om jag reste till Rhodos skulle jag nog välja att bo i Rhodos stad för att sedan röra mig utåt ( med moppe eller hyrbil ) istället för tvärtom. Är ett tag sen jag var där men jag minnas att jag gillade stan och även de platser vi besökte utanför (bla Lindos och fjärilsdalen) dock slår jag ju alltid ett slag för Kreta i allmänhet och Rethymno i synnerhet! Vill ni åka med flygstol och boka boende själv kan jag komma med lite tips!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-09-19, 19:22
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Rhodos eller Kreta i påsk?

ps Norweigean har inte släppt sina sommarresor än, kan av den anledningen vara värt att avvakta för att se prisläget. Dvs om ni vill resa på egen hand med bara flygstolar!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-09-19, 21:19
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Rhodos eller Kreta i påsk?

Litentuva vet du när Norwegian släpper nästa säsongs biljetter? Väntar med spänning!
/Kerstin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-09-19, 21:28
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Rhodos eller Kreta i påsk?

Är inte säker, har varit lite olika de senaste åren men de väntar säkert ut den här säsongen, och sista resorna hem från Grekland är i slutet av Oktober... Väntar själv med spänning och sitter redo vid datorn
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-09-20, 08:22
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Rhodos eller Kreta i påsk?

Förra året bokade vi resa med Norwegian 25 sept(årets majresa)Vi ska väl inte behöva vänta ända till slutet av oktober hoppas jag,fast den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge(eller är det ALLTID för länge:-))
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-09-20, 11:12
jennylns avatar
jennyln jennyln är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Borlänge
Inlägg: 84
Standard Sv: Rhodos eller Kreta i påsk?

Var runt o kikade på lite olika ställen, det är inte många som släppt sina resor ännu - till säsongen 2011. Ledsen, vi får väl hålla ögonen öppna och fingrarna stabila då vi bokar...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-09-21, 09:00
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Rhodos eller Kreta i påsk?

Hej.Jag prøvde å hitta ett hotell i rethymnon nu i oktober som har transfer service, men det var helt hoppløst. Kanske litentuva vet om ett till en annan gång?? Nu blev det mallorca istellet och det er ju inte det samma.....
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-09-21, 12:29
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Rhodos eller Kreta i påsk?

Hmm, vi avvaktar nog lite och hoppas på billiga flygbiljetter. Jag är nog mer sugen på Kreta än Rhodos. Bättre vandringsmöjligheter, tror jag, utan att veta så mycket. Får väl beställa Kreta-guiden också...

Litentuva, jag tar gärna emot boendetips.

Att vi funderade på Ixia var att vi hittade en billig charterresa dit. Annars är ju idealet så klart att bo inne i Rhodos stad.

Eller så bokar vi den billiga resan för att ha allt klart... Vi får se.

Aina
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-09-21, 14:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rhodos eller Kreta i påsk?

På Kreta har ni ju E:an om ni vill vandra på riktigt. Finns mycket information på nätet.

Gäller det kortare vandringar skulle jag personligen välja en mycket mindre ö exempelvis Sifnos.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-09-21, 14:40
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Rhodos eller Kreta i påsk?

Det handlar om påsklovsveckan och vi kan bara vara borta en vecka. Kreta och Rhodos går det direktflyg till. Ska det bli några andra öar måste det vara inom kort resavstånd. Symi eller Tilos har vi funderat på (från Rhodos).

Vi vill åka till Grekland en vecka, njuta av lite ljus och gärna vandra. (Fast dottern dör nog inte, om hon slipper.)

Aina
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-09-23, 19:17
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Rhodos eller Kreta i påsk?

Hör av dig med ett PM när ni bestämt er och om ni vill boka boende på egen hand så kan jag förmedla en bra kontakt!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-09-25, 19:29
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Rhodos eller Kreta i påsk?

Va, va ??? tänkte jag. Varför ska jag skicka ett PM (en promemoria) till litentuva? Hrrmmm... Verkar konstigt.

Tog en stund innan jag fattade att PM är privat meddelande.

Vi ska kika lite i Rhodosguiden innan vi ev bokar den billiga chartern. Men jag hör av mig om det inte blir så!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-09-25, 19:51
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Rhodos eller Kreta i påsk?

alla dessa förkortningar... Lycka till i letandet
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-09-26, 09:05
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Rhodos eller Kreta i påsk?

Vi hade bestämt, trodde vi, att vi skulle boka den billiga charterresan till Ixia. "Handlar bara om en vecka och vi kan åka till någon annan ö och bo någon natt." Men efter lite diskussion och läsning i Kalimeras Rhodos-guide, enades vi om att vi inte vill bo i Ixia alls utan i Rhodos stad, om vi ska till Rhodos.

Ingen resa blev beställd. Vi avvaktar och bokar flygstolar, om vi hittar några till hyfsat pris... Kreta eller Rhodos, vi får se.

Aina
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT