Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-02-24, 19:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Flyktingströmmen

Förra året tog väl Sverige emot ca 86.000 flyktingar. I sanning en imponerande siffra!
Nu läser jag att Grekland bara i år har tagit emot 97.000! Hallå, det är 24 februari...
Kan det verkligen stämma?

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-02-24, 21:26
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Flyktingströmmen

Såg precis i Aktuellt att bara dom senaste dagarna har det kommit 9000 flyktingar! Och nu när fler och fler länder stänger sina gränser, så blir dom kvar i Grekland Dom lär väl hamna på gatan, för Grekland har inte tak över huvudet för så många! Det börjar bli mer och mer galet. Länderna i Europa måste börja ta sitt ansvar och inte sätta upp mer taggtrådar


Riitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-02-24, 22:59
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Flyktingströmmen

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Såg precis i Aktuellt att bara dom senaste dagarna har det kommit 9000 flyktingar! Och nu när fler och fler länder stänger sina gränser, så blir dom kvar i Grekland Dom lär väl hamna på gatan, för Grekland har inte tak över huvudet för så många! Det börjar bli mer och mer galet. Länderna i Europa måste börja ta sitt ansvar och inte sätta upp mer taggtrådar


Riitta
Så sant så sant Ritta💕
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-02-25, 16:09
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Flyktingströmmen

Netwolf, det är precis det som sades i TV igår, att Grekland tagit emot nästan
100 000 flyktingar i ÅR och det finns ingenstans att härbärgera dessa arma människor. Alldeles förskräckligt! Arma människor och arma greker, som har det så svårt ändå. Ändå gör de allt de kan för att bistå med mat och kläder.

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-02-25, 19:01
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Flyktingströmmen

Har precis tittat på Alpha nyheter. Det var hjärtskärande och se Massor med flyktingar på vägarna på många ställen. Barnfamiljer och gamlingar och andra också förstås. Barn bröt ihop av ren utmattning. Massa folk får sova utomhus vid vägkanterna. Risken finns ju att dom kommer inte vidare heller ,för andra länder stänger sina gränser Grekland har nått smärtgränsen för länge sedan. Nu får EU göra något på allvar Det hålls möten och möten men inget bra händer Detta klarar inte varken flyktingarna eller Grekerna av De var också 2 självmordsförsök på Vicktoriaplatsen idag! Folk blir väl desperata, när man förstår att man inte kommer och ha någon framtid


Riitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-02-25, 22:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Flyktingströmmen

Fruktansvärda skildringar som berättas. Det är nästan svårt att ta in. Så många människor...

Och det är inte det värsta. På nyheterna idag hörde jag att 50 miljoner människor hotas av svält i östra Afrika.

5 0 M I L J O N E R ! ! !

5 x Sverige. Det är så ofattbart att man nästan svimmar.

Å häromdan skänkte jag en hundring till Gula Båtarna. Inte ens ett pisshål i snön...

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-02-25, 22:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Flyktingströmmen

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

5 0 M I L J O N E R ! ! !

5 x Sverige. Det är så ofattbart att man nästan svimmar.

Å häromdan skänkte jag en hundring till Gula Båtarna. Inte ens ett pisshål i snön...

/Netwolf
..det är ju så vi alla gör, skänker lite pengar här och där...och om jag så skänker alla pengar jag har och säljer min bostad och blir hemlös själv, så blir det ändå knappt ens ett "pisshål i snön" Så djävligt är det!
Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-02-26, 05:27
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Flyktingströmmen

Inte bara Greklands befolkning och dess flyktingar får utstå mycket för det hemska som kallas krig.

Libanon, som inte ens har hälften så stor befolkning som Sverige (4,5 miljoner) härbärgerar över EN MILJON flyktingar, främst från Syrien. Snart blir det en total kollaps där.

Så vi rika stater i Västeuropa borde kunna ställa upp mera. Dessa flyktingar vill ju helst av allt leva i sitt eget land. Med fred och utan svält!

Birgitta.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-02-26, 06:53
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Flyktingströmmen

EU och EMU har ju minsann inte haft några skrupler när det gäller att ta i med hårdhandskarna förr.
Men här tycks att undvika splittring inom unionen vara det allra viktigaste. Grekland har de ju alltid gjort lite som de behagar med.

Jag hoppas verkligen att denna mycket tragiska flyktingkatastrof och annat även gör att folk börjar tänka efter och ifrågasätta EU som organisation. (Naturligtvis är nu i första hand det viktiga att hjälpa alla dessa människor i nöd och få alla medlemsstater att ta sitt ansvar). När det verkligen gäller så tänker ändå var och en bara på sig och sitt. Hur hållbart är EU i tider av kris egentligen?

Läste någonstans att Yannis Varoufakis har startat en rörelse (inte ett parti) som ska jobba för en demokratisering och modernisering av EU som organisation, generellt. Den har tydligen fått ett stort gensvar och har redan representanter även från många andra länder inom unionen. Ett mycket välkommet initiativ.
Och Libanon ja, en förfärlig situation i ett land som dessutom har ett mycket utsatt läge redan från början. Libanon har också gjort en enorm insats för att rädda människoliv precis som Grekland. Ska det här bli det tack de båda länderna får från det, i jämförelse, rika EU?
I allt övrigt: Orden räcker inte till för att beskriva det man känner inför allt detta.

Senast redigerad av Thira den 2016-02-26 klockan 07:17.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-02-26, 10:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Flyktingströmmen

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
I allt övrigt: Orden räcker inte till för att beskriva det man känner inför allt detta.
Precis! Du formulerar det så bra Thira!

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-02-26, 16:52
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Flyktingströmmen

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Förra året tog väl Sverige emot ca 86.000 flyktingar./Netwolf
Sverige tog emot 163.000 asylsökande 2015 och till Grekland kom 800.000 flyktingar. Begriper inte hur detta ska sluta.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-03-01, 22:09
Equinoxe Equinoxe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 15
Standard Sv: Flyktingströmmen

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Sverige tog emot 163.000 asylsökande 2015 och till Grekland kom 800.000 flyktingar. Begriper inte hur detta ska sluta.
Det är stor skillnad på att ta emot 163000 asylsökande som vill stanna och att få 800000 till Grekland med ett enda mål; att ta sig vidare in i EU. Trots Greklands härliga klimat, fantastiska mat och gästvänliga folk så vill de flesta flyktingar upp till kalla Sverige...

Jag har båda fötterna på jorden och är fullt medveten om att varken Sverige eller EU kan lösa flyktingkrisen eller världens fattigdom runt om i världen. Oavsett hur tragiskt det är så ser verkligheten ut som den gör. Sverige har tagit ett oansvarigt stort "ansvar" och äventyrar hela välfärden som tidigare generationer har kämpat för att bygga upp. Det blir tufft för lärare, sjuksköterskor och andra lågavlönade statsanställda att få löneförhöjningar de närmaste åren och komma ikapp privatanställda när det är tomt i skattekistan.
Länder som däremot inte tagit ansvar för fem öre vad det gäller flyktingar är: Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Oman, Kuwait, Bahrain och Qatar. Det är mycket rika länder som ligger betydligt närmare Syrien än vad Syrien har i avstånd till Grekland.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-03-02, 07:13
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Flyktingströmmen

Jag tycker inte Sverige har tagit ett oansvarigt stort ansvar. Jag tycker vi tagit vårt ansvar och det är jag stolt över.Det är en självklarhet att de rikare länderna nu måste göra en större insats än de fattiga även om ALLA måste ta sitt ansvar och ta emot den kvot flyktingar som har tillfördelats dem. Dessutom, vår tillväxt kommer att öka. BNP höjs betydligt jämfört med vad tidigare prognoser siat om.
Här kommer lite glada nyheter!

http://www.di.se/artiklar/2016/2/29/...-bnp-tillvaxt/

Senast redigerad av Thira den 2016-03-02 klockan 07:23.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-03-02, 09:46
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Flyktingströmmen

Citat:
Ursprungligen postat av Equinoxe Visa inlägg
Det är stor skillnad på att ta emot 163000 asylsökande som vill stanna och att få 800000 till Grekland med ett enda mål; att ta sig vidare in i EU. Trots Greklands härliga klimat, fantastiska mat och gästvänliga folk så vill de flesta flyktingar upp till kalla Sverige...
Jag vet inte om jag förstår dig rätt nu, korrigera mig gärna ifall jag missförstår. Men säger du (fast med andra ord) att Greklands situation inte är lika illa som Sveriges pga att flyktingarna har som syfte att passera igenom Grekland?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-03-02, 16:17
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Flyktingströmmen

Citat:
Ursprungligen postat av Equinoxe Visa inlägg
Sverige har tagit ett oansvarigt stort "ansvar" och äventyrar hela välfärden som tidigare generationer har kämpat för att bygga upp.
Vad grundar du det på, att vår välfärd skulle vara hotad? Sverige har bland de bästa statsfinanserna i Europa och hur ska människor på flykt från krig och död kunna få hjälp om inte vi kan?
Nej, våra statsfinanser klarar det även om det kortsiktigt ger ett visst minus. Problemet är bostadssituationen, skolväsendet mm som just nu är mycket ansträngt.
Däremot ger detta positivt utfall i tillväxt av vår BNP vilket på längre sikt bidrar till ett bättre Sverige. Vi är ett glest befolkat land som i grunden behöver fler invånare för att finansiera infrastruktur mm.
Fundera över vad vårt land varit utan invandring efter kriget från Tyskland, Ungern, Italien, Finland, Jugoslavien, Chile mm mm.... Jo ett land med kanske 7 miljoner invånare där skatteintäkter i ännu lägre omfattning räckt till för vägar, järnvägar, sjukhus och skolor.


Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
EU och EMU har ju minsann inte haft några skrupler när det gäller att ta i med hårdhandskarna förr.
Men här tycks att undvika splittring inom unionen vara det allra viktigaste. Grekland har de ju alltid gjort lite som de behagar med.
Jag hoppas verkligen att denna mycket tragiska flyktingkatastrof och annat även gör att folk börjar tänka efter och ifrågasätta EU som organisation.
Måste säga att EU-kritiken här blir lite märklig.
Idén med EU är samarbete mellan Europas länder och att ta bort gränser mellan nationalstaterna.
Om då enskilda länder, ex.vis Ungern (som vägrar ta ansvar för sin överenskomna kvot av flyktingar) eller Sverige mfl (som inför gränskontroller som i grunden är i strid mot EU och Schengen) agerar tvärt emot EU:s idé; är det då EU:s fel?
EU-kommissionen har nyligen föreslagit 6,5 miljarder i stöd till Grekland för att hantera flyktingsituationen. Om det skulle bli så illa att det stoppas av enskilda länder; ska kritiken då riktas mot EU?
Nej, det är ett bättre EU med mer samarbete som behövs inte mindre EU i den här situationen.

Senast redigerad av laero den 2016-03-02 klockan 16:36.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-03-02, 17:24
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Flyktingströmmen

Jag tycker inte min kritik mot EU är det minsta märklig.
Jättebra att de gav bifall på Greklands förfrågan om pengar. Fast nog var det väl ändå så att EU fördelade en stor summa pengar till att hantera flyktingkrisen och det som är sagt är att dessa pengar skall gå till de platser där problemen är som störst. Troligt är att en hel del därmed kommer att gå till Grekland naturligtvis.Däremot förstår jag det inte som att en viss specifik summa öronmärkts för Greklands räkning.
Men det är just det, detta är ett nyligt taget beslut, eller snarare, ett beslut på gång att tas (enligt artikeln nedan) som egentligen var ett krav från Grekland för att kunna hantera detta. EU har vetat om denna kris länge.Och det har då rakt inte gått dem förbi att Grekland knappast har ekonomi att ta hand om allt detta själva. Det visste de från början. Ändå pressade de dem in i det längsta att ensamma rodda upp detta. Det var många år sedan nu som Grekland och Italien bad om hjälp med, samt även varnade för, den då stundande flyktingkrisen (även om naturligtvis inte heller de kunde föreställa sig hur allvarlig den kunde bli). Men EU gjorde inte mycket åt saken. Inte förrän dess att vi själva på olika sätt drabbades av flyktingkrisen med enorma mängder människor som ville över våra gränser agerade vi.
Dessutom, det har varit många vändor och olika bud innan det beslut de nu tagit. Allt från att Grekland ska uteslutas ur Schengen till att man ev skulle lägga ett förslag om att förbjuda volontärarbete i Grekland (sanningsenligt skall dock sägas att jag inte vet hur långt det förslagit kom ens inom EU).
Sen undrar jag varför man inte tagit i med hårdhandskarna med de länder som vägrar ta emot sin flyktingkvot. De får ju mängder med pengar från olika EU-fonder t.ex. Varför fryser man inte de pengarna tills vidare?
Och det är väl knappast någon hemlighet att EU satt enighet främst, mycket pga det oroliga världsläget med Putin i ena änden och flyktingkris och Syrienkrig i den andra.

http://www.theguardian.com/world/201...xtra-aid-funds

Senast redigerad av Thira den 2016-03-02 klockan 17:49.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-03-08, 23:00
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Flyktingströmmen

Jeg orker ikke kommentere dette nå, etter å ha sett hundrevis av forståelsesfulle og empatiske reportasjer på greske tv-kanaler om flyktningene. Nøden og håpet, fattige grekere som deler sine siste poteter (etc) med dem, mens resten av EU lukker øynene for både Hellas og flyktningene. Men altså, etter dagens EU-møte i Brüssel:

"– Hellas blir nå ofret av EU. Grekerne gjør det internasjonal lov krever av dem, og tar imot flyktninger som kommer over Egeerhavet. Men de behandles urettferdig av sine europeiske partnere som ikke vil ta sin del av ansvaret. Vi vet alle at Hellas har en av de mest skjøre økonomiene i hele Europa, og likevel forventes det at Hellas skal ta et av de aller største ansvarene for flyktningkrisa."

http://www.klassekampen.no/article/2...ICLE/160309967
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-03-09, 08:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Flyktingströmmen

Man saknar ord!!!
Jag skäms över EU och önskar jag kunde gå ur!

Lissi
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-03-09, 09:09
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Flyktingströmmen

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Man saknar ord!!!
Jag skäms över EU och önskar jag kunde gå ur!

Lissi
Det har jag gjort för länge sen. Sverige må vara kvar. Men jag är det inte.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-03-09, 10:03
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Flyktingströmmen

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Jeg orker ikke kommentere dette nå, etter å ha sett hundrevis av forståelsesfulle og empatiske reportasjer på greske tv-kanaler om flyktningene. Nøden og håpet, fattige grekere som deler sine siste poteter (etc) med dem, mens resten av EU lukker øynene for både Hellas og flyktningene. Men altså, etter dagens EU-møte i Brüssel:

"– Hellas blir nå ofret av EU. Grekerne gjør det internasjonal lov krever av dem, og tar imot flyktninger som kommer over Egeerhavet. Men de behandles urettferdig av sine europeiske partnere som ikke vil ta sin del av ansvaret. Vi vet alle at Hellas har en av de mest skjøre økonomiene i hele Europa, og likevel forventes det at Hellas skal ta et av de aller største ansvarene for flyktningkrisa."

http://www.klassekampen.no/article/2...ICLE/160309967
HVA er det de "tenker" med
- at det ikke er med "hjertet" vet vi, men det kan jo ikke være med " hjernen" heller
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT