Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-08-07, 21:33
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard köra moped på tilos

Jag ska till Tilos för första gången...vad jag förstått är detta en liten ö.


Jag har under alla mina resor till Grekland velat prova på att hyra en moppe men har aldrig vågat eftersom jag aldrig har kört en.


Ni som varit på Tilos .....tror ni att et är säkert för mig att köra moppe här?


Jag har körkort och bil....men har aldrig kört en moped i hela mitt liv trots att jag snart r 50
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-08-07, 23:17
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: köra moped på tilos

Om man ska se till trafiken så är det nog svårt att hitta en lämpligare ö för en nybörjare att testa på. Såvitt jag vet så finns det bara en (1) buss, och ett fåtal bilar på ön så du lär inte behöva trängas på de få vägarna som finns.

Och ön är inte så stor så du du lär lätt hinna moppa runt på den på mycket kort tid. Kanske bra att prova på Tilos så får du blodad tand och vill moppa på lite större öar också när tillfälle ges.

Kom ihåg att vara försiktig med framhjulsbromsen bara. Den är bra att använda, men nyper man till för hårt så blir det problem.

Njut av turen!

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-08-08, 09:44
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: köra moped på tilos

Håller med. Bra vägar och ringa trafik. Du hinner se det du vill på en dag. Glöm inte hjälmen

Vi brukar hyra av de som är mitt emot Taverna Michalis. Har för mig att det är samma ägare, förresten. Bra och relativt nya scootrar.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-08-08, 15:06
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: köra moped på tilos

Tack så jätte mycket för hjälpen....då kanske jag äntligen vågar mig på att köra moppe låter som ni säger en perfekt ö för en första gångs körare
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-08-08, 15:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: köra moped på tilos

Jag tycker att du ska pröva hemma först. Det är lite mer att manövrera än en cykel, trots allt, även om Tilos är en bra ö att köra på. Jag vet inte om de låter dig hyra när du inte har kört förut, jag blev nekad på Poros pga det innan jag lärt mig köra. Jag skulle säga att du behöver någon med dig för lite privatlektion i början.

Uthyraren som Bluesea tipsar om, Kyriakos med Drive, är bra. Men om han inte utökat sortimentet så har han bara scootrar, dvs mc. Jag brukar hyra hos Tilos travel i hamnen, de har varit de enda som har moppar, dvs 50 cc. Om uthyraren i backen snett emot Trata taverna finns kvar i år så kan de också ha 50-kubikare.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-08-09, 13:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: köra moped på tilos

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Jag har körkort och bil....men har aldrig kört en moped i hela mitt liv trots att jag snart r 50
Har du körkort för moppe på ditt? Det ska vara ett kryss i en ruta (AM) på baksidan.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-08-09, 16:41
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: köra moped på tilos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det ska vara ett kryss i en ruta (AM) på baksidan.
I det nya körkortet (EU-anpassat) finns inget kryss (AM) på baksidan. Längst ner på framsidan finns ett "datafält" (nr. 9) och där står vilka fordon man får köra. De flesta har: "9. AM/B", d v s moppe och "personbil".

På baksidan finns en lista över alla fordon (15 st) körkortet kan täcka. Och så finns datumet då tillståndet till ett visst fordon utfärdades. De flesta har således samma datum för både AM (moppe) och B (personbil), alltså man körde upp för personbil och fick samtidigt tillstånd att köra moppe. Vet inte hur det är nu.

Det händer faktiskt ganska ofta att moppeuthyrare i Grekland kollar upp om man har AM-tillstånd (körkort är ju numera EU-anpassat).
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-08-10, 01:17
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: köra moped på tilos

Alltså..att köra moppe tycker jag verkligen man måste öva på hemma innan man ger sig ut på grekiska vägar!
Jag har en röd Pusch Maxi som jag jagar kantareller med i stugans skogsvägar...men att ge mig ut...som den ovana moppeförare jag är..oh no never!!
Samma lagar gäller väl där som här!
Öva innan!!
/ Kajja
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-08-10, 11:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: köra moped på tilos

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
De flesta har således samma datum för både AM (moppe) och B (personbil), alltså man körde upp för personbil och fick samtidigt tillstånd att köra moppe. Vet inte hur det är nu.
På mitt körkort står det ett datum 2011 för AM på baksidan, samma datum som jag förnyade körkortet.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-08-10, 11:31
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: köra moped på tilos

Kajja - jag håller med. Att vägarna på en ö är glest trafikerade är inte det viktiga när man kör moppe, mer avgörande är när man kör inne i städer och byar, behöver kunna manövrera moppen i riktigt låg fart, köra runt gathörn utan att ta ut svängen för mycket osv. Därför behöver man öva innan. Köra rakt fram ute på landsväg är ju däremot enkelt.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-08-10, 12:20
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: köra moped på tilos

Ett litet tillägg...
Det är alltid maken som kör när vi vespar omkring
på öarna..INTE jag
/ Kajja
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-08-10, 13:04
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: köra moped på tilos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
På mitt körkort står det ett datum 2011 för AM på baksidan, samma datum som jag förnyade körkortet.
Jag förnyade mitt körkort i juli 2016, så jag vet inte om jag har den senaste EU-modellen. På framsidan, längst ner, i fält nr. 9 står "AM/B", dock inget datum. På baksidan står exakt samma datum för både moppe (AM) och personbil (B) och det är datumet då mitt körkort utfärdades första gången och det var på 1700-talet. Däremot på framsidan (där underskrift finns) står perioden då körkortet är giltigt. I fältet 4a står datumet då den nya perioden börjar (2016) och på fältet 4b står sista datumet körkortet gäller (2026).
Vi kanske har olika modeller av "EU-modellen".
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-08-10, 14:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: köra moped på tilos

Mitt är väldigt likt ditt.

Framsida i fält 9: B. Sedan längst till höger på samma rad, intill Transportstyrelsens logga, står AM.

Baksida: Fält B med bilsymbol - datum då körkortet utfärdades första gången (tidig jura)
Under alla andra fält: AM med moppesymbol och datumet då körkortet förnyades.

(Vad IBM:s tjeckiska underleverantör gör med dessa uppgifter vet jag dock inte, huvudsaken är att jag kan hyra moppe på dem och det kan jag )
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-08-10, 15:25
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: köra moped på tilos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Har du körkort för moppe på ditt? Det ska vara ett kryss i en ruta (AM) på baksidan.

Ja jag har körkort för moppe på mitt körkort


Tydligen har jag kört moppe förut min syster såg mitt inlägg och påminde mig om att jag har kört moped både på Cypern och på Kreta för ca 25 år sen...hade helt glömt det, så det blev att kolla in mina gamla fotoalbum och där finns det svart på vitt....jösses vilket minne jag har fått och på Cypern är det till råga på allt vänstertrafik.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2017-08-10, 19:06
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: köra moped på tilos

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Ja jag har körkort för moppe på mitt körkort


Tydligen har jag kört moppe förut min syster såg mitt inlägg och påminde mig om att jag har kört moped både på Cypern och på Kreta för ca 25 år sen...hade helt glömt det, så det blev att kolla in mina gamla fotoalbum och där finns det svart på vitt....jösses vilket minne jag har fått och på Cypern är det till råga på allt vänstertrafik.
Då är det ju bara att gasa på
/ Kajja
Svara med citat
  #16  
Gammal 2017-08-11, 22:47
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: köra moped på tilos

Ja verkligen
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT