Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-03-09, 22:22
frank frank är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 153
Standard Villa Nena blev det till slut!

Någon utav er på Kalimera som vet något om detta boende villa Nena med Airtours som ligger mellan Skopelos stad och Stafylos.Såg att supermarket AB nu finns på Skopelos vilket är kanonbra.Tips på bra tavernor/gyroshak och pizza på Ön är alltid kul att få.Tänkte även passa på att fråga om det finns något Gym på Skopelos?
Mvh Frank
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-03-10, 09:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Villa Nena blev det till slut!

Citat:
Ursprungligen postat av frank Visa inlägg
Tips på bra tavernor/gyroshak och pizza på Ön är alltid kul att få.
Det finns ett litet gulligt torg som heter Platanos Square där det ligger flera gyroshak.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-03-10, 09:31
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Villa Nena blev det till slut!

Hej!
Vi bor alltid i staden så boendet kan jag inte hjälpa till med. Vi äter goda gyros på Platanostorget, Greklands godaste tycker jag, i den lilla kuren där de bara har gyros. Jag tränar alltid på gym när jag är på Skopelos. Ett litet gym som heter Stergios som ligger lite i utkanten, kanske 500 m från centrum, max 1 km. Han brukar ha öppet vardagskvällar från 18.00-21.00. Ett gym som har det som behövs, det brukar vara jag och några greker där. Vi hyr alltid cyklar när vi är där och cyklar runt på ön, helt underbart. Vi har varit där 5 ggr.
Ha det så underbart på Skopelos!
ElisabethK
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-03-10, 23:05
frank frank är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 153
Standard Sv: Villa Nena blev det till slut!

Tack för bra tips Elisabeth och Janne!
Blir underbart att komma tillbaka till vackra Skopelos en utav mina favoritöar i Grekland.Det är 10 år sedan vi var där så det är bra att bli uppdaterad utav er här på forumet.Det blir tredje semestern på ön och denna gång 3 veckor.Hoppas på att det blir ett besök till Alonissos också.Mvh Frank
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-03-11, 09:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Villa Nena blev det till slut!

Citat:
Ursprungligen postat av frank Visa inlägg
Tack för bra tips Elisabeth och Janne!
Så här ser gyrostorget ut.


Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-03-13, 00:24
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Villa Nena blev det till slut!

Jag kan varmt rekommendera Ta Kymata som ligger längst bort i hamnen, deras pastarätter med skaldjur är fantastiska. För lunch eller goda drinkar är International Cafe riktigt bra, gedigen meny där allt smakar gott, och grym service, framförallt från en man med långt krulligt hår. Ligger mitt i hamnen.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-03-13, 00:25
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Villa Nena blev det till slut!

På gyrostorget kan man också få väldigt goda crepes, både matiga och efterrättscrepes.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-03-13, 18:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Villa Nena blev det till slut!

Citat:
Ursprungligen postat av Mikis Visa inlägg
Jag kan varmt rekommendera Ta Kymata som ligger längst bort i hamnen.
Jag kan bara hålla med dig, det är en mycket bra taverna.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-03-13, 19:21
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Villa Nena blev det till slut!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Så här ser gyrostorget ut.


Och frågar du mig så är gyrosstället man ser rakt fram i bilden det bästa av dem på torget. Är ni sugen på en pizza kan jag rekommendera Gousto, som är en typ av grill med hamburgare och pizza. Det ligger inte långt från "gyrostorget"

Taverna Stergios och Klimataria efter hampromenaden är också bra, och på motsatta sidan från hamnen sett finns Muses med bord ute på trottoaren alldeles vid vattnet. Där åt jag en sallad med rökt lax som var helt gudomligt god

Maria
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-03-13, 20:00
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Villa Nena blev det till slut!

Det är stället rakt fram på bilden jag menar också, Grklands bästa gyros tycker vi. Ty kymata har fantastisk mat, likaså Muses, ja det finns många bra tavernor.
ElisabethK
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-03-14, 18:57
frank frank är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 153
Standard Sv: Villa Nena blev det till slut!

Tack för alla bra tips allihopa!
Kommer absolut testa dessa ställen.Gusto är väl gamla Pizza al metro som fanns på både Skiathos och Skopelos för 10-15år sedan?
Med vänlig hälsning Frank
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-03-15, 15:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Villa Nena blev det till slut!

Citat:
Ursprungligen postat av frank Visa inlägg
Gusto är väl gamla Pizza al metro som fanns på både Skiathos och Skopelos för 10-15år sedan?
Vi har ätit mycket god pizza på Nostos som ligger på hamnpromenaden.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-03-16, 06:53
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Villa Nena blev det till slut!

Citat:
Ursprungligen postat av Mikis Visa inlägg
Jag kan varmt rekommendera Ta Kymata som ligger längst bort i hamnen, deras pastarätter med skaldjur är fantastiska. För lunch eller goda drinkar är International Cafe riktigt bra, gedigen meny där allt smakar gott, och grym service, framförallt från en man med långt krulligt hår. Ligger mitt i hamnen.
Ta Kymata, Ja det stället är grymt! det ser ut lite som en turistfälla / dyrt med sina finare bord och vitmåladestolar, men turistfällan är snäppet innan där de har livemusik och dans, Ta Kymata har fantastisk mat, prisvärt och personalen är väldigt trevliga, kul också att man får följa med in i köket och titta på menyn live! Typiskt genuin grekisk taverna i övrigt, hemlagad precooked food som serveras lite efter man hört microplinget, precis som det faktiskt ska vara! maten som de lagat tidigare på dan är ju det som smakar som absolut bäst!)

En annan rekomendation är en resturang vid polisstationen / kyrkan jag inte minns namnet på men de har ett grönmålat uterum typ, dom har en fantastik Schnitzel med chilli som slår de flesta jag brukar äta i Österike / Bayern med råge, En dansk dam som driver.

Nostos tycker vi var sådär, vi åt iofs inte pizza, men pizzan på Gusto ska ni inte missa, sagolikt gott, och ganska billigt, pizzorna är så matiga att vi brukade dela på 1 och ta en greksallad till. En av de absolut bästa pizzor vi ätit i Grekland, kanske den på torget i Naxos stad är lite bättre men det är marginelt!

Sen finns det även en resturang till jag inte riktigt minns namnet på, om man går gränden rakt upp från Nostos / cafet till höger om nostos och går rakt fram uppåt nästan ut ur byn så kommer man till en restuarang på en innergård på höger hand, Alex.... nånting sånt, den var trevlig och bra mat! (följ skyltarna för the hidden door fortsätt 50 m när ni kommit dit) trevlig personal, lite mysig och bra mat

Senast redigerad av Mahava den 2016-03-16 klockan 06:58.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-03-16, 10:57
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Villa Nena blev det till slut!

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Ta Kymata, Ja det stället är grymt! det ser ut lite som en turistfälla / dyrt med sina finare bord och vitmåladestolar, men turistfällan är snäppet innan där de har livemusik och dans, Ta Kymata har fantastisk mat, prisvärt och personalen är väldigt trevliga, kul också att man får följa med in i köket och titta på menyn live! Typiskt genuin grekisk taverna i övrigt, hemlagad precooked food som serveras lite efter man hört microplinget, precis som det faktiskt ska vara! maten som de lagat tidigare på dan är ju det som smakar som absolut bäst!)

En annan rekomendation är en resturang vid polisstationen / kyrkan jag inte minns namnet på men de har ett grönmålat uterum typ, dom har en fantastik Schnitzel med chilli som slår de flesta jag brukar äta i Österike / Bayern med råge, En dansk dam som driver.

Nostos tycker vi var sådär, vi åt iofs inte pizza, men pizzan på Gusto ska ni inte missa, sagolikt gott, och ganska billigt, pizzorna är så matiga att vi brukade dela på 1 och ta en greksallad till. En av de absolut bästa pizzor vi ätit i Grekland, kanske den på torget i Naxos stad är lite bättre men det är marginelt!

Sen finns det även en resturang till jag inte riktigt minns namnet på, om man går gränden rakt upp från Nostos / cafet till höger om nostos och går rakt fram uppåt nästan ut ur byn så kommer man till en restuarang på en innergård på höger hand, Alex.... nånting sånt, den var trevlig och bra mat! (följ skyltarna för the hidden door fortsätt 50 m när ni kommit dit) trevlig personal, lite mysig och bra mat
Jag åt också schnitzel på Skopelos, men med bluecheese och i hamnen, om jag minns rätt var det en norska som drev det stället. Det var väldigt gott och massvis med sås, något jag ibland kan sakna hos den grekiska maten.

Den innergårdsrestaurangen var vi också på, tror den heter Alexander's Garden. Riktigt bra, lite dyrare. Åt fantastisk kleftiko där. Det finns flera bra restauranger om man letar sig bort från hamnen, upp i byn, t.ex. Annas. De är ofta lite dyrare än i hamnen men bättre service och känns lyxigare.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-03-16, 19:05
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Villa Nena blev det till slut!

Citat:
Ursprungligen postat av MariaJ Visa inlägg
Taverna Stergios och Klimataria efter hampromenaden är också bra
Maria
De två är våra favoriter. Kleftikon på Klimataria är jättegod. Där går man också in och tittar i grytorna vad som bjuds.

Carina
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-03-18, 09:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Villa Nena blev det till slut!

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Nostos tycker vi var sådär, vi åt iofs inte pizza,



Den var jättegod.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-03-18, 13:58
frank frank är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 153
Standard Sv: Villa Nena blev det till slut!

Massor med trevliga taverna-tips tack!
Längtar tills semestern på Skopelos så mkt
Mvh Frank
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-03-18, 17:46
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Villa Nena blev det till slut!

Klimateria hade väldigt god mat också men kan inte rekommendera för det var så otrolikt snobbig oserviceinriktad och otrevlig personal, nästan lite överdrivet så a la Wienesiska cafeer,


En till resturang ni kan skippa enligt oss är Anna's inne i gränderna, eller bara gå dit för miljöns skull, maten var dyr och sådär försökt tilltuffsad internationel / cross over mediteransk som bara blrukar bli pankaka,

Synd vi inte testa pizzan på Nostos
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-03-18, 18:44
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Villa Nena blev det till slut!

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Klimateria hade väldigt god mat också men kan inte rekommendera för det var så otrolikt snobbig oserviceinriktad och otrevlig personal, nästan lite överdrivet så a la Wienesiska cafeer
Men vad förvånad vi blir, vi har varit gäster där i många år och alltid blivit väl bemött.
Men där ser man så olika det kan bli,

Carina
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-03-18, 20:14
Mikiss avatar
Mikis Mikis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Villa Nena blev det till slut!

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Klimateria hade väldigt god mat också men kan inte rekommendera för det var så otrolikt snobbig oserviceinriktad och otrevlig personal, nästan lite överdrivet så a la Wienesiska cafeer,


En till resturang ni kan skippa enligt oss är Anna's inne i gränderna, eller bara gå dit för miljöns skull, maten var dyr och sådär försökt tilltuffsad internationel / cross over mediteransk som bara blrukar bli pankaka,
Jag håller med om Klimateria, dålig service och fick vänta en timme på notan... Lagom kul. Men maten var bra! Annas gillade vi dock, inte wow men väldigt mysig miljö, fast tyckte bättre om Alexanders, som är rätt lik men kändes mer familjär och hade snäppet bättre mat.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT