Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Ios

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-09-22, 21:45
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard IOS efter 30 år!!

Som vanligt de senaste 15 åren reste vi till Cykladerna i slutet av augusti.Det har blivit 3 veckor de senaste åren.
Vi brukar börja eller sluta med en vecka på Santorini,Honeymoon Beach Hotel hos fina Julia och Paris.
Den här gången blev det en natt på HBH och nästa dag vidare till underbara Amorgos med Skopelitis.Resan gick smärtfritt och var fin.Det är ju på söndagar som Skopan går till Santorini numera.Vi gick in på Ios,där Skopelitis stannade lite längre än vad de stora färjorna brukar.Då fick Emilio mersmak för Ios.Han tyckte det såg vackert och vänligt ut och då tog jag chansen(efter några års försiktigt tjat om "min" gamla ö)att föreslå några dagars vistelse där. Återkommer till detta...
Vi kom till Amorgos och bodde som vanligt hos Titika.Hade en underbar tid där och träffade ett mycket trevligt Svenskt par,samt en Kalimeravän.Besökte också Litsa med Amorgos Animal Zone.Hon hade ca 30 kattungar,2 hundar och ett antal åsnor i sin vård.
Det var sorgligt att se Theos restaurang To Zyma,stängd.Vi träffade hans bror,som bjöd oss på minnesceremonin som ägde rum på det äldsta cafeet i Chora-det på busstorget.
Det var fint och rörande att få vara med.
Efter Amorgos vidare till Naxos.Där simmade Emilio med TVÅ havssköldpaddor! De brukar ju komma till hamnen i Agia Anna och bli matade med bläckfisk.

Så ÄNTLIGEN till Ios! Vi hade bokat rum på Kolisani Wiew.Där brukade mina vänner bo på 80-talet.Då fanns där en 5 rum och dusch och WC i korridoren.Vilken förändring! Vi mötes av en charmig Michailis i hamnen och kom fram till ett fantastiskt hotell med designade rum och pool med utsikt över Kolisani och Mylopotas.Hustrun Elisabeta är urtrevlig och rolig och pratar bra engelska.Vi pratade om hur det var förr och hur de gradvis hade byggt ut osv.De har inga studios,men serverar en bra frukost.
Jag träffade Michailis,som har äldsta baren på torget.Han har rakat av sig mustaschen och är gift med Pamela från England.Där hängde man jämt...
Letade upp gamla Katerina Stavrakis(där jag alltid bodde).Hon bjöd på kaffe,mindes och vi fick basilika att sätta bakom örat.Vi gick ner till Kolisani-puh!Var förstås på Mylopotas och åt på fiskrestaurangen längst bort.Vi åkte BUSS till Manganari.På "min" tid fanns det ingen väg dit,man fick ta ouzo-båten...
Det var en ordentlig nostalgitripp som jag är lycklig över att ha gjort! Ios har förvisso förändrats,men till det bättre! Tycker det är rent och fint och överallt mötte vi snälla och fina människor! Ios har en säregen charm som är svår att förklara-men den bara ÄR!
Vi avslutade vår fina semester hos Julia och Paris på Honeymoon,där det mesta var som vanligt-dvs alldeles underbart!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-09-22, 22:01
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: IOS efter 30 år!!

Härligt att höra att Er semester vart så lyckad, sen att Ios vart förändrad till det bättre enligt Er!! Toppen!!..

Har aldrig varit på Ios men en av flera öar som jag gärna skulle vilja besöka!

Sunny(som är mitt upp i packbestyren.. en dag kvar sen bär det av till Amorgos igen, ska bli underbart!)..
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-09-22, 22:07
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: IOS efter 30 år!!

Så underbart för dig att få komma tillbaks till Amorgos! Ha det fint!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-09-22, 22:14
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: IOS efter 30 år!!

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Så underbart för dig att få komma tillbaks till Amorgos! Ha det fint!!
Tack, det ska bli underbart att komma tillbaks... väntan har känts sååå lång.. trots att det "bara" var 3 månader sen jag var där... jag är så förälskad i denna ö...

Får hoppas känslan lever kvar.. när jag återkommer....
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-09-23, 10:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: IOS efter 30 år!!

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Där simmade Emilio med TVÅ havssköldpaddor! De brukar ju komma till hamnen i Agia Anna och bli matade med bläckfisk.
Mutter ... Ja, inte för Emilio men för bläckfisken.

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Vi avslutade vår fina semester hos Julia och Paris på Honeymoon,där det mesta var som vanligt-dvs alldeles underbart!
Det gjorde ju jag också och det var verkligen fint (inte minst att träffa er igen). På hemresan fick jag ett av rummen där nere där jag inte bott på elva år - men de var nyrenoverade i vintras och jättefina. Där bor jag gärna igen.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-09-23, 11:50
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: IOS efter 30 år!!

Att umgås med dig både på Amorgos och Santorini gjorde halva vår semester!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-09-23, 18:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: IOS efter 30 år!!

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Det var sorgligt att se Theos restaurang To Zyma,stängd.
Visst är det. Det gjorde ont i hjärtat när jag gick förbi i somras.

Citat:
Jag träffade Michailis,som har äldsta baren på torget.Han har rakat av sig mustaschen och är gift med Pamela från England.Där hängde man jämt...
Vi hängde alltid hos grannen Frankie. Vilka minnen jag har från det är underbara torget!

Citat:
Letade upp gamla Katerina Stavrakis(där jag alltid bodde).
Var ligger det? Jag bodde också alltid hos en Katerina.

Citat:
BUSS till Manganari.På "min" tid fanns det ingen väg dit,man fick ta ouzo-båten...
Vi har kört moppe dit på våra senaste resor, men visst var det något speciellt när det bara gick båt, ouzo eller inte.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-09-23, 20:53
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: IOS efter 30 år!!

Katerina och Georgios(nu död),hade sitt lilla enkla hotell på andra sidan Chora.Då fanns där ett bageri och PASOKS kontor i närheten.Alltså, man går över vägen som klyver Choran och "andra sidan",en ganska brant vägstump som leder till en gränd och där ligger Katerinas.
Enligt Emilio beskriver jag vägen värre/sämre än en förvirrad Spanjor...

Fö övrigt ska det var "To Xyma".Inte Zyma.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-09-24, 17:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: IOS efter 30 år!!

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Enligt Emilio beskriver jag vägen värre/sämre än en förvirrad Spanjor...
Jag tror jag vet var du menar ändå.

"Min" Katerina var gift med Franko (också han död nu) så det är inte samma. Mitt pensionat låg sist i raden av hus, där stigen (då var det en stig) till Valma började. Bodde där många gånger, som längst tre månader. Betalade då 500 GRD, som sedan höjdes till 1000 GRD, när säsongen drog igång på allvar. Kaffepengar idag.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-09-24, 18:48
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: IOS efter 30 år!!

Kram Malin, jag hade det supertrevligt med er också
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT