Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-05-21, 21:27
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Snart!

Hej!
Om 2 v är det dags för årets första Tilosresa av två. Åker sönd 5/6 och stannar 2 v, min 7:e resa till Tilos. Längtar till lugnet, de vackra och tysta vandringarna, den goda maten, alla trevliga ortsbor o turister. Första frukosten efter att ha varit hos bagaren o köpt nybakat bröd är ju nästan bäst, att sitta på balkongen på Marinas studio o fundera på vart jag ska vandra första dagen. Då man har allt framför sig, o va det är ljuvligt. Och vart ska första lunchen o första middagen intas?
Nån fler som är på väg ner?
ElisabethK
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-05-22, 19:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Snart!

Citat:
Ursprungligen postat av elisabethk Visa inlägg
Om 2 v är det dags för årets första Tilosresa av två. Åker sönd 5/6 och stannar 2 v, min 7:e resa till Tilos. Längtar till lugnet, de vackra och tysta vandringarna, den goda maten, alla trevliga ortsbor o turister. Första frukosten efter att ha varit hos bagaren o köpt nybakat bröd är ju nästan bäst, att sitta på balkongen på Marinas studio o fundera på vart jag ska vandra första dagen. Då man har allt framför sig, o va det är ljuvligt. Och vart ska första lunchen o första middagen intas?
Nån fler som är på väg ner?
Jag är tyvärr inte på väg ner, men efter att ha läst din beskrivning så var jag i alla fall där i några minuter.

Jag förstår exakt vad du menar, och just det där finns nästan ingen annanstans än på Tilos.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-05-23, 11:38
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Snart!

Nej, jag är inte på väg till Tilos (den här gången heller), men det var mycket nära att jag hade valt Tilos den här gången.
Din beskrivning av vad som väntar dig, förstärker bara min lust att åka dit (en av få nya platser jag känner att jag gärna vill hinna med).
Ha en alldeles underbar semester, ElisabethK.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-05-23, 15:10
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 462
Standard Sv: Snart!

Jeg kommer til Tilos d. 6/6 efter en overnatning på Rhodos. Det bliver fantastisk med et gensyn. Jeg har ikke været der siden oktober 2000.


Vi kommer sikkert til at mødes. Jeg har nemlig også valgt luksusudsigt (håber det lykkes) og skal bo på Marinas studio


Vandringerne kender jeg ikke, så hvis du har tid med tips og forslag "on location", vil det være toppen?


God tur - om bare 13 dage
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-05-23, 18:53
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Snart!

Vi kom hem från Tilos för två veckor sedan, efter tre härliga veckor med bland annat påskfirande. Så här kommer några bilder att längta till för er som är på väg:


Morgon i Livadia, havet glittrar i solen.


Vy över Livadia uppifrån Agios Nikolas lilla kapell.


På vandring till Skafi.


Tidig kväll i Livadia, här kan man sitta hur länge som helst...


Strandlövkoja en disig kväll.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-05-23, 20:37
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Snart!

Vakkert, Annki

N å lengter du ikke mindre, God Tur, elisabethk
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-05-23, 23:05
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Snart!

Så fina bilder, Annki! Tilos längtar jag verkligen tillbaka till. Helst vill jag försöka komma dit på våren och få se marken blomma! Strandlövkoja - bara en sån sak. Underbart!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-05-24, 10:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Snart!

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg

Tidig kväll i Livadia, här kan man sitta hur länge som helst...
Oj så fint! Håller helt med dig, där kan man sitta hur länge som helst och njuta av livet.

Tack Annki!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-07-24, 23:59
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Snart!

Min tur!
Åhh ikväll har vi bokat resa till Tilos! På söndag åker vi!
Ska bli underbart att komma dit igen! Vi var där för två år sedan och blev förälskade i denna underbara lilla ö, så som ni andra också har beskrivit! Ska bli så kul att få komma dit igen!
Jag måste tacka för alla tips och svar man kan hitta här på sidan. Underbart att läsa på Kalimerasidan! Tack!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-07-25, 11:15
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Snart!

Tack för fina bilder, AnnKi!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-07-25, 16:50
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Tyringe
Inlägg: 199
Standard Sv: Snart!

I morgon åker vi till Tios för första gången. Har bokat 2 nätter på Sunrise apartments. Vi har tillbringat drygt en vecka i Rhodos stad nu så det kan bli skönt med lite ombyte.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-07-25, 18:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snart!

Sunrise har ett jättefint läge i Livadia, hoppas ni kommer att trivas där!

En fråga bara: har ni köpt båtbiljett i förväg? Den 27 juli firas Agios Pandeleimonas på det stora klostret på Tilos (och i en mindre kyrka med samma namn i Livadia) så det kommer jättemånga besökare till ön. Fast det kanske ni redan tagit med i beräkningen.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-07-25, 22:38
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Snart!

Stusse
Ni får ha det så jättehärligt på Tilos!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-07-26, 17:14
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Tyringe
Inlägg: 199
Standard Sv: Snart!

Nu är vi framme på Tilos och Sunrise ligger jättefint! Vi köpte biljetter när vi kom till Rhodos men det var inte fullt på båten så det hade nog gått utan att boka.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-07-26, 18:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snart!

Då var det ju lugnt! Jag kom att tänka på det för att jag vet någon som inte fick biljett för hemresan förra året, när båten från Tilos var fullbokad av de som firat Ag Pandeleimonas.

Nu vet jag inte om du hinner se det här innan ni går ut för kvällen men: ikväll är festivalerna inför Ag Pandeleimonas imorgon. Om ni vill vara med utan att behöva ta er till (och från!) stora klostret så kan ni gå till lilla Ag Pandeleimonas i Livadia.

Gå strandpromenaden en bra bit bort, passera tre restauranger som ligger vägg i vägg: To Armenon, Dream och Nautilos. Fortsätt lite till och kika in på en avtagsväg till höger, där ser ni Irinoula Hotel. Gå vägen till vänster om Irinoula bara en liten bit så kommer ni till den lilla kyrkan där festivalen är med musik, mat och hög stämning.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-07-27, 18:40
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 255
Standard Sv: Snart!

Vem längtar inte ... När vi kommer till Tilos - runt 20:e september - är Omonia den första taverna vi besöker. Efter att ha blivit välkomnade får vi alltid frågan - när kommer Janne från kalimera hit?

Vi flyger till Rhodos redan den 11:e september. Den 14:e tar vi båten till Leros, sen vet vi inte ... Bara att vi sist ska tillbringa några veckor på Tilos. Och vi lämnar Grekland den 12:e oktober.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-07-28, 06:02
Stusses avatar
Stusse Stusse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Tyringe
Inlägg: 199
Standard Sv: Snart!

Vår värdinna berättade om festivalen i Livadia så vi gick dit en liten stund och lyssnade på musiken. Det var verkligen hög stämning.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-07-28, 08:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Snart!

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Vem längtar inte ... När vi kommer till Tilos - runt 20:e september - är Omonia den första taverna vi besöker. Efter att ha blivit välkomnade får vi alltid frågan - när kommer Janne från kalimera hit?

Vi flyger till Rhodos redan den 11:e september. Den 14:e tar vi båten till Leros, sen vet vi inte ... Bara att vi sist ska tillbringa några veckor på Tilos. Och vi lämnar Grekland den 12:e oktober.
Det låter ju härligt, en hel månad! Kul att det blev Leros! Var ska ni bo där?

Masse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT