Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-04-22, 11:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard El Camino vandring till Santiago de Compostela.

Är det någon/några/ många här som vandrat de 80 milen på el Camino till Santiago de Compostela?
Jag såg just ett program på Svt Play och blev helt tagen och tänkte ÅH DET SKULLE JAG VILJA GÖRA MEDAN JAG ORKAR VANDRA! Så många fantastiska upplevelser det skulle ge och vilken inre resa...
Ett frö har såtts...och nu ska jag försöka få med Claes även om jag inte tror att det skulle gå. För mig skulle det vara allt eller inget, alltså hela sträckan med alla upplevelser. Jag älskar ju att gå....Jag är inte religiös men att få uppleva allt runtomkring och den fantastiska naturen. I det programmet jag såg var regnandet ett stort inslag, men "Lissiväder" är jag ju van vid.

Om någon har gått sträckan eller delar av ...berätta...

Tråden kanske vara under Europa, men då får Janne flytta den.

Lissi
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-04-23, 17:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: El Camino vandring till Santiago de Compostela.

En kollega jag hade en gång i tiden hade en livsdröm, och det var just den vandringen. Han skapade till och med en sajt om vandringen. Men om han genomförde den vet jag inte, för jag bytte jobb. Skulle gärna göra den, om det inte vore för en massa saker.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-04-23, 18:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: El Camino vandring till Santiago de Compostela.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
En kollega jag hade en gång i tiden hade en livsdröm, och det var just den vandringen. Han skapade till och med en sajt om vandringen. Men om han genomförde den vet jag inte, för jag bytte jobb. Skulle gärna göra den, om det inte vore för en massa saker.
Jag har många gånger läst om vandringen och varje gång har jag fått en sån längtan...NU skulle jag ju kunna göra den och jag har ju inte lång tid på mig... Jag ska läsa och läsa under resten av året...och att vandra 2 mil om dagen är ingenting I nuläget..så om man tänker minimum 2,5 mil/dag så är ju 80 mil just NU helt genomförbart!
Har ni inte sett programmet på SVT Play..gör det. Endast ett par dagar kvar ...
...och Claes har sagt att han
nog inte vill, mer än en del, men om jag är frisk så SKA JAG...en yttre och inre resa som skulle slå ALLT!

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-04-23, 22:53
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: El Camino vandring till Santiago de Compostela.

Jag har inte vandrat leden, men varit i Santiago de Compostela och rest i norra Spanien. Sett många vandrare och ledsymbolen!

Någon gång ska också jag vandra på leden. Tänker att man tar en bit i taget, inte hela leden på en gång. Har en vän som vandrade från Portugal till Santiago de Compostela.

Tills vidare nöjer jag mig med små bitar av Sörmlandsleden! Och så får det bli lite heta vandringar i Kykladerna i sommar. Jag lovar, jag kommer inte att klaga över att det är för varmt!

Aina
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-04-24, 07:48
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: El Camino vandring till Santiago de Compostela.

Det har funnits som tanke i många år, när jag nu bara kommer att arbeta varannan vecka, är det mer genomförbart. Jag köpte just boken " Vandra till Santiago de Compostella" av Eva Hellström Boström. Det finns många fina tips, och beskrivning av de olika etapperna. Min tanke är att gå en vecka i taget i början, och sedan kan det blir två veckors vandring mot slutet, beroende på hur det fungerar och hur man mår.

Tobbe
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-04-24, 08:20
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: El Camino vandring till Santiago de Compostela.

Har inte gjort vandringen men skulle gärna vilja! En få arbetskamrat berättade så målande om sina upplevelser längs leden. Hon delade upp den på tre gånger med något halvårs mellanrum.
Jag ska se programmet du skriver om, redan idag. Tack för tipset!
Lova hålla oss informerade om dina fortsatta planer kring vandringen. Min plan är att göra den vandringen när jag "går i statlig tjänst", om några år.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-04-24, 08:34
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: El Camino vandring till Santiago de Compostela.

Jag hoppas verkligen att du kan genomföra den vandringen, Lisa. Det är på många sätt säkert en fantastisk upplevelse!

/ Anne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-04-24, 11:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: El Camino vandring till Santiago de Compostela.

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe S Visa inlägg
Jag köpte just boken " Vandra till Santiago de Compostella" av Eva Hellström Boström. Det finns många fina tips, och beskrivning av de olika etapperna.

Tobbe
Tobbe, idag har vi beställt just den boken .Claes och jag såg TV-programmet igen i går och nu är även han sugen...Vi har en "planeringsfas 1 " som i så fall skulle vara april-17...Claes vill inte gå i september -okt. Så då planerar vi i nuläget för april och så får min månadsresa till Kreta flyttas till oktober-nov
Nu får man bara hoppas, att allt runtomkring funkar också, hälsa hos både oss och våra mammor t ex. Men som sagt, även om planen är hela leden på 35-40 dagar så går det givetvis att avbryta efter en del om man känner så....

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Jag hoppas verkligen att du kan genomföra den vandringen, Lisa. Det är på många sätt säkert en fantastisk upplevelse!

/ Anne
Ja, jag har så länge velat, men livet har liksom inte tillåtit förrän nu och man måste ju försöka förverkliga sina drömmar...Just den inre resan och alla möten med andra pilgrimmer tror jag ger en ny dimension. Alla stationer efter leden ger säkert en ny inlevelse och upplevelse att ta med sig.

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-04-24, 11:58
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: El Camino vandring till Santiago de Compostela.

Jag har oxå sett programmet och blev helt tagen och precis nu har två goda vänner vandrat 22 mil av leden,de sista så de kom fram till Santiago de Compostela.Ser fram emot att träffa dem till veckan och få höra lite om vandringen,endast sett en kort uppdatering när de var framme och de verkade såååå nöjda.De hade bestämt sig för att inte hålla på och uppdater på sociala medier under vandringen utan vara närvarande i den.Kan tänka mig att det inte har varit så lätt för mannen att avstå.....😘
De har inte bott i sovsalar med en massa andra utan lite bekvämare sängar har de unnat sig.
Det hade vari fantastiskt att göra detta men tyvärr skulle nog mina leder inte tycka detsamma!En sådan tur då att andra genomför och dokumenterar så jag får "hänga" med😎
Lissi detta måste verkligen vara något för dig så som du vandrar omkring på dina resor och njuter av natur och stad.
Monica😍
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-04-24, 13:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: El Camino vandring till Santiago de Compostela.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Har ni inte sett programmet på SVT Play..gör det. Endast ett par dagar kvar ...
Sista dagen är idag. Ska kolla ikväll.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-04-24, 15:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: El Camino vandring till Santiago de Compostela.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Sista dagen är idag. Ska kolla ikväll.



Kanske tittar jag med för tredje gången!

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-04-26, 14:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: El Camino vandring till Santiago de Compostela.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Kanske tittar jag med för tredje gången!
Jag såg programmet och det är bara att tacka för tipset!

Vilken fantastisk dokumentär, och vilken vandring! Jag förstår nu att det både är en inre och en yttre resa. Skulle så gärna vilja gå den vandringen! Hoppas att du, och alla andra, kommer iväg!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-04-26, 18:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: El Camino vandring till Santiago de Compostela.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag såg programmet och det är bara att tacka för tipset!

Vilken fantastisk dokumentär, och vilken vandring! Jag förstår nu att det både är en inre och en yttre resa. Skulle så gärna vilja gå den vandringen! Hoppas att du, och alla andra, kommer iväg!
Den beställda boken ska läsas ordentligt och jag ska verkligen passa på att träna långa vandringsetapper under kommande resor. På Tinos i höst ska jag ge mig iväg på en tredagarsvandring med packning på ryggen...en liten början nästa vecka kanske blir Kardamyli- Stoupa t o r på samma dag Men det går ju inte att öva egentligen , " dä bare å åk" tror jag när det gäller....

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-04-26, 22:56
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: El Camino vandring till Santiago de Compostela.

Om du söker efter Magnus Fyrfalks Caminoblogg så kan du följa hans vandring. Massor av bra info och fina bilder. En spännande "promenad" Hoppas ni kommer iväg!

MVH zakka
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-04-27, 08:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: El Camino vandring till Santiago de Compostela.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
På Tinos i höst ska jag ge mig iväg på en tredagarsvandring med packning på ryggen...en liten början nästa vecka kanske blir Kardamyli- Stoupa t o r på samma dag
Låter som en bra förberedelse.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-04-27, 09:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: El Camino vandring till Santiago de Compostela.

Citat:
Ursprungligen postat av zakka Visa inlägg
Om du söker efter Magnus Fyrfalks Caminoblogg så kan du följa hans vandring. Massor av bra info och fina bilder. En spännande "promenad" Hoppas ni kommer iväg!

MVH zakka
Började läsa bloggen igår och det verkar ju vara en "proffsvandrare" i sina bästa år och med superutrustning ..Jag ska i lugn och ro läsa hela bloggen...
Jag tror dock inte att man behöver utrustning för tusentals kronor, men LÄTT packning måste det givetvis vara...Jag ska läsa bloggen noga....och även boken som troligen kommer idag...

TACK också för länken i Ditt PM! Den lästes nyss....Man blir sugen! Jag vill nog bara ändra vandringen till maj/juni , då jag tror det är både kallare och regnigare tidigare..eller sept/okt, fast då missar Claes för många matcher fotboll....Det slutar nog med att jag får gå ensam....

Men som sagt....det har verkligen satts igång tankar och funderingar nu.....

Lissi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-04-27, 17:07
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: El Camino vandring till Santiago de Compostela.

Ja, det verkar onekligen spännande! Hoppas maken kan följa med, trivsammare att gå tillsammans tänker jag även om det verkar lätt att träffa nya vänner på vägen... Och ha trevliga vandringar på Tinos!

MVH zakka
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-04-27, 17:29
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: El Camino vandring till Santiago de Compostela.

El Camino har varit min dröm i många år. Vi funderade på att ta en etapp i taget under ett par säsonger men nu har hälsan satt totalstopp trots att vi inte är pensionärer än . Vi har alltid gjort mindre vandringar under våra resor till olika länder men nu går det inte längre. Jag slukar alla böcker och dokumentärer om El Camino och fortsätter drömma. Så passa på om du har möjligheten! Det skulle vara jätteroligt att följa dig på din vandring.

Har du läst Agneta Sjödins En kvinnas resa? Väldigt enkel och lättläst bok och hon har ju gjort vandringen.
En film som också beskriver vandringen i ett mer "fiction" format är The Way.

Buen Camino
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-04-27, 19:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: El Camino vandring till Santiago de Compostela.

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Vi har alltid gjort mindre vandringar under våra resor till olika länder men nu går det inte längre.
Då är vi i samma tråkiga situation.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-04-27, 19:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: El Camino vandring till Santiago de Compostela.

Citat:
Ursprungligen postat av zakka Visa inlägg
Ja, det verkar onekligen spännande! Hoppas maken kan följa med, trivsammare att gå tillsammans tänker jag även om det verkar lätt att träffa nya vänner på vägen... Och ha trevliga vandringar på Tinos!

MVH zakka
Tack! Väntar fortfarande på den beställda guideboken. Men den ska INTE med till Grekland...en resa i taget får man landa i. Jo maken ÄR intresserad och vi planerar för sept/okt 2017. Året nu är helt fullbokat med resor. Att vandra i april är nog ganska kyligt och regnigt och juni-aug. då de flesta vandrar gör att det blir trångt på härbärgena.I slutet på september och i oktober är det nog bäst...tror vi...Men vi får forska vidare!

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
El Camino har varit min dröm i många år. Vi funderade på att ta en etapp i taget under ett par säsonger men nu har hälsan satt totalstopp trots att vi inte är pensionärer än . Vi har alltid gjort mindre vandringar under våra resor till olika länder men nu går det inte längre. Jag slukar alla böcker och dokumentärer om El Camino och fortsätter drömma. Så passa på om du har möjligheten! Det skulle vara jätteroligt att följa dig på din vandring.

Har du läst Agneta Sjödins En kvinnas resa? Väldigt enkel och lättläst bok och hon har ju gjort vandringen.
Buen Camino
Det är ju det jag blir rädd för, att det ska hända något som gör att man inte kan.Men samtidigt har inte mitt liv sett ut så förut att vi kunnat göra denna vandring. Nu hoppas vi på 2017. Agnetas bok har jag inte läst,men jag har hört henne berätta om vandringen i olika sammanhang, som TV och tidningar. Jag ska nog läsa boken också!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Då är vi i samma tråkiga situation.
Ja, man tackar för varje dag man är helt rörlig! Men det kan svänga snabbt!!! Jag tar INGET för givet, för livet är så oberäkneligt ...

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT