Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-07-14, 09:25
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Kvitton

Vad jag kan förstå så har allt ekonomistök i Grekland bäddats sedan långt före eurons inträde,men det var då det kom i dagen...
Offentligsektor´n bör förstå att de är en"tärande"och inte inkomstbringande verksamhet,men ändå ett måste i samhället.Strejka inte.
Export verksamheter och turism utifrån är exempel på de som ger + i kassan.
Att förstå också vad gäller kvitton...Jag vet inte kostnader för företagare i Grekland men här hemma är det ganska dyrt att ta betalt.
Kortläsare på min lilla verksamhet(märk väl nu)kostade mig 12000-14000/år,
mao.nej tack!Kontant eller faktura.
Kontant rekomenderades kassa apparat=15000:-
Tur nog fick jag hjälp och löste det också.
Insättning av kontanter kostar c:a100:- och uppåt,beroende på belopp.
Det jag vill säga är att småföretagen får ta hårda smällar på sin ekonomi,visst kostar det för stora,men de har andra möjligheter och omsättningar.
Grekiska företagen behövs...
Hasse
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-07-14, 09:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Kvitton

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, dom tvingade mig ju
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-07-14, 12:48
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Kvitton

På Netwolfs kvittering er der i det minste tall/beløp . Fikk selv en gang kvittering for en ukes opphold, uten beløp, på en anonym faktura uten 'hotellets' navn - kun vertinnens fornavn påskrevet midt på papiret .
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-08-16, 15:17
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Kvitton

Häromåret talades det mycket om att grekiska myndigheter skulle börja med kontrollanter utanför restauranger, butiker mm som skulle kolla att kunderna verkligen hade kvitto på det man ätit eller köpt (ungefär som det emellanåt stiger på särskilda biljettkontrollörer på lokalbussarna!) Om kunden inte kunde uppvisa kvitto talades det om dryga böter! Hur har det gått med dessa kvittokontrollanter? Har någon råkat ut för en sådan kontroll??
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-08-16, 18:42
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Kvitton

Har inte själv råkat ut för någon kontroll men både Ekathemerini och Greekreporter har under sommaren rapporterat om olika kontroller och resutaten av dessa. T ex i denna artikel:

http://greece.greekreporter.com/2015...-for-receipts/

De har också skrivit om ett antal cafeägare, nattklubbsägare, tandläkare, m fl som blvit arresterade pga fiffel med kvitton etc. Bland annat upptäckte man att souvenirförsäljare vid Knossos hade satt i system att inte lämna ut kvitton.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-08-16, 20:23
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Kvitton

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
Häromåret talades det mycket om att grekiska myndigheter skulle börja med kontrollanter utanför restauranger, butiker mm som skulle kolla att kunderna verkligen hade kvitto på det man ätit eller köpt (ungefär som det emellanåt stiger på särskilda biljettkontrollörer på lokalbussarna!) Om kunden inte kunde uppvisa kvitto talades det om dryga böter! Hur har det gått med dessa kvittokontrollanter? Har någon råkat ut för en sådan kontroll??

Jag är helt övertygade om att system med kontrollanter kommer att leda till mycket korruption, alltså kontrollanter som får pengar av näringsidkare för att inte rapportera. Jag tror kontantlösa transaktioner är det bästa alternativet, men det är inte perfekt heller. Kontrollant blir ett nytt hett eftertraktat "yrke"...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT