Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-07-16, 16:14
evamaggan evamaggan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 111
Standard Spinalonga

Skulle gärna vilja besöka Spinalonga när vi kommer till Rethymnon i Augusti, men är lite tveksam.. Apollo ordnar utflykter dit men undrar om någon vet ifall det kanske finns lokala arrangörer som ett alternativ?? Förmodar att det blir mycket bussåkande. Vet någon hur många mil det är tor?? Någon som besökt Spinalonga och som vill rekommendera ett besök??
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-07-16, 16:20
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Spinalonga

Kan rekommendera besök på Spinalonga. De gånger vi varit där harvi tagit båt från Plaka. Har inte gått inån grupp, de gruppvandringarna ser inte kul ut, hur stora grupper som helst. Har nog gått på de flesta av stigarna, o även där ingen stig finns, finns bra böcker om Spinalonga. Finns även litteratur att köpa i kapellet
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-07-16, 17:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Spinalonga

Jag håller med ramses. Vi åkte också med första båten från Plaka en morgon i slutet av september för några år sen. När vi haft ön nästan helt för oss själva ett par timmar kom det fyra helt knökafulla båtar från Elounda och Agios Nikolaos och det var hundratals, kanske t o m mer än tusen människor som vällde in i gränderna med guide...Då kändes det rätt skönt att vara så klar med ön som vi var.
I år första veckan i juni när vi var på besök i Ag. Nikolaos så var det väldigt många båtar som skulle gå dit...och vi blev lite fulla i skratt när vi hörde några som skulle köpa biljett som trodde det var en badbåt!

Så mitt råd är, hyr bil 2 dagar och åk ena dagen och njut vägen upp till Plaka och bo över där. så åker ni med den tidigaste båten över och tittar själva utan guide. Läs på om ön innan så får ni en jättefin upplevelse! Att åka med de överfulla båtarna är ganska bortkastade pengar tror jag ...

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-07-17, 23:11
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Spinalonga

Jag var till Spinalonga i oktober 2015 och kan verkligen rekommendera ett besök!

Vi bodde i Agios Nikolaos och tog bussen till Elounda, varifrån vi tog båten tur och retur. Det var inte mycket folk på ön, vi gick runt i flera timmar. Jag hade precis läst "Längtans ö", så jag tänkte mycket på den när jag gick där. Spinalonga gjorde ett starkt intryck på oss.

Jag hade gärna varit med på en guidad tur, men det får bli en annan gång, för jag kommer att åka tillbaka dit

Helena S -
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-07-18, 06:47
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Spinalonga

Hej, tog båt från Agios Nikolaos (ingen knökfull båt direkt) för några år sedan. Utöver vår båt var det ytterligare en båt. Fanns gott om plats för alla att strosa omkring. Man kan välja själv om man vill gå på egen hand eller ha guide (gick på egen hand). Man får en karta när man kliver iland... eller redan på båten förresten. Hade läst en bok om Spinalonga innan och fick mycket igenkänning, mycket såg faktiskt ut precis som jag hade föreställt mig.

Åker du från Rethymnon är det väl ett färdigt paket inkl. guide skulle jag tro och ja, det blir nog en ganska lång bussresa fram o tillbaka... men jag tror det kan vara värt det för det är en intressant plats att besöka, särskilt om man är lite påläst innan och om inte, passar det ju bra med en guide

Apropå de som trodde det var en badbåt så finns det ju faktiskt en liten "strand" på Spinalonga och jag såg några som badade men det är väl inte främst därför man åker dit...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-07-18, 21:02
evamaggan evamaggan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 111
Standard Sv: Spinalonga

Tack för all bra info. Vi vill inte köra bil själva så vi funderar på att ta bussen från Rethymnon till Agios Nikolaus och har hittat hotell för en natt i Agios N. Det vore därför bäst att ta båten fr Ag N till Spinalonga för annars blir det alltför mkt bussåkande med byten. Helst skulle vi vilja åka på egen hand till Spinalonga, alltså utan guide, lunch o badstopp. Men det får bli vad som erbjudes från Ag N. Har läst "längtans ö" och ser verkligen fram emot besöket.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT