Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-06-20, 21:33
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Jippiii, det blev Grekland en gång till!

Varit hemma i Svedala 1,5 veckor nu så sommarsemestersuget blev extremt påtagligt. Som jag har strulat ha ha. Bokade i helgen en resa till Azorerna eftersom där inte är extremvärme. Eftersom tiden är knapp var jag tvungen att betala direkt. När jag pröjsat så började jag kolla Youtube och vi fick iskalla fötter, helvete det här är helt fel resa för oss och jag som redan betalat. Azorerna är perfekt att vandra, klättra, valsafari, cykla och simma med delfiner. Jag som inte ens kan knyta ett par skor, inte cykla och försöker jag simma med min halvlama kropp så sjunker jag som en sten. Va fasen ska vi på Azorerna att göra, och dessutom är det mulet på alla filmer. Nu kommer Greklandssuget tillbaks med full kraft. Jag ringde upp Solresor nästa dag och förklarade att jag fått hjärnsläpp o vad ska jag på Azorerna att göra i min situation? Tjejen, Katarina som hon heter gör ett undantag och jag får all kosing tillbaks, kom in på kontot idag! Nu får jag en annan konstig idé, vi skall åka flodkryssning!! Sagt o gjort så ringer jag Resia, Globetrotter och Albatros. Alla tre är i full gång och letar kryssning till oss och telefonsamtalen avlöser varandra. Vi hittar en fin resa med avgång från Wien men jag kollar vidare. Får ett förslag med avgång från Budapest med specialerbjudande, helsike vilken fin skuta med hytt till halva priset. Stor hytt med både fransk balkong och jättebalkong. Nu börjar jag klydda riktigt med dom då jag kollar båten på nätet och ser att de har typ 9 olika hyttkategorier så nu får de jobba på allvar för att hitta rätt hytt till oss. Men det känns inte rätt i kroppen så jag ringer frugan och ställer frågan, kan du se mig svida om till smoking på kvällarna? är vi Kryssningsmänniskor? Ska vi inte till Grekland istället? Jo säger frugan. Telefonsamtalen fortsätter att komma in och jag får snällt be om ursäkt och förklara att vi ska till Grekland, nån kryssning blir det tyvärr inte tal om!
Om en dryg månad åker vi till Korfu stad för första gången och allt känns jättebra i kroppen igen!

Senast redigerad av ricky den 2017-06-20 klockan 21:49.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-06-20, 23:20
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Jippiii, det blev Grekland en gång till!

Det blir säkert hur bra som helst! Man ska gå på magkänslan om man kan, tänker jag.

För två år sedan skulle jag boka en sista minuten resa åt mig och min gube. Jag hade tillbringat ca 2 veckor i Grekland på egen hand, och när jag kom tillbaka var vädret i Sverige inte bra. Först bokade vi Kefalonia, kul eftersom jag läst och älskar "Kapten Corellis mandolin". När jag kollade in orten där vi skulle bo, och annat, så kändes det som en riktig turistfälla. Frågade honom dagen efter om vi inte kunde boka om resan till Skopelos istället. Han gick med på det och det var ett lyckokast!

Så härligt att ha en resa att se fram emot!

Helena S
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-06-21, 00:11
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Jippiii, det blev Grekland en gång till!

Så underbar beskrivnig, Ricky!!
Sådär har vi pratat men inte tryckt på nån knapp.
Såg en dokumentär för några år sedan om en kryssning och halvvägs in i filmen fick jag avsmak. Inget för oss!!
Magkänslan är bra att gå på men jag googlar och kollar på Youtube mycket för att få rätta känslan. Ja, naturligtvis söker jag info på Kalimera först o främst..här får man riktigt bra info!!
/ Kajja
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-06-21, 08:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Jippiii, det blev Grekland en gång till!

Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-06-21, 10:00
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Jippiii, det blev Grekland en gång till!

Slutet gott, allting gott Korfu stad låter bra!

Själv skulle jag gärna resa till Azorerna, lider av en gammal kärlek till Portugal. Men min nyare kärlek Grekland kommer alltid först. Det behövs många resor till Grekland förrän man kan ta paus och resa någon annanstans. Med undantag av att någon annan än man själv betalar resan förstås.

Berätta sen hur ni trivdes på Korfu!

/ Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-06-22, 11:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Jippiii, det blev Grekland en gång till!

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Om en dryg månad åker vi till Korfu stad för första gången och allt känns jättebra i kroppen igen!
Grattis!

Korfu har jag inte varit på sedan 1980. Det var min andra ö i Grekland, efter Rhodos 1979. Vill väldigt gärna åka tillbaka.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-06-23, 14:38
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Jippiii, det blev Grekland en gång till!

Har varit på Sidari för 15 år sedan och det är allt jag sett av Korfu.
Har varit sugen på Korfu stad i många år och influensen av Italien, England och Frankrike ska bli spännande att få en egen uppfattning om.

Jag ska skriva hur jag upplevde det.
Minns iaf att jag tyckte Korfuianerna var väldigt trevliga men o andra sidan har jag aldrig upplevt Grekerna som mindre trevliga förutom i Rhodos stad som jag inte gillade mentaliteten i även om det fanns trevliga människor där också!
Nu ska jag byta till en trevlig skjorta för snart kommer gästerna.
Glad midsommar
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-06-23, 15:27
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Jippiii, det blev Grekland en gång till!

Ha ha, vilken kul väg till bokning till bästa landet!
vi har inte varit på Korfu på 18 år men vill gärna tillbaka och då med besök på Paxos o Antipaxos.
Ha en underbar resa!
//
KR
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-06-23, 19:47
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Jippiii, det blev Grekland en gång till!

Ricky, jag kan bara understryka att en bra planering och undersökning är A och O. Är man lite handikappad på något sätt krävs bra planering. Jag utgår från att jag har dåliga och ständigt värkande fötter som inte verkar bli bättre. Bokar studio och resor utifrån detta.

När det gäller Korfu är det lite lustigt. Vi har varit där 2 gånger. Första gången med flygstol och sedan vidare ut i övärlden. Nästa gång var en tvåveckorsresa med flygstol. Och med tanke att vi skulle fortsätta. Men vi blev sittande på Korfu i 2 veckor. Så vi trivdes!

Så vi hoppas ni får en likadan angenäm vistelse på ön! Och ta tillfället i akt att ta en dagstur till Albanien med någon lokal resebyrå.

Birgitta.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-06-25, 19:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Jippiii, det blev Grekland en gång till!

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Har varit sugen på Korfu stad i många år och influensen av Italien, England och Frankrike ska bli spännande att få en egen uppfattning om.
Skulle gärna återvänd dit igen. Vi bodde i Korfu stad och det var en helt fantastisk stad.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT