Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-13, 20:57
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009
Standard Båtluff Kykladerna 2018

Hej!
Vädret ruskar vilket leder till ett sug att planera nästa sommar i Grekland. Vi har funderar på en variant mellan Milos, Sifnos,Folegandraos och Paros. Flyger från Köpenhamn så Santorini ligger nära till hands. Vilken rutt är lämpligast att göra? Fyra öar plus Santorini är i mesta laget. Vilka öar rekommenderar ni och vilka ska bort?! Tänke vara borta mellan 14-18 dagar cirka. Vill gärna ha öar med härliga stränder, en mysig by att strosa runt i på kvällarna och gärna lite att uppleva. Lugna öar med "bara" lata dagar på stranden är också ok men inte enbart. Variation är alltid trevligt! Finns det färjor mellan alla öar eller trafikeras vissa enbart med speedboat? Känner att jag behöver ha lite info för att våga ta steget till okänd mark!
Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 01:12
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010
Standard Sv: Båtluff Kykladerna 2018

Jeg hadde nok kuttet ut en øy for å få bedre tid til å slappe av.
Med 4 øyer pluss Santorini blir det mye reising, opp- og nedpakking og styr.
Om dere tar en natt på Santorini til å begynne med og avslutter med en natt eller tre på samme plass, er det ikke så mange dager på hver øy.
Jeg bruker minimum 3-4 dager på hver plass for å få tid til å "oppdage" øya og senke skuldrene.
Jeg tror jeg vil foreslå Antiparos og Naxos som to av øyene.
Naxos har helt suverene strender og en fin Chora å spasere i på kveldene.
Antiparos har kun en landsby med den triveligste gågaten jeg vet om.
Fine øyer begge to, men på hver sin måte.
Det går både hurtigbåter og ferger mellom de fleste øyene.
Om du går til http://openseas.gr/openseas/en/ kan du se hvilke båter som går til hvilken øy både frem og tilbake i tid.

Senast redigerad av El Gringo den 2017-11-14 klockan 01:20.
Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 11:10

Hej!
Håller med att Naxos är en fantastiskt fin ö både vad gäller stränder och "staden"! Vi var där i somras och tänkte testa andra öar 2018. Antiparos var på för ca 15 år sedan och det är också en liten härlig ö! Jag var nog lite otydlig i antal öar men Santorini plus 2, max tre öar till är lagom tror jag. Att välja öar är ett delikat "problem"! Har hört mycket positivt om Milos med bl a fantastiska stränder men har också läst att det kan vara en tuff båttur dit med mycket blåst...urk. Vad jag har förstått är Milos lite större än både Sifnos och Folegandros så en mix av stort och litet hade varit perfekt! Skulle åkt till Paros i somras men kom aldrig dit så den ön är också på önskelistan.
Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 14:41
Lasse F Lasse F är uppkopplad nu

Reg.datum: nov 2014

Föreslår att börja med att flyga eller ta färjan till Milos, därefter till Folegandros och avsluta med Paros och Naoussa. Det finns färjeförbindelse mellan Folegandros och Paros ett par dagar per vecka och flera avgångar dagligen mellan Milos och Folegandros.
Underbar kombination av öar som min fru och jag har gjord de senaste åren.
Vi brukar ha ca 18-21 dagar så att vi kan njuta av varje ö ordentligt.
Njut på/Lasse
Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 15:19

Vi flyger från Köpenhamn och vad jag kan hitta finns det inga flyg till Milos från Köpenhamn. Antingen får det bli Santorini eller inrikesflyg från Aten. Kan nog kvitta, tror jag i alla fall... Milos och Paros är givna ( i alla fall i dagsläget!). Berätta varför Folegandros går före Sifnos!
Hälsningar från en som tycker planering av semester är superroligt!
Svara med citat
Gammal 2017-11-14, 15:40
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2014

Vi är också sugna på att göra en öluff, 7-10 dagar, vi har aldrig provat tidigare. Vi har seglat i många år, någon gång hyrt bil eller mc o kört runt en dag.
Men jag har inte upplägget klart för mig. Vi åker mc o funderar om man ska luffa runt på ön o komma hem på kvällen, eller ska man byta hotell varje dag. För oss känns det som om vi ska vara resande hela tiden, o inte 2 nätter på samma plats.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:27.