Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-04-29, 16:37
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard En vecka på Paros eller halva Paros halva Amorgos

Nu sitter jag här igen med beslutångest men en bra sådan dock


Jag har bara möjlighet att åka en vecka i slutet på augusti och jag vill se både Paros och Amorgos.


Jag har kollat runt lite kollat båttider hotell flyg mm


Min rutt är klar, men frågan är vilken rutt ska jag ta? Oavsett rutt blir priset detsamma jag har kollat budget hotell.


1. Landar på Santorini, tar båten till Paros stannar i Paros i 6 nätter skippar Amorgos. Bor sen sista natten på Santorini.


1. Landar på Santorini, tar båten till Paros, stannar 1 natt (på grund av båtensrutt och båttider) tar sen på morgonen båten över till Amorgos stannar på Amorgos 3 eller 4 nätter. Tar sen båten tillbaka till Paros stannar där 1 eller 2 nätter beroende på hur många nätter jag stannar på Amorgos. Tar sen båten till Santorini för sista natten där på grund av båt och flygtider.


Mitt hjärta säger ta rutt 2 för jag vill gärna se Amorgos.


Min hjärna säger rutt 1 stanna på Paros


Vad ska jag göra? är det vansinne att försöka komma till Amorgos när jag har så kort om tid?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-04-29, 20:18
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: En vecka på Paros eller halva Paros halva Amorgos

Amorgos är alltid Amorgos.
Varför tveka?

Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-04-29, 23:31
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: En vecka på Paros eller halva Paros halva Amorgos

När jag efter 19(!) svåra år skulle återvända till Grekland, åkte jag och en väninna, som aldrig hade varit i Grekland, till Amorgos. Vi skulle vara i Katapola i sexton dagar och sen i Naoussa på Paros i fem, på hemvägen. Vi hade planerat så förnumstigt och praktiskt på alla vis. Sen GICK det inte, gick inte att lämna Amorgos! Så vi fick ändra alltihop och gav oss inte iväg därifrån förrän i sista minuten. Paros såg vi sedan under en dag, bara Parikia och sen flygplatsen och det i ett förkrossat tillstånd av separationsångest från Amorgos. Vi bodde på Titika och hade glädjen att träffa Arne och Birgitta där! Nån gång vill jag åka till Naoussa, men inte efter Amorgos.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-04-30, 09:41
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: En vecka på Paros eller halva Paros halva Amorgos

Följ hjärtat!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-04-30, 12:58
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 292
Standard Sv: En vecka på Paros eller halva Paros halva Amorgos

Jeg ville gått for alternativ 1 eller 3 (som du ikke nevnte).
All den opp- og nedpakkingen av bagasje, transportetaapper osv. gjør at mye av tiden går med til stress.
Bli enten på Paros, eller gjør som jeg ville gjort, dra til Amorgos og bli der til du skal tilbake til Santorini.
Blir det alternativ 2, ville jeg personlig ha brukt mest mulig tid på Amorgos.
Hvilke datoer er det snakk om, og når kommer/går flyet til/fra Santorini ?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-04-30, 17:35
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Re: En vecka på Paros eller halva Paros halva Amorgos

Håller med, en vecka inklusive all transport är för lite för båda öarna. Välj en av dem och njut av resan i lugn och ro! Amorgos är en riktigt fin ö som bör upplevas, så om det är praktiskt möjligt så tycker jag du ska välja den!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-05-01, 18:22
Kv8 Kv8 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Inlägg: 17
Standard Sv: En vecka på Paros eller halva Paros halva Amorgos

efter dina alternativ...stanna på paros.. blir hurbra s helst. ha det!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-05-01, 20:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: En vecka på Paros eller halva Paros halva Amorgos

Jag skulle valt en av öarna eftersom tiden är knapp. Om båtarna mellan Santorini och Amorgos funkar bra skulle jag (så klart) valt Amorgos, men om det går för mycket tid till transporten skulle jag valt Paros (Naoussa).
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-05-01, 23:18
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: En vecka på Paros eller halva Paros halva Amorgos

Jeg hadde valgt alternativ 1, men ville ha bodd i Naoussa... Lei sykkel noen dager er såå fint å sykle der..både til Kolymbitres en dag, ...videre forbi der til Monastiri... fint å vandre der ute også.. en annen dag eller andre veien til Santa Maria eller noen av småstrendene rundt omkring der . Lei bil og besøk Aliki, Piso Livadi, det skjønne byen Lefkes.... kanskje får du tid til en tur over til Anti Paros også...? Mer enn nok for en uke
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-05-03, 15:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: En vecka på Paros eller halva Paros halva Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg
Jeg hadde valgt alternativ 1, men ville ha bodd i Naoussa... Lei sykkel noen dager er såå fint å sykle der..både til Kolymbitres en dag, ...videre forbi der til Monastiri... fint å vandre der ute også.. en annen dag eller andre veien til Santa Maria eller noen av småstrendene rundt omkring der . Lei bil og besøk Aliki, Piso Livadi, det skjønne byen Lefkes.... kanskje får du tid til en tur over til Anti Paros også...? Mer enn nok for en uke
När jag läser det du skriver så håller jag med dig. Paros är ju också fantastiskt!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-05-03, 15:41
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: En vecka på Paros eller halva Paros halva Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag skulle valt en av öarna eftersom tiden är knapp. Om båtarna mellan Santorini och Amorgos funkar bra skulle jag (så klart) valt Amorgos, men om det går för mycket tid till transporten skulle jag valt Paros (Naoussa).

Jag vill helst bara åka till Amorgos men båten från Santorini går inte direkt till Amorgos så därför måste jag stanna över natten på antingen Paros eller Naxos....så därför jag tvekar går åt väldigt mycket tid till bara transport. Om det hade gått en båt direkt till Amorgos från Santorini så hade jag utan tvekan tagit den


(jag kanske ska tala om att jag bara kollat på bluestar ferries eftersom jag inte tycker om båtar så föredrar stora färjor)

Senast redigerad av theresa den 2017-05-03 klockan 15:48.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-05-03, 15:45
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: En vecka på Paros eller halva Paros halva Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg
Jeg hadde valgt alternativ 1, men ville ha bodd i Naoussa... Lei sykkel noen dager er såå fint å sykle der..både til Kolymbitres en dag, ...videre forbi der til Monastiri... fint å vandre der ute også.. en annen dag eller andre veien til Santa Maria eller noen av småstrendene rundt omkring der . Lei bil og besøk Aliki, Piso Livadi, det skjønne byen Lefkes.... kanskje får du tid til en tur over til Anti Paros også...? Mer enn nok for en uke
Tack för tipset
Låter härligt det du skriver.....stanna i Naoussa och hyra en cykel ingen dum ide är nog bättre än att flänga runt och stressa när jag bara har en vecka. Amorgos finns ju kvar, någon gång måste jag ju ha råd att åka längre än bara en vecka per år
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-05-04, 16:01
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: En vecka på Paros eller halva Paros halva Amorgos

Jag vill rekommendera Amorgos, en ö som definitivt ger mersmak! Bara det underbart djupblå havet utanför kan ge en tår i ögat..

Dock kan det vara bra att ha en reservdag, då vi råkade ut för att bli "inblåsta" på Amorgos. Stark vind orsakar inställda turer.

Så, välj en ö, och med en reservdag på slutet så du inte missar flyget hem.

Santorini är faktiskt en trevlig ö, jag hade fördomar om en transit-ö som kryllar av turister, men inte alls. Det var trivsamt! :-)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT