Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-04-26, 15:15
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard En "helt ekologisk ö" ?

Jag har en bekant jag inte känt så länge. Det visade sig att vi delade intresset Grekland och personen jobbar till och med i resebranschen. Denne person har fastnat för mindre öar som inte är så exploaterade, då blev det genast mer intressant att fortsätta diskutera.


Men så fick jag frågan om jag visste vilken ö som var "helt ekologisk"? Och jag vet inte riktigt hur jag ska tänka? Hur kan en ö vara det funderar jag nu? Jag måste försöka få vännen att bli lite mer specifik. Att kanske enskilda odlingar är ekologiska, ja men så mycket som en HEL ö?


Känner någon igen detta eller verkar det "rappakalja"?


/Hasse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-04-26, 15:31
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: En "helt ekologisk ö" ?

Helt ekologisk vet jag inte, men här är en ö där man i alla fall planerade att göra den helt energiförsöjd med förnybart:
https://en.wikipedia.org/wiki/Agios_Efstratios
Sen kom ju den ekonomiska krisen igång på allvar...

Hursomhelst, så var jag där för två år sen och gillade ön väldeliga. Kan knappast kallas exploaterad och det allra mesta som serverades på de två tavernorna kom från lokal produktion.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-04-27, 09:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: En "helt ekologisk ö" ?

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Men så fick jag frågan om jag visste vilken ö som var "helt ekologisk"? Och jag vet inte riktigt hur jag ska tänka? Hur kan en ö vara det funderar jag nu? Jag måste försöka få vännen att bli lite mer specifik. Att kanske enskilda odlingar är ekologiska, ja men så mycket som en HEL ö?
Jag har mycket svårt att tänka mig en ö som är helt ekologisk, hur liten den än må vara. Däremot känner jag till ställen där i princip allt är lokalproducerat, som den så kallade "ekologiska byn Milia" på Kreta, och Eleona Cottage i Zaros, också det på Kreta.

Du får fråga vännen vilken ö han menar.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-04-27, 11:12
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: En "helt ekologisk ö" ?

Nej jag tyckte ju att frågan var väldigt diffus, hur skulle "en hel ö" kunna vara ekologisk, egentligen? Att mycket av odlingar är lokalproducerat och på så vis faller in i det ekologiska tänkandet är ju sådant som gagnar alla.


Men personen jag fick frågan av vet alltså inte vilken ö det om möjligt skulle vara. Hon (det var ingen han) har någonstans hört talas om "den" eller så var det kanske någon specifik by, någon specifik odlare eller någonting annat.


/Hasse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-04-27, 12:24
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: En "helt ekologisk ö" ?

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg


Känner någon igen detta eller verkar det "rappakalja"?


/Hasse
Rappakalja
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-04-27, 12:36
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: En "helt ekologisk ö" ?

Jag skulle nog kunna tänka mej att sätta ett par sekiner på Agios Efstratios (eller Ai Stratis, som locals kallar ön) ändå. Det var en del skriverier då (för 7-8 år sen), när dom skulle köra igång mångmiljonsatsningen med att göra ön klimatsmart. Även om jag vet att inte alla håller med, så finns det åtminstone för mej ett visst samband mellan klimatsmart och ekologiskt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-04-27, 15:57
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: En "helt ekologisk ö" ?

Ja, vad "helt ekologisk" skulle kunna vara är kanske en tolkningsfråga, men kanske vännen skulle kunna få något ut av denna nätsida:

http://www.ecotourism-greece.com/

/ Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT