Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-09-14, 11:17
kreta-ullis kreta-ullis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 8
Standard Oktobervecka med krigshistoria på Kreta, tips sökes

Hej!
Jag och gubben kommer vara på Kreta 13-20 oktober och officer som han är så är han väldigt intresserad av krigshistoria
Då jag redan kommer vara på plats på ön när han kommer har jag utnämnt mig till "reseledare" och ska få ihop det med sevärdheter och boende. Vi kommer till att börja med vara i Agia Pelagia 2 nätter och passar då på ett besök på Knossos mest för att det är obligatoriskt

Sedan vill jag hemskt gärna en natt till Loutro, jag älskar det stället men har aldrig varit där så här sent på säsongen...Är det kanske inget vidare när dom stänger i oktober?
Det finns nåt krigsmonument i Chora Sfakion om jag inte minns fel så då kan man få in det också.
Från Loutro sedan upp till Chania där vi skulle bo 2 nätter för att besöka krigsmuseet, kyrkogården i Souga Bay och Maleme. Finns fallskärmsjägarmonumentet kvar? Har läst att det ska vara svårt att hitta...

Letar boende i Chania och har kollat på Arocaria som många tipsat är bra. Har även fastnat lite för Hotel Doge (eller verkar tidigare hetat Artemi´s rooms) som är mitt i gamla stan vid hamnen. Båda verkar jättemysiga och rimligt pris. Hur är det i Chania och Nea Chora i slutet av oktober? Vill ju gärna att det är öppet så att man kan gå ut och äta och ta en drink eller två...

Tips på sevärdheter och boende tas tacksamt emot, jag åker den 6e oktober och lääääängtar!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-09-14, 14:57
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Oktobervecka med krigshistoria på Kreta, tips sökes

En mycket god början på en krigshistorisk resa till Kreta, det är att låna Anthony Beevers digra roman om den Tyska ockupationen av Kreta under tiden Maj 1941 till och med 1945. Boken finnes på alla bibliotek samt även som E-bok att ladda hem. Svensk text.

Hela Kreta är fyllt av krigshistoriska monument. Nere vid hamnen i Chora Sfakion finnes det ett vackert monument till minne av de allierades evakuering från Kreta till Egypten i månadsskiftet Maj- Juni 1941.


Det finnes därtill ett litet privat museum i en by just ovanför Chora Sfakion. Taxiförarna i Sfakia hittar till detta museum.

Vid Maleme finner den intresserade flera krigsmonument samt tvenne krigskyrkogårdar och ett vackert monument över luftlandsättningen av de tyska fallskärmsjägarna.

Jag ur minnet återkallar att det finnes en handbok på engelska vari alla platser av intresse finnes utmärkta med kartplatser.

I samband med de allierades återtåg från Chaniaområdet till Sfakia avdelades ett skotskt gardesregemente att säkra bergspasset ovanför Sfakia. Det var ”Gordon Highländers” regemente. Detta regemente lyckades fördröja de tyska bergsjägarna så länge att merparten av de allierades trupper hunno ombord på evakueringsfartygen till Egypten.

När regementet omsider nödgades kapitulera återstod blott 220 av de ursprungliga 550 soldaterna. Den tyske kommendanten fann gardesregementets heroiska insats såberömvärd att han gav dem tillstånd att behålla sina vapen, samt att de placerades i ett särskilt fångläger med särskilda privilegier resten av ockupationen.

Inne i Chania Town återfinner den vetgirige krigshistoriska museet, just 300 meter ovanför den gamla fina saluhallen.

Arne

Med Hustru Birgitta vars intresse av krigshistoria är minst sagt svagt…
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-09-14, 16:01
Nolltrefems avatar
Nolltrefem Nolltrefem är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 199
Standard Sv: Oktobervecka med krigshistoria på Kreta, tips sökes

En bit ovanför Rethymno ligger en liten by som heter Chromonastiri med ett militärmuseum. Det stänger vid 2-tiden så ett förmiddagsbesök är att rekommendera! Vi kom försent förra året för vi fastnade på en Taverna som ligger mitt i byn som är kända för sina friterade ostbollar och är väl värt ett besök. Kommer inte ihåg vad Tavernan heter, men det gör säkert någon här på forumet. Vi åker till Rethymno nästa vecka och jag ska då göra ett nytt försök att besöka museet och återkomma med en recension om det är värt omvägen. Är man glad i ostbollar så är det ingen omväg oavsett :-)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-09-14, 17:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Oktobervecka med krigshistoria på Kreta, tips sökes

Som Arne skriver så är boken ”Kreta: erövring och motstånd" av Antony Beevor ett måste innan resan. Tyska kyrkogården är nämnd av Arne, likväl de allierades kyrkogård, och en del annat.

Nolltrefem skriver om byn Chromonastiri med sitt museum och taverna med goda ostbollar. :-) Taverna heter Athivoles och finns att läsa om här.

En vandring i Imbrusravinen kan jag rekommendera. Tusentals allierade soldater flydde nazisterna, via Imbrusravinen, ner till Chora Sfakion där båtar väntade på att ta dem över till Egypten. Ovanför ravinen satt tyskarna och sköt prick på de flyende. Läs mer om det här.

I Anno Viannos massakrerades cirka 500 personer 1943 som vedergällning av tyskarna. Där finns ett mycket gripande monument som heter "The Holocaust of Viannos". Läs mer om det här.

General Kreipe bodde kidnappades utanför Archanes. Utanför byn finns ett förskräckligt – men talande - monument över händelsen. Mellan byn och monumentet finns ett litet privat krigsmuseum. Där finns bland annat den bil som General Kreipe färdades i när han kidnappades. Bild finns här.

Byn Kandanos försvarades av grekiska motståndsmän och omgivningarna när tyskarna försökte ta sig ner till Paleochora. Tjugofem tyska soldater dödades under de två dagar som motståndsmännen lyckades hålla ut. Som vedergällning förstörde tyskarna byn till grunden. Mitt i byn satte de upp tre skyltar med text på tyska och grekiska. Texten löd: ”Här stod Kandanos, byn förstördes i vedergällning för mordet på 25 tyska soldater, byn ska aldrig byggas upp igen."



Skyltarna i Kandanos.

Det finns förstås mycket mer, byn Anogia är också värt ett besök. Finns att läsa om här. (Tyvärr har jag inte hunnit skriva klart den sidan, men det kommer.)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-09-15, 08:34
kreta-ullis kreta-ullis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 8
Standard Sv: Oktobervecka med krigshistoria på Kreta, tips sökes

Åh så många bra tips, Sas efharistó para poli!!!!!
Boken tror jag faktiskt att han har redan om jag inte missminner mig

Archanes verkar ju vara en väldigt mysig by så det får bli ett besök till muséet där i samband med Knossos!

Då vi kommer passera Rethymnon på vägen från Heraklion så kan vi ju passa på att ta ett förmiddagsbesök på militärmuseet i Chromonastiri inklusive ostbollar Hur är skyltningen från stora vägen och vad är det för typ av väg? Toppen att du ska dit "Nolltrefem" tala gärna om hur det var om du hinner med ett besök den här gången

Jag vill ju verkligen till Loutro då jag inte hann dit i maj så vi ska försöka hitta det privata museet när vi är i Chora Sfakion, tyvärr hinner vi nog inte med någon vandring i Imbrosravinen tiden blir för knapp...

Då vi har bil hela tiden att nyttja så är vi mobila att ta oss dit vi vill! Först var tanken att bo utanför Chania för att slippa trasslet med bil inne i stan men samtidigt vill vi ju ha folklivet med öppna tavernor...Gissar att det är ganska stängt på dom renodlade turistställena? Om man bor i gamla stan exempelvis så antar jag att man får parkera på någon allmän parkering utanför, är det trassligt att ta sig ner mot hamnen?
Vet inte hur många gånger jag slitit mitt hår när man hamnat på bakgator där knappt en get får plats och det är enkelriktat åt alla håll och man VET att man ska bara runt hörnet

Allt det här planerandet gjorde mig plötsligt sjukt inspirerad! Jag som haft NOLL intresse för krigshistoria innan ha ha!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-09-15, 12:15
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 722
Standard Sv: Oktobervecka med krigshistoria på Kreta, tips sökes

Krigshistoria har jag noll intresse av. Men får min beskärda del allt som oftast.
Men kreta-ullis, du hade ett par andra frågor också.
Loutro brukar stänga byn den sista oktober. Men jag har läst att hotel Madares testade med att ha öppet även under vintermpnaderna förra året. Vet ej hur det utföll. Normalt är det bara herden som finns där över vintern november-mars. Så var det tidigare.

När det gäller Nea Chora är det en levande by intill Chania, med gångavstånd mellan ställena. I princip är alla tavernor öppna i Nea Chora hela året och väldigt många hotell. Så är det också i Chania och i gamla stan.

I Nea Chora bor vi alltid hos Fotis på Arocaria. Det är bättre att maila till honom än gå via booking.com, då han bara har lagt ut en studio på booking. Han har epost-adress contact@arocaria-apts.gr. Då kan man få havsutsikt om man vill. Inga parkeringsbekymmer.

I Chanias gamla kvarter finns en hel del hotell hela året. Chanias mest uppmärksammanste gata är Theotopouli. Där parkerar man på "public parking" vid havet. Gatan går rakt upp till dom gamla kvarteren och följer man strandgatan kommer man till Nea Chora efter ett par km.

Jag önskar en en trevlig resa! Men är det inte synd att ni inte stannar i Paleochora, denna pärla på Kreta?

Birgitta.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-09-15, 12:23
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 722
Standard Sv: Oktobervecka med krigshistoria på Kreta, tips sökes

Glömde skriva att Kandanos, som Kalimera skriver om, väl värt ett besök. Ligger dryga milen ovanför Paleochora. Nu när ni har bil.

Den massaker som utspelade sig där under kriget kan nog en del berätta om.

Birgitta.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-09-15, 13:02
kreta-ullis kreta-ullis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 8
Standard Sv: Oktobervecka med krigshistoria på Kreta, tips sökes

Tack för tips Birgitta! Det lutar nog åt att vi bokar på Arocaria så kan vi ha bilen lite mer inom uppsikt. Det såg också väldigt mysigt ut att ha utsikt över den lilla hamnen

Gällande Paleochora så står valet mellan det och Loutro...Dom ska officiellt stänga sista oktober och vi skulle vara där 16-17 okt. i så fall. Men det var mest för att jag fullkomligt ÄLSKAR det stället och haft turen att simma med den stora sköldpaddan vid mina besök där....Och att vi då kunde fota monumentet i Chora Sfakion när vi ändå är där och tar färjan.
Paleochora har jag aldrig besökt så det skulle bli en ny prick på kartan och som sagt överväger jag det istället för Loutro! Hmm....nu känner jag att den där veckan har alldeles för få dagar
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-09-16, 09:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Oktobervecka med krigshistoria på Kreta, tips sökes

Citat:
Ursprungligen postat av kreta-ullis Visa inlägg
nu känner jag att den där veckan har alldeles för få dagar
Ja, ska ni hinna med allt får ni nog stanna lite längre.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-09-26, 19:40
Bennas avatar
Benna Benna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Kokkola, Finland
Inlägg: 36
Standard Sv: Oktobervecka med krigshistoria på Kreta, tips sökes

Under kyrkan uppe på kullen i Platanias finns också ett krigsmuseum. Där kan man också läsa hur byn räddades från förstörelse. http://www.goplatanias.gr/war-shelter-platanias/
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT