Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Forumet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-01-12, 14:32
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard MIN AVATAR

Då och då genom åren har det hänt att man liksom stannat upp och konstaterat ... "Titta! Hen har bytt avatar!".

Själv har jag inte någon gång sedan jag blev medlem bytt avatar, TROR jag. (Janne, det kan du kanske se i systemet?) Jag har i alla fall haft den VÄLDIGT länge.

Det är en bild från Apella Beach på Karpathos, en av de ställen i Grekland som vi har fallit extra mycket för. Därav svårigheten att byta ut den. Men vem vet. Det finns en del andra ställen också som ligger mig varmt om hjärtat.

Men vad finns att berätta om DIN avatar? Vad föreställer den? Är den ny eller gammal? Byter du ofta eller sällan, och i så fall varför?

En del avatarer ser man ju vad de föreställer. Andra kan kanske tarva en förklaring. Och bakgrunden till några avatarer här på forumet är man ju riktigt nyfiken på!

Skriv och berätta!

Masse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-01-12, 15:13
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: MIN AVATAR

Jeg har byttet, men det er flere år siden. Avataren viser meg i det antikke teateret i Argos. Bildet er tatt av en kjær, finsk venninne, som er i Nafplio hver sommer. Vi hadde en utrolig fin dag i Argos, så bildet vekker gode minner. Det er rett og slett av sentimentale grunner jeg ikke bytter det ut.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-01-12, 15:17
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: MIN AVATAR

Min avatar är symbolisk . Har aldrig bytt. Kan inte välja mellan favoritbilder...

Men lite på samma ämne: Jag använder mitt riktiga namn som användarnamn. Skulle vara kul att höra från dem som inte gör det, hur de kommit på sina användarnamn!

Bea
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-01-12, 15:46
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: MIN AVATAR

Rolig tråd!!
Min avatar är från en av vikarna i Agii Apostoli.
Det enda fotot som existetar på mig i bikini
Badmadrassen hyrde jag som skydd för 2€
Kajja var mitt smeknamn som tonåring så det känndes lite retro
/Kerstin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-01-12, 16:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: MIN AVATAR

Jag har haft tre avatarer under åren.



Den första var från Chora på Serifos.




Den andra var från Plaka på Naxos.




Och den som jag använder idag, och kommer använda tills Kalimera går i pension, är från Milia på Kreta.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-01-12, 16:56
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: MIN AVATAR

Den från Plaka på Naxos var riktigt rolig!! ..

Häftig bild!!..
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-01-12, 17:07
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: MIN AVATAR

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Den från Plaka på Naxos var riktigt rolig!! ..

Häftig bild!!..
instämmer!!! Du verkar ha kul där!

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-01-12, 17:14
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: MIN AVATAR

Jag är ombytlig av mig har haft flera stycken, kommer inte ens ihåg ALLA.....den jag har nu har jag hittat på internet och symboliserar en längtan till Grekland.. tycker den är fin!..

Sen mitt användarnamn.. hade gärna använt mitt riktiga namn.. men det var redan upptaget, ville bara registrera mig snabbt.. så då var det Sunny som dök upp i skallen..tänkte väl på solen kanske, vad vet jag.. ...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-01-12, 17:29
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: MIN AVATAR

Jeg har og byttet avatar flere ganger, kanskje bytter jeg snart igjen?
Mine har vært bilder jeg har likt, ikke nødvendigvis fra mine absolutte favorittsteder.

Avataren jeg har nå er et bilde fra Elafonisi, det har vel de fleste sett
Og,... jeg heter Kari - fant ingen grunn til ikke å "være meg selv"!

I gode gamle Kalimeradager (1998), da jeg ble medlem, var vel de fleste navn ledige
- og siden Kari, uten "n", ikke er et navn som brukes i Sverige ville det sikkert vært ledig lenge
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-01-12, 17:44
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: MIN AVATAR

Avatarerna byts lite nu och då. Den jag har nu är på mig, taget av min bästa vän, vid ett besök på moderna muséet i Stockholm nu i helgen.
Namnet; Thira kommer sig förstås av det grekiska namnet på Santorini (Thera) där min Greklandskärlek startade en gång för länge länge sen.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-01-12, 17:47
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: MIN AVATAR

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Avatarerna byts lite nu och då. Den jag har nu är på mig, taget av min bästa vän, vid ett besök på moderna muséet i Stockholm nu i helgen.
Namnet; Thira kommer sig förstås av det grekiska namnet på Santorini (Thera) där min Greklandskärlek startade en gång för länge länge sen.
Jeg har "registrert" det stilige bildet / den nye avataren, Thira
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-01-12, 17:57
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: MIN AVATAR

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Jeg har "registrert" det stilige bildet / den nye avataren, Thira
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-01-12, 19:06
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: MIN AVATAR

Brukernavnet mitt er ikke mitt døpenavn

Jeg ville ha noe som henspeilte på Nafplio, og av en eller annen grunn tenkte jeg først på Trion Navachon-plassen: http://www.visitnafplio.net/visitnaf...gen_bodde.html

Mye av Nafplios historie finnes på denne plassen, faktisk lå bl.a. kong Ottos slott her, da Nafplio var hovedstad i Hellas. Anyway, Trion Navachon betyr Tre Admiraler, men siden jeg bare er én ble det Admiral med en -a på slutten, siden det lyder litt mer feminint. Og så er det litt kick ass

I passet, og stort sett ellers, heter jeg Merete Amymoni. Jepp, jeg har helt offisielt tatt navnet Amymoni. Hun var, i følge mytologien, moren til Nafplios som grunnla en by, dere kan nok gjette hvilken. Faren hans var for øvrig Poseidon. Grunnen til at jeg tok meg et gresk navn er lang og kjedelig og uinteressant, men jeg er veldig glad i det navnet, og det er greit for grekerne å slippe å si Merete, noe de ikke får til. Det blir stort sett til Merenda, som er et gresk sjokoladepålegg.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-01-12, 19:12
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: MIN AVATAR

Min avatar föreställer mig själv , ståendes i strandkanten på Agios Prokopios på den tiden man tog "Kalimera was here"-bilder. Kan nog vara tagen säkert för 10 år sedan (förmodligen mer, tiden går fortare än man tror...) men den får hänga med ett tag till. Tror jag har haft den hela tiden men är inte riktigt säker. Ville egentligen ha en annan bild först, det kommer jag ihåg, men den blev inte bra, enligt Janne (jag har bestämt för mig att du lade in dem från början).

Celbe
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-01-12, 19:50
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: MIN AVATAR

Tack Kari och Sunny för snälla kommentarer angående bild. Nu blev jag så mallig så jag la upp den som profilbild på fb

Rolig tråd. Spännande att läsa alla stories om hur användarnamn och foton uppkommit.

Det är kul med namn. För grekerna är ju ingenting omöjligt så om de inte kan uttala ett namn så händer det ju ibland att de helt resolut byter till ett mer grekiskt på personen. Eller om de helt enkelt känner för det kanske? T.ex när jag kom till Honeymoon förra sommaren så frågade de om jag kände Jannis eller visste vem han var. Jag känner en Giannis men honom var det ju inte de menade. Det var så klart Janne. En annan vän till mig som heter Helena fick istället heta Eleni och en vän till mig som heter Tove fick heta något fullständigt annorlunda (minns inte vad det var nu) men det var ett långt och väldigt vackert namn som våra dåvarande vänner gav henne. Jag heter, som ju flera av er här inne redan vet, Erica. Och tyvärr tyvärr tyvärr, så är det ett namn alla greker kan säga. Hade annars gärna velat få mig ett grekiskt namn på plats.

Senast redigerad av Thira den 2016-01-12 klockan 20:02.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-01-12, 19:50
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: MIN AVATAR

Min avatarbild är tagen utanför Ouzeria Faros i Pigadia på Karpathos
En av favoritställerna på ön


Riitta
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-01-12, 20:08
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: MIN AVATAR

Angående hur grekerna uppfattar ens namn.. jag heter ju Birgitta de flesta greker kallar mig Brigitta eller Brigitte.. ..vet inte om det är lättare att uttala namnet så.. lite kul är det i vart fall!!

Thira, det gjorde du rätt i att du la upp bilden på FB den är häftig och annorlunda!..
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-01-12, 22:33
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: MIN AVATAR

En tavla jag målade för ett antal år sedan.

Från början hette jag något annat. Men så var jag borta en tid från forumet och då jag kom tillbaka var mitt namn upptaget. Då åkte taggarna ut ...

Senast redigerad av sjöborren den 2016-01-12 klockan 22:49.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-01-12, 23:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: MIN AVATAR

Kul tråd! Min avatar föreställer...Netwolf. Vad annars?
Detta är faktiskt min tredje, även om många säkert tror att jag aldrig bytt. Den första kommer jag inte ens ihåg, men det var väl nån katt, eller nåt. Den andra är den nuvarande och den tredje var nån psykedelisk variant av Netwolf. Den låg bara ute några timmar, innan jag bytte till orginalet igen. Det var inte riktigt jag...
Bilden är f ö tagen på akterdäcket på F/B Lato, mellan Souda och Pireus. En förnämlig åtta timmars resa, med pool (å bar) ombord.
Netwolf då? Ja, det härstammar från mitten av 90-talet, när detta med Internet seglade upp som en fluga. Man skulle ju ha nåt fräckt alias och jag har alltid gillat vargar och kombinerat med nätet var saken biff. Hade t o m en webbplats, när det begav sig.
Numera använder jag bara Netwolf här, men det vimlar av Netwolfar nätet runt, men jag är the original. De andra är ju bara copywolfs hela bunten..

/Netwolf - Since 1995
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-01-12, 23:29
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: MIN AVATAR

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Min avatarbild är tagen utanför Ouzeria Faros i Pigadia på Karpathos
En av favoritställerna på ön


Riitta
Det borde jag ju ha sett tidigare. Men först nu när du berättar det Ritta så känner jag igen det. Kul ställe!

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
En tavla jag målade för ett antal år sedan.

Från början hette jag något annat. Men så var jag borta en tid från forumet och då jag kom tillbaka var mitt namn upptaget. Då åkte taggarna ut ...
Du är en av de få Kalimerianer som jag träffat I R L hittills. Och några taggar har jag då alls inte märkt vid de tillfällena. Men vem vet ..... om man trampar på en sjöborre så lär det väl kännas!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
................................................

Numera använder jag bara Netwolf här, men det vimlar av Netwolfar nätet runt, men jag är the original. De andra är ju bara copywolfs hela bunten..

/Netwolf - Since 1995
Ha ha ha! "Copywolfs" ...... den var go!!!!!

Masse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT