Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Lefkas

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2005-03-28, 12:03
Daos avatar
Dao Dao är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 22
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Halloj!!
Gjorde just denna resa för en massa år sedan, tror det var -92.
Vad jag minns så var det en del trixande för att få båtresorna att stämma.
Men efter en del tankearbete så gick det smidigt
Våran upptäckt var då att taxichafförer är guld värda till att fixa rum - fanns ialla fall inga som raggade vid färjorna.
Fick bland annat en helläcker taxifärd tvärs genom Kefalonia, med fotostopp och utmärkt guidning. Vi var ett ganska stort sällskap den gången, så det gick åt två bilar, dom konfererade med comradio vart dom skulle stanna så vi fick plåta
Fick oss även en jordbäving till livs, ur grannhuset rusade en medelålders engelsman i bara kallingarna, men whiskeyn hade han räddat, ja jisses!!
Blev det någon ny sida efter förra sommarens resa Robban?? Har med glädje kollat in era tidigare resor!!

– Dao –
Svara med citat
  #22  
Gammal 2005-03-28, 12:08
choras avatar
chora chora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 7
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Hej.
Robban är populärt uttryck hos oss för Robolavin. Kefalonia kanske är mest känt för sitt Robolavin så ett besök på nåt vineri är ett måste.
Vi besökte Metaxas Winery (har ingenting med Metaxa att göra) ligger på vägen mellan Argostoli och Skala och väl värt ett besök. Guidning, provsmakning och inköp av deras viner som håller hög klass.
Mvh / Dag
Svara med citat
  #23  
Gammal 2005-03-28, 12:14
rvhs avatar
rvh rvh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 126
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Halloj :-)

Tack igen!

Taxichaufförer borde vi nyttja oftare i Grekland. Kanske är det min snålhet och okunnskap för det är ju faktiskt mycket billigare (och trevligare) att åka taxi i Grekland än här hemma! Annars brukar vi nyttja lokalbussarna eller hyra moppe/bil, men jag har redan konstaterat att det kan bli trixigt, speciellt på Kefalonia, om vi ska ta oss från Zakynthos till Lefkas på en dag...

Jo förra sommarens resa både blev av och den blev dessutom lyckad, men bristande motivation och tid har gjort att det aldrig blev någon hemsida... En hel massa minnen, bilder och film finns dock

Kanske blir det av att knåpa hemsida efter sommarens resa...

Vinprovning låter också kul! Jag var i Skottland förra våren och provade whisky (dit gick en del av energin när det gäller hemsideknåpande: http://d699529.u33.surftown.se/islay/index2.htm). Får se om jag lyckas få Tim "intresserad" av det också...

Robban i Malmö
Svara med citat
  #24  
Gammal 2005-03-28, 12:34
Daos avatar
Dao Dao är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 22
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Men så, whisky är dock kanske inte heller fel att lägga energi på
Men tillbaks till det där med taxi, precis så är det att det är betydligt billigare med detta färdmedel i Grekland än här hemma.
Visserligen så utnyttjar även vi lokalbussarna i största möjliga mån, men ibland har man inte några alternativ.
Vad jag kan minnas så kostade turen genom Kefalonia runt 100-lappen per taxi.
Vi flög till Lefkas, eller Prevesa rättare sagt. Stannade där första natten, tog båten från Nidri morgonen därpå till Kefalonia, taxades genom ön för att ta båten över till Zakyntos samma dag, tog taxi från Zakyntos stad till Laganas, där var de flesta hotellen fulla, men efter många om och men och ringande från chaffisen lyckades han ragga upp boende bara några meter från stranden.
Vill minnas att jag sett just detta hotell i Apollos kataloger några år senare. Vi jämförde vårt pris med hotell och flygstol med några andra svenskar vi träffade i Laganas, konstaterade att vårt sätt att resa blev i runda svängar 1500 kronor billigare!

– Dao –
Svara med citat
  #25  
Gammal 2005-03-30, 10:39
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Ojoj, visst är Internet ett bra redskap när man ska leta resor... men det gäller att ha tålamod och veta vad man ska söka.

Och mycket information kan man få härifrån Kalimera, det är superbra tycker jag.

Ett par frågor bara:

Vi kommer att ankomma Korfu fredagen den 16 augusti klockan 22.40 på kvällen... (jippie) och då vill vi så fort som möjligt ta oss till Lefkas.

Jag har varit inne på ktel.org och på parga.com och lite andra sidor, och förstått så mycket som att vi måste vänta till 4.30 på morgonen för att ta oss från korfu till igoumenitsa. Detta tar cirka 2 timmar och bör kosta 4.5 £.

Sedan är planen att åka buss från Igoumenitsa till Lefkas, men jag hittar inga busstrer där mellan? Och inga mellan Igoumenitsa och Preveza?
Hur SJUTTON går man till väga för att hitta dessa? Finns de inte överhuvudtaget?
Vad kan de kosta om de finns?

Och ett par frågor till:
- Går det bussar från flygplatsen till hamnen i Korfu stad? Även så sent som 22.40? Guess so men man vet ju aldrig...
- Vad händer när man kommit över till Igoumenitsa, är busstationen i närheten av färjeläget?

Kram på er alla kalimister
Svara med citat
  #26  
Gammal 2005-03-30, 19:01
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
Ojoj, visst är Internet ett bra redskap när man ska leta resor... men det gäller att ha tålamod och veta vad man ska söka.

Och mycket information kan man få härifrån Kalimera, det är superbra tycker jag.

Ett par frågor bara:

Vi kommer att ankomma Korfu fredagen den 16 augusti klockan 22.40 på kvällen... (jippie) och då vill vi så fort som möjligt ta oss till Lefkas.

Jag har varit inne på ktel.org och på parga.com och lite andra sidor, och förstått så mycket som att vi måste vänta till 4.30 på morgonen för att ta oss från korfu till igoumenitsa. Detta tar cirka 2 timmar och bör kosta 4.5 £.

Sedan är planen att åka buss från Igoumenitsa till Lefkas, men jag hittar inga busstrer där mellan? Och inga mellan Igoumenitsa och Preveza?
Hur SJUTTON går man till väga för att hitta dessa? Finns de inte överhuvudtaget?
Vad kan de kosta om de finns?

Och ett par frågor till:
- Går det bussar från flygplatsen till hamnen i Korfu stad? Även så sent som 22.40? Guess so men man vet ju aldrig...
- Vad händer när man kommit över till Igoumenitsa, är busstationen i närheten av färjeläget?

Kram på er alla kalimister

Janet, från Igoumenitsa går bussar till Preveza via Parga, kolla här www.parga.co/info.html Om tiderna stämmer vet jag inte, men de är de samma som legat ute i 2 år nu, så antagligen ( och förhoppningsvis, jag ska vidare till Athen med buss efter min Parga-vistelse för att möta min son som ankommer med flyg från KPH ). Från Preveza finns bussar till Lefkas, tider hittar du hos KTEL. Var buss-stationen i Igoumenitsa ligger har jag ingen aning om. Men varför skulle den inte ligga i anslutning till hamnen ?

Men som ordspråket säjer: "Den som inte har vett att hamna vilse, har aldrig varit ute och rest".

epiros
Svara med citat
  #27  
Gammal 2005-03-30, 20:27
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Bra ordspråk, gillar det

Så tiderna mellan Parga och Igoumenitsa gäller, eftersom det är samma buss eller? Som går förbi Parga mot Preveza? Konstigt bara att den inte dök upp när jag sökte efter den... !?
Svara med citat
  #28  
Gammal 2005-03-30, 20:37
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
Bra ordspråk, gillar det

Så tiderna mellan Parga och Igoumenitsa gäller, eftersom det är samma buss eller? Som går förbi Parga mot Preveza? Konstigt bara att den inte dök upp när jag sökte efter den... !?
Vet inte om busslinjen ingår i det statliga bolaget KTEL
Men eftersom jag är i Parga i början av juni kan jag kolla hur det förhåller sig på plats, med busstider och sånt oxå för er del i augusti. Om du lovar att bjuda på något gott om vi ses Okey ?

epiros
Svara med citat
  #29  
Gammal 2005-03-30, 23:05
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Hehe massor med gott, lovar
Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-01-24, 15:57
stefan.kbtgbgs avatar
stefan.kbtgbg stefan.kbtgbg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2014
Inlägg: 4
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Tar båten Nidri-Ithaka bilar med sig eller bara människor?



Citat:
Ursprungligen postat av PO Visa inlägg
Det går båt från Nidri/Lefkas till Vathi/Ithaka och Fiskardo/Kefallonia och från Parga till Korfu.
Jag tror också att det går från Argostoli på Kefallonia till Zakynthos stad men den har jag inte sett i verkligheten, bara som en färjelinje på kartan.

Varför inte stanna till lite på Ithaka, jag har iofs bara varit där ett par timmar men intrycket var mycket gott, lugnt, vackert och få turister. Jag är allvarligt sugen på att semestra på Ithaka och/eller Paxos.


//PO
Svara med citat
  #31  
Gammal 2015-01-24, 16:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Inte en aning, men blir bara lite förvånad. Du väcker liv i en tio år gammal tråd! Rätt kul att läsa kommentarer av folk som inte längre är aktiva här.

/Netwolf
Svara med citat
  #32  
Gammal 2015-01-24, 18:14
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Citat:
Ursprungligen postat av stefan.kbtgbg Visa inlägg
Tar båten Nidri-Ithaka bilar med sig eller bara människor?
Det brukar inte gå färjor ifrån Nidri till Ithaka. Bara vissa år och bland .
Däremot kan man åka ifrån Vasiliki på Lefkas till Ithaka och dom färjorna tar bilar. Tänk bara på att kolla med hyrfirman om du får ta bil på färja.
http://westferry.gr/
http://ionionpelagos.com/
Svara med citat
  #33  
Gammal 2015-01-24, 18:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Citat:
Ursprungligen postat av stefan.kbtgbg Visa inlägg
Tar båten Nidri-Ithaka bilar med sig eller bara människor?
Bilar och människor.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT