Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-12-08, 10:24
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Europa ifølge Panagiotis

En liten historie fra hverdagen:

I går kveld, da jeg var ute med en venninne, inviterte hun en pensjonert fotograf, Panagiotis (og kompis av faren hennes) til å sette seg ved bordet vårt. Han har reist over hele Europa, og kan seks språk, ikke inkludert tysk som han, i følge ham selv, bare snakker når han er full. Vi spurte hva han synes om de ulike landene han hadde reist i, og her er historiene hans:

Vi grekere spiser brød sammen med alt. Om jeg sitter på en taverna og bare bestiller en brødskive, må det serveres brød til den.

Jeg skulle spise middag på et spansk turiststed, og var på en restaurant med meny på seks språk. Men det stod ingenting om brød, så det måtte jeg be om spesielt. Ba først om bread en fire, fem ganger, for jeg kunne ikke spansk da. Servitøren forsto det ikke. Så jeg fortsatte:
Pane? Servitøren forsto tydeligvis ikke italiensk heller.
Pain, da (som uttales pen)? Nei, fransk var tydeligvis ikke på repertoaret.
Psomi? Nei, gresk skjønte han iallfall ikke.
Så jeg marsjerte inne på kjøkkenet, fant et brød og holdt det opp foran servitøren. ”Oh, bread”, sa servitøren, på engelsk, med et skuldertrekk.
Senere, da jeg lærte meg spansk, oppdaget jeg at brød het pan...

En gang jeg var i Paris kom jeg på at jeg hadde lyst å dra til en by ikke langt unna som heter Dreux. Jeg er optimist, så da denne tanken hadde kommet i hodet mitt, spurte jeg den første franskmannen jeg så om veien dit. På engelsk, for jeg har aldri lært meg noe særlig fransk, det er et kjedelig språk, siden de alltid har trykket på siste stavelse.
Kan du fortelle meg hvordan jeg kan reise til Dreux, spurte jeg, og franskmannen svarte ”I don’t speak english”. På perfekt engelsk.
Dette gjentok seg med de neste 99 franskmennene.
Da begynte jeg å bli lei, så da jeg nærmet meg den hundrede franskmannen, holdt jeg en foldet 100-francseddel foran nesen hans, og sa; Lukt på den!
Han luktet.
Jeg sa, fremdeles på engelsk: Hvis du forteller meg hvordan jeg kommer meg til Dreux, er den din.
Han fortalte meg reiseruten i detalj, på perfekt engelsk,

Sverige? Uff nei, der var det kjedelig og dyrt. Så jeg dro til:
Norge: Første kvelden bestilte jeg noe drikke i baren, og klok av skade fra Sverige ba jeg om prisen først. Da jeg fikk høre den sa jeg:
Jeg ba bare om prisen på en øl og en whisky, ikke om prisen på en landeiendom.

Forøvrig kunne han en eneste setning på dansk også: Jeg elsker deg!

Et lite ps. Etter at Panagiotis var gått, fortalte min venninne mer om ham:
Panagiotis fotograferte i et krigsherjet afrikansk land da han tilfeldigvis kom over fire foreldreløse småunger, sultne og husløse. Enden på historien var at han og kona adopterte dem. De er nå alle fire i London, under studier eller ferdige, to leger og to advokater.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-12-08, 12:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Europa ifølge Panagiotis

Vilken kul bekantskap.

Och hela situationen är så grekisk: din väninna inviterar nån till bordet och nån timma senare har ni fått en massa härliga historier
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-12-08, 14:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Europa ifølge Panagiotis

Tack för en härlig historia! Du förgyllde min fredag Admirala.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT