Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-09-11, 14:37
Tinnie Tinnie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Inlägg: 22
Standard Nu är det dags! :)

Åker imorgon, första gången till Grekland för en av oss och nästan första gången för mig (om man inte räknar charter till Kreta en gång som tonåring). Längtar massor, det ska bli så skönt att komma bort en vecka och att få uppleva den vackra ön.

Vi åker med charterflygstolar till Skiathos imorgon, ska ta en färja över och sen bo på Thea Home. Har laddat med kontanter men enligt hotellägaren ska det finnas en fungerande bankomat i skopelos stad.

Jag köpte ett par badskor på ebay för några år sen som jag hade tänkt ha med mig, men nu upptäcker jag att de är spårlöst försvunna. Alternativet är att köpa ett par dyra på stadium eller att chansa och se om det finns att köpa på Skopelos. Är det någon som vet om det finns affärer med sånt i skopelos stad? Alltså inte flip-flops utan såna som sitter på foten.
Vi hade tänkt boka sea kayaking och var aspepp över det men det visar sig att de har kurser hela veckan och troligtvis inte tid för utflykter. Känner ni till några andra företag som har något liknande?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-09-11, 16:05
Tinnie Tinnie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Inlägg: 22
Standard Sv: Nu är det dags! :)

Ok, efter att ha åkt runt över halva Göteborg så har jag hittat badskor i rätt storlek och till vettigt pris. Phew!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-09-11, 17:51
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 466
Standard Sv: Nu är det dags! :)

Du behøver ikke være urolig. Alt fungerer her på Skopelos, og badesko finder du i mange forretninger og supermarkeder.
Ha' en vidunderlig ferie
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-09-11, 17:56
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Nu är det dags! :)

Jeg håper Skopelosferien deres blir maksimalt fin og vellykket, Tinnie
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-09-11, 18:04
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Nu är det dags! :)

Skopelos var helt underbar ö
Trevlig semester!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-09-12, 07:55
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Nu är det dags! :)

Ha en skön semester på mysiga Skopelos!

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-09-12, 17:49
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Nu är det dags! :)

Det finns flera bakomater på Skopelos. Synd att du köpt badskor för de säljer italienska badskor i gummi som är toppen. Vi passade på och köpte för 15 euro, kanon.
Ha det fint på Skopelos. Prova gärna vår favorittaverna, Klimataria.

Carina
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-09-12, 18:17
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Nu är det dags! :)

Glömde, det var 28 grader i vattnet i förra veckan.

Carina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-09-13, 09:46
Tinnie Tinnie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Inlägg: 22
Standard Sv: Nu är det dags! :)

Varmt i vattnet? Yeah! Det passar en badkruka som jag.

Flygresan till Skiathos gick jättesmidigt och sen tog vi taxi in till hamnen. Första intrycket av Skiathos var sådär men det var nog för att vi bara gick lite i hamnen eftersom vi hade resväskor och i hamnen var det mest turistaffärer med bjäfs och inte så mysiga restauranger. Resten av Skiathos är säkert fint. Sen kom båten, flying cat. Båtresan var hemsk! En timme och en kvart tog det, var varmt och kvavt fastän det inte var så farligt varmt ute. Katamaran och vågor passar inte ihop så det var bitvis rejäl sjögång och alla såg gröna ut i ansiktet. Tur att det inte var längre sträcka.

Vi kom fram till Skopelos stad och försökte bara återhämta oss och så kom Giorgos från Thea Home hotel och hämtade oss. Han var supertrevlig!

Efter att illamåendet lagt sig så såg vi hur fint hotellet var, vilken vidunderlig utsikt vi hade från balkongen, hur gosig hotellkatten var och hur fin byn var. Giorgos tipsade oss om en restaurang som hette Rodi så vi gick dit. Rodis "uteservering" var en gård med träd, mysbelysning, vita dukar bredvid ett pittoreskt hus. Maten var jättegod, servicen var fläckfri och det var underbart. En av de mysigaste restauranger jag varit på. Rekommenderar!

Traskade ner till hamnen och även om det fanns några turistaffärer så fick jag inte alls samma känsla som i Skiathos. Efteråt satt vi på vår balkong och drack vin (ur en plastflaska som vi köpt på en affär, ha ha). Det var inte världens godaste vin men det dög för stunden. Skopelos i september har en lugn känsla över sig utan att det är dött, precis vad vi ville ha.

Idag söndag är det lite småmolnigt och lite kyligt men vi tar det bara lugnt och softar på terassen. Ska man sova en stund till på rummet eller vid poolen? På hur många olika sätt kan man slappa, det är frågan.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-09-13, 11:25
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Nu är det dags! :)

Roligt att det var bra på Rodis, vi var dit för något år sedan och tyckte inte alls om det stället. Det var lite uppnäst och dessutom lite dyrare än andra, men de har troligen bättrat sig.

Carina
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-09-13, 14:31
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 893
Standard Sv: Nu är det dags! :)

Tar tacksamt emot tips... Vi åker om en vecka, just t Skopelos stad.

Njut av livet!

Nicke o Lena
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT