Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa själv

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2010-11-23, 09:54
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Efter två veckor här igen !!!!!!!!!!!!!!!!!1
Ingenting annat vill jag säga, bara att jag aldrig har haft några problem med Ryanair. Kanske har jag haft tur!
Svara med citat
  #42  
Gammal 2010-12-05, 12:02
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

En kåring av verdens verste flyselskap på nettavisen e24 i dag - og Ryanair kommer på topp - eller bunn, alt etter som man ser det. Et firma som heter Zagat har intervjuet over 8000 storkunder samt ansatte i flyselskapene, og konklusjonen er klar:

"Ryanair - De som har fløyet med Ryanair vil nok ikke være sjokkert over at selskapet har lavest poengsum i hele Zagats globale undersøkelse.
Ryanair, verdens mest agressive lavprisflyselskap, fikk totalt 4,16 poeng av 30 mulige. Maten fikk kun 2,15 poeng av 30 muilge. Begge tilsvarer «elendig».
Selskapet er kjent for sitt kontinuerlige selgende personale, grelt interiør, vonde seter og samme boarding-prosedyre som easyJet."


Boardingprosedyren beskrives slik, under EasyJet som er 3. dårligst:
Selskapet åpner dørene inne på terminalen og de som løper raskest får de beste plassene.
«Som alle sier, er storfe-boarding-panikken uverdig og helt sikkert unødvendig. Det ville ikke kostet easyJets datamaskin noe å fordele plasser og lindre inntrykket av at man kjemper om en plass på en buss som kan bli overfull», skriver en bruker.


(Kilde: http://e24.no/naeringsliv/article3932769.ece)

Senast redigerad av Admirala den 2010-12-05 klockan 12:04. Anledning: Tillegg om Boarding
Svara med citat
  #43  
Gammal 2010-12-06, 10:13
kifisia kifisia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Wien
Inlägg: 70
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
En kåring av verdens verste flyselskap på nettavisen e24 i dag - og Ryanair kommer på topp - eller bunn, alt etter som man ser det. Et firma som heter Zagat har intervjuet over 8000 storkunder samt ansatte i flyselskapene, og konklusjonen er klar:

"Ryanair - De som har fløyet med Ryanair vil nok ikke være sjokkert over at selskapet har lavest poengsum i hele Zagats globale undersøkelse.
Ryanair, verdens mest agressive lavprisflyselskap, fikk totalt 4,16 poeng av 30 mulige. Maten fikk kun 2,15 poeng av 30 muilge. Begge tilsvarer «elendig».
Selskapet er kjent for sitt kontinuerlige selgende personale, grelt interiør, vonde seter og samme boarding-prosedyre som easyJet."

Boardingprosedyren beskrives slik, under EasyJet som er 3. dårligst:
Selskapet åpner dørene inne på terminalen og de som løper raskest får de beste plassene.
«Som alle sier, er storfe-boarding-panikken uverdig og helt sikkert unødvendig. Det ville ikke kostet easyJets datamaskin noe å fordele plasser og lindre inntrykket av at man kjemper om en plass på en buss som kan bli overfull», skriver en bruker.

(Kilde: http://e24.no/naeringsliv/article3932769.ece)
Det er for meg nesten utrolig at så mange som nesten 3000 har lest dette innlegget! Denne linken beviser min påstand ganske så ettertrykkelig! Dette er imidlertid intet hinder for at ENKELTE har hat tur! Det må du ha om du vil risikere å reise med Ryan i henhold til denne linken!
Svara med citat
  #44  
Gammal 2010-12-09, 20:48
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Senaste Ryanair-nytt finns här och här.

/kimmen
Svara med citat
  #45  
Gammal 2010-12-09, 22:17
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Senaste Ryanair-nytt finns här och här.

/kimmen
SAY NO MORE

skulle va intressant att se vad som hänt om en Lufthansa-kärra eller KLM-dito hanterat situationen på samma sätt...

Nu är det väl mer eller mindre vedertaget att Ryan "kan" göra så här. Men bara för att en minoritet av passagerarna betalat nada för biljetten så behandlas alla som boskap. Fresten förlåt, boskap får ju numer åka luftkonditionerat med gott om benutrymme till farbror slaktaren. Det hade blivit ett herrans liv om Rosa fått flyga Ryan...
Svara med citat
  #46  
Gammal 2010-12-10, 08:17
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Har åkt med Ryanair mer än 10 gånger och har betalat mellan 0 och 250 kronor per biljett tur och retur. Har alltid blivit korrekt bemött, planen har alltid avgått i rätt tid, och oftast landat före tidtabellen. Vilken tur jag måste ha haft. Kom på en sak, måste ut och köpa en Trisslott...
Svara med citat
  #47  
Gammal 2010-12-10, 09:53
greklandsgalen greklandsgalen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 94
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Jag har fått intrycket att Ryanairs personal har ganska dåliga villkor, har läst en del om låga löner, långa arbetstider och andra sämre villkor.
Det om nåt är för mig en anledning till att undvika det bolaget
Och har man aldrig åkt med dem, men har hört en massa negativa saker, ska det mycket till innan man vågar pröva ett sånt bolag. Trots att vissa har positiva upplevelser.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2011-04-05, 18:14
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Förutom administrationsavgift och avgift för internetincheckning, har Ryanair nu också infört "Delay/Cancel Levy" på 22 SEK per resväg. Detta är en avgift för eventuella framtida kostnader Ryanair kan bli ålagda att betala som kompensation vid förseningar etc.

Eftersom ingen av dessa tre avgifter går att välja bort tycker jag att de ska ingå i grundpriset. Allt annat är bara ful och vilseledande marknadsföring.


Edit:
Enligt uppgifter man får fram om man googlar lite utövar Ryanair rena utpressningen. Man lovar etablera en linje om man får "introduktionsrabatter" eller "marknadsföringsstöd" av de lokala myndigheterna. Ett tag efter att dessa ekonomiska stöd upphört, hotar Ryanair att lägga ned linjen om man inte får fortsatt stöd... Fula fiskar!!


/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2011-04-05 klockan 18:20. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #49  
Gammal 2011-06-11, 22:54
habs habs är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 45
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Citat:
Ursprungligen postat av Bluesea Visa inlägg
Har åkt med Ryanair mer än 10 gånger och har betalat mellan 0 och 250 kronor per biljett tur och retur. Har alltid blivit korrekt bemött, planen har alltid avgått i rätt tid, och oftast landat före tidtabellen. Vilken tur jag måste ha haft. Kom på en sak, måste ut och köpa en Trisslott...

inte svårt att komma i tid om man lägger till tid. dvs en flygning som skall ta 50 minuter sätter man upp som 1 timme när man landar efter 52 minuter tror passagerarna att man tjänat 8 minuter medan man faktiskt var 2 minuter försenade.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2011-06-12, 13:31
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Citat:
Ursprungligen postat av habs Visa inlägg
inte svårt att komma i tid om man lägger till tid. dvs en flygning som skall ta 50 minuter sätter man upp som 1 timme när man landar efter 52 minuter tror passagerarna att man tjänat 8 minuter medan man faktiskt var 2 minuter försenade.
Flygbolagen får inte själva bestämma tidtabeller och hur lång tid det ska ta!
Det ansöker man om och de flygtider man får ar standardiserade och då ingår en genomsnittlig taxi-tid på avg -och ankomstflygplats samt en beräknad flygtid beroende på aviserad flygplanstyp och beräknat trafikflöde vid olika dagar -och tidpunkter.
Tidtabellen räknas från off-block (när planet dras ut från gaten) till dess att planet står till vid parkeringen på ankommande flygplats.
Flygtiden som alltid annonseras ombord innan start är alltid den tid som flygplanet verkligen är i luften, airborn - touchdown.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2011-06-12, 16:32
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Flygbolagen får inte själva bestämma tidtabeller och hur lång tid det ska ta!
Det ansöker man om och de flygtider man får ar standardiserade och då ingår en genomsnittlig taxi-tid på avg -och ankomstflygplats samt en beräknad flygtid beroende på aviserad flygplanstyp och beräknat trafikflöde vid olika dagar -och tidpunkter.
Tidtabellen räknas från off-block (när planet dras ut från gaten) till dess att planet står till vid parkeringen på ankommande flygplats.
Flygtiden som alltid annonseras ombord innan start är alltid den tid som flygplanet verkligen är i luften, airborn - touchdown.
Tack Steff-Tee!
Det är alltid lika befriande skönt att få svar från någon som vet!
Till skillnad från alla som tror och har en mängd teorier...
Och då vill jag förtydliga att jag inte har denna tråd i åtanke...


/Z
Svara med citat
  #52  
Gammal 2011-07-29, 11:44
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Så har jag då flugit med Ryanair för första gången...
Några reflektioner:

- För det första var biljetten inte speciellt mycket billigare. Det var sämre flygtider med andra flygbolag som gjorde att vi i detta fall valde Ryanair.
- Vi reste fyra personer Göteborg-Edinburgh och hade betalat extra för "prioriterad ombordstigning". Men inte hade vi något för det! Alla passagerare började släppas ombord samtidigt c:a 40 min innan avgång. Vi var inte tillräckligt snabba så vi fick sitta utspridda på olika platser i planet.
- Stolsryggarna gick inte att fälla. Hade det varit en längre flygning hade jag fått väldigt ont i ryggen.
- Ingen "ficka" på stolsryggen framför för att förvara tidningar etc.
- Många berömmer Ryanair för att de (oftast) kommer fram i tid. Nåja, det är ju inte så konstigt när man stänger gaten 20 minuter innan avgång och alltså ibland kan komma iväg lite före utsatt tid. Hemresan gick med British Midlands och SAS via Heathrow. I båda dessa fall startade man lite efter tidtabell, men landade ändå före utsatt tid.
- Det man kunde köpa ombord för att äta och dricka var dyrare än på andra bolag.
- Kabinpersonalen verkade vara mer måna om sitt utseende än om serviceanda.
- Uppenbarligen sponsrade Lidl "hela planet". Det satt Lidl-reklam på varenda lucka till förvaringsfacken och stolarna hade företagets färger.

Så... ska jag flyga med Ryanair igen måste de vara mycket billigare eller, som i detta fallet, flyga på bättre tider än andra bolag.

Dessutom kan man av Ryanair inte köpa en resa som kräver byte utan att först hämta ut sitt incheckade bagage och sedan checka in det på nytt igen. Är den första flighten så mycket försenad att man missar den andra, så är det kört. Då får man ingen hjälp eller kompensation.


/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2011-07-29 klockan 12:26. Anledning: Tillägg...
Svara med citat
  #53  
Gammal 2011-07-29, 12:41
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ja, man ska ju inte tro på vad Allmänna reklamationsnämnden och andra konsumentinstanser meddelar, eller hur?
Hur menar du då?

Man kan inte tro på ARN, vilket ju visade sig när Ryanair vann tvisten mot KO i Svea hovrätt.
Ryanair begärde en ursäkt för svartlisningen och staten fick betala 300.000 för Ryanairs rättegångskostnader.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2011-07-29, 17:13
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Citat:
Ursprungligen postat av Bluesea Visa inlägg
Har åkt med Ryanair mer än 10 gånger och har betalat mellan 0 och 250 kronor per biljett tur och retur. Har alltid blivit korrekt bemött, planen har alltid avgått i rätt tid, och oftast landat före tidtabellen. Vilken tur jag måste ha haft. Kom på en sak, måste ut och köpa en Trisslott...
Samma för mej, har aldrig haft några problem och har betalat från 0-300 kr per biljett tur och retur jag kanske också ska köpa mej en lott
Svara med citat
  #55  
Gammal 2011-08-03, 14:11
PATRIK PATRIK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: VÄSTERGÖTLAND
Inlägg: 11
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Det är som med allt annat,man får det man betalar för.Har själv bara åkt
med Ryan-air en gång,gbg-london.Upplevde det som rätt tråkigt,ingen
skön känsla som jag brukar ha annars när jag flyger.
Svara med citat
  #56  
Gammal 2011-11-02, 13:57
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Jeg har reist med Ryanair to ganger T/R til Sardinia, en T/R til Sicilia, en gang T/R til Gdansk og en gang T/R til Kos, en venninne av meg har ved en annen anledning også reist T/R Kos. Har alle ganger syntes at personalet har vært vennlige, ingen forseninger noen av veiene (bortsett fra 15 min ved avgang til Kos som ble tatt inn igjen ) rimlige biletter, gode avreisetider (Norwegian flyr jo om natta til Kos).
Mener det står tydelig at det er tilegg for det ene og det andre... eneste jeg har å utsette på flyene er at man ikke kan lene stolene bakover, og ved en anledning litt vel mye salg av alt mulig ombord. Men synes alikevel det er vel verd å reise med Ryanair om det er det som passer best med dager og tider, og prisen er konkuransedyktig.
Noen her må ha vært veldig uheldige... og andre kanskje heldige, hva vet jeg... Jeg kommer definitivt til å fly med dem igjen, nå til sommeren legger dem ut ruter både til Kreta og Korfu fra Norge Og håper de fortsetter flygninger til Kos
Hadde det vært såå ille som enkelte her utbroderer det så hadde ikke selskapet fortsatt hatt flygninger fra Norge for da hadde det ikke vært noe passasjergrunnlag...tvert i mot øker dem stadig med nye destinasjoner og flygninger, så noe bra må det vel være.
Forsinkelser skyldes som regel flyplassen og ikke selve selskapet...
Og man får som regel det man betaler for... bl. a rette seter
Svara med citat
  #57  
Gammal 2011-12-11, 16:01
kifisia kifisia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Wien
Inlägg: 70
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7910773

NÅ må det snart være slutt på Ryanair?
Svara med citat
  #58  
Gammal 2011-12-18, 13:23
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

I en annan tråd här om Ryanair har lagt in en liten historia...

/kimmen
Svara med citat
  #59  
Gammal 2011-12-18, 14:06
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Citat:
Ursprungligen postat av kifisia Visa inlägg
NÅ må det snart være slutt på Ryanair?
Varför skulle det vara slut på bolaget ?
Visst finns det mycket man kan irritera sig på hos Ryan.
Men faktum är att det i ekonomiska termer ett av Europas framgångsrikaste flygbolag.
Svara med citat
  #60  
Gammal 2011-12-18, 14:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Jag tror inte alls att Ryan Air går dåligt. Det ÄR slutpriset på biljetten som gäller för många och sen ska man vara medveten om att man ställs utan egentliga rättigheter om något går snett. Jag har full förståelse för alla som flyger med Ryan Air på superbilliga biljetter som man faktiskt KAN hitta.

Själv har jag aldrig lyckats hitta såna de gånger vi har velat åka.

Lissi - som gärna flyger med bolag där man är lite tryggare om det strular till sig
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT