Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-04-13, 14:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: böcker på resan

Citat:
Ursprungligen postat av ciakoohler Visa inlägg

Går bra att läsa hemma i soffan också.Mycket bra och tänkvärd !!!
Den har jag nu beställt på Bokbörsen.

Just nu läser jag en trevlig burlesk skröna från Italen som heter "Tusen år har jag funnits här" av Mariolina Venezia. Det är en familjekrönika om fyra generationer av kvinnor.
I mobilen har jag som talbok just nu Annika Thor "Om inte nu så när?" Tyvärr så tråkigt, långsamt och överdramatiserat inläst av Marika Lagercranz så jag funderar på att köpa boken i pocket i stället. Jag har även Linda Olssons "Det goda inom Dig" och den läser hon själv så jag hoppas det är trevligare att lyssna på.

Lissi - som aldrig kommer att bli nån stor talbokslyssnare.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-04-13, 17:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: böcker på resan

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Idag ska jag börja läsa Lasse Bergs "Gryning över Kalahari" som har fått mycket bra recensioner. Jag återkommer med en egen recension.
Har glömt att jag skulle återkomma. Håller nu på med fortsättningen, som heter "Skymningssång i Kalahari". Jag kan bara säga: vilka fantastiska böcker!

Jag har svårt att skriva en egen recension, i stället hänvisar jag till redan skrivna recensioner. De hittar ni här...
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-07-19, 18:36
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: böcker på resan

Sammen med flere andre bøker fikk Jonathan Franzen's 'Frihet' bli med i reisevesken. Den gjorde et veldig inntrykk, lenge siden jeg har lest noe så 'mektig'. Av typen 'ånei, bare ti sider i gjen'.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-07-19, 19:34
Eldorado Eldorado är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Orange county
Inlägg: 26
Standard Sv: böcker på resan

Eftersom det är bokälskande resenärer vill jag komma med ett tips. Skaffa en läsplatta, jag själv använder min Ipad men det finns många andra minst lika bra.
Det går att lägga upp massor av böcker utan att bagaget blir tyngre. svenska bibliotek har ett hyfsat bra erbjudande.
Bokrekommendation? Jag läser det mesta, senast en reseguide om Grekland
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-07-19, 20:17
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: böcker på resan

Citat:
Ursprungligen postat av Eldorado Visa inlägg
Eftersom det är bokälskande resenärer vill jag komma med ett tips. Skaffa en läsplatta, jag själv använder min Ipad men det finns många andra minst lika bra.
Det går att lägga upp massor av böcker utan att bagaget blir tyngre. svenska bibliotek har ett hyfsat bra erbjudande.
Bokrekommendation? Jag läser det mesta, senast en reseguide om Grekland
Ipad har vi jo, så klart. Men jeg elsker papirbøkene, i hvert fall noen...og en del av den kvalitative lesingen er - når man har riktig godt med tid -å lage bretter på sidene, tenke at d e n setningen eller d e t avsnittet vil jeg lese om igjen en gang, søle kaffe og rødvin, fylle på med en dash saltvann fra havet i det man er ferdig med å bade. Ja, mer og. En gang mistet jeg 'Beatles' i sjøen ut av båten i det jeg skulle trekke den opp på land, boken fikk ligge til tørk på et svaberg der ved Middelhavet. Krøllete, misfarget, skjoldete - men herlig .
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-07-19, 20:40
Tritogeneias avatar
Tritogeneia Tritogeneia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 10
Standard Sv: böcker på resan

I fjor leste jeg 1900 sider av Song of Ice and Fire i løpet av 17 dagers gresk øyhopping. Etter det fikk jeg meg Kindle, og har aldri sett meg tilbake. Your Clippings er bedre enn eselører!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-07-19, 22:01
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: böcker på resan

Märkligt att denna tråden tog fart igen just idag. Tidigare idag när jag var ute på promenad med hunden i ösregnet gick jag och tänkte på böckerna av min absoluta favoritförfattare Nr 1, Michael Connelly. Såg att han var omnämnd här tidigare i tråden. Tycker att hans böcker är toppen! De bör liksom många andra läsas i rätt ordning. Det har ju med bl a den sociala utvecklingen att göra. Det är ju bra om folk gifter sig innan de skiljer sig osv.

Tycker att böckernas huvudperson, Harry Bosch, kriminalpolis, är helskön. Den som gillar polisromaner med lite asfaltkänsla och som har lite mera drag än engelska och svenska skrivbordsdeckare, utan att vara helt nerkörda med våld och slaskigheter, skulle nog gilla böckerna om Harry.

Mina tankar om de böckerna idag på hundpromenaden var följande:

Tänk om de böckerna hade blivit filmatiserade med Al Pacino (min absoluta favoritskådespelare) i huvudrollen som Harry Bosch. Vilken höjdare! Men tyvärr finns inte de filmerna och Al är nog för gammal nu.

Men böckerna finns! Läs dem (och i rätt ordning)!!!!!

Den första boken med Harry Bosch heter "Svart eko" och den andra heter "Svart is", och sen finns det en hel drös till. Tyvärr har jag läst ikapp, och då är det en ökenvandring innan nästa kommer.

Masse
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-07-19, 23:08
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: böcker på resan

Takk, Masse - setter alltid pris på boktips - Nå har jeg googlet, gjør ofte det og ser at dette er en forfatter som må leses i ordning. Som du sier. 'En forfatter som beskriver mennesker av kjøtt og blod' står det et sted, høres spennende ut. Ja, o m det blir film er Al Capino for gammel. Det må være 25 år (minst ?) siden jeg 'smuglet' en av sønnene inn på kino for å se ham..Dana cup. Noe skal man gjøre inni mellom fotballkampene når man prøver å være en god mor.

Ellers vil jeg så g j e r ne ha Meryl Streep i hovedrollen
d e r s o m Frihet filmatiseres ... og veldig off topic nå .

New York Times har en flott side med bokomtaler, for den som er interresert.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-07-20, 16:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: böcker på resan

Citat:
Ursprungligen postat av Tritogeneia Visa inlägg
I fjor leste jeg 1900 sider av Song of Ice and Fire i løpet av 17 dagers gresk øyhopping.
Läser dem nu, håller på med bok fyra, och kan inte sluta läsa!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-07-20, 16:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: böcker på resan

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Den första boken med Harry Bosch heter "Svart eko" och den andra heter "Svart is", och sen finns det en hel drös till. Tyvärr har jag läst ikapp, och då är det en ökenvandring innan nästa kommer.
Har också läst alla, även de som inte Bosch är med i. Perfekta böcker att ha med till Grekland!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2012-07-20, 22:11
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 231
Standard Sv: böcker på resan

Brukar gå till Myrorna strax innan avfärd och köpa de två-tre tjockaste pocketböckerna som ser lovande ut,tar aldrig med mig tunna böcker.

Semester är de tjocka böckernas tid !

Senast redigerad av Pela den 2012-07-20 klockan 22:18.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT