Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-10-27, 12:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tilos 2016

Annki förresten - om folk tvingats åka på lördagar, har Ving alltså chartrat båt då? Det går ju ingen båt från Tilos på lördagar annars (om det inte finns en båt mitt i högsäsong, det har jag inte koll på).
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-10-27, 16:11
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Tilos 2016

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Annki förresten - om folk tvingats åka på lördagar, har Ving alltså chartrat båt då? Det går ju ingen båt från Tilos på lördagar annars (om det inte finns en båt mitt i högsäsong, det har jag inte koll på).
De gånger det hänt i sommar har Express Nikos anlänt till Tilos redan på lördag morgon, för att ta med resenärerna på eftermiddagen till Kamiros Skala på Rhodos. Kapten Nikos har haft koll på väderutsikterna!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-10-27, 17:24
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tilos 2016

Haha, ja det är klart! Då förstår jag.

Men det är obegripligt varför Ving påstod att båten inte gått på morgonen. Vi vet ju att den gjorde det.

Dock, det kan ha blåst upp under dagen. På lördagen höll jag koll för min väns räkning på vindsajten Poseidon, den visade på en lugn söndagmorgon och sedan mer vind tidig eftermiddag. Det KAN ju hända att Express Nikos fått en väderprognos som inte kändes säker. Men den förklaringen besväras lite av Vings lögn om morgonbåten.

Och hur de kan förlita sig på en liten kaik som Stelios så sent som den 11 oktober är snudd på kriminellt. Visserligen är Stelios en omvittnat fantastisk sjökapten - men sådana risker tar bara inte en stor researrangör. Herregud om något hade hänt ...
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-10-27, 21:53
JanneGs avatar
JanneG JanneG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2015
Ort: Västerhaninge
Inlägg: 7
Standard Sv: Tilos 2016

Det är knappt man tror det är sant. Efter att ha läst senaste infon från Annki och Inkfish fick jag och hustrun sätta oss ner och fundera över vad Vings representant egentligen hade sagt. Kunde vi ha missförstått det hela fullständigt? Man vill ju inte gärna tro att man blivit totalt felinformerad. Men faktum kvarstår:
Vid ankomsten till Rhodos flygplats sa hon att det var ändrade planer. P.g.a. kraftig blåst hade båten inte kunnat lämna Tilos på söndagsmorgonen och de resenärer som skulle hem från Tilos hade åkt redan på lördagen.
Därefter fick vi ett nytt "schema" i näven och transporterades till Hotel Constantin i Rhodos stad för övernattning. Dessutom fick vi en blankett att fylla i för att få ersättning för att vi missade en dag på Tilos.
Och se, det fungerade alldeles utmärkt. När vi kom hem hade vi fått en "dygnsersättning" på drygt 1500:- insatt på bankkontot.
Fast den hade vi kunnat vara utan, det hade varit bättre att komma ut till Tilos direkt.


Angående båtvalet för hemtransporten så skrev vi till Ving och påtalade att en så liten båt inte är lämplig. Idag har vi fått svar, och Ving håller med och ska framföra till sin agent på Rhodos/Tilos att de inte får använda liknande båtar framöver.


Tjaa, vet inte vad man ska säga egentligen om det hela. Egentligen började jag skriva om hemresan som en "kul grej" som ju slutade på ett bra sätt.
Men sedan har det bara eskalerat.
Det känns inte helt ok att Ving kört med dolda kort.


Men, vi hade 5 fantastiska dagar på Tilos. Lagom varmt sol, ingen blåst!, fina vandringar, bra snorkling och god mat.
Bättre att vårda det minnet än att hetsa upp sig på Ving.
Så får det bli.
Och Tilos kommer vi tillbaka till. På ett eller annat sätt.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-10-27, 22:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tilos 2016

Nej, det är ju rätt, ingen idé att låta det överskugga en fin semester. Men det är helt otroligt att de ljuger!

Jag kollade i min mobil nu. 06.50 svensk tid den 4 okt fick jag sms från min vän som då var ombord på Nikos Express, han skrev t ex att våghöjden var 30 cm. Knappast orkan alltså.

En timme senare fick jag ett nytt sms, då satt han i en taxi på väg från Kamiros Skala till Rhodos stad. Överresan hade alltså tagit ungefär 2,5 tim vilket med den båten tyder på att det varit lugn sjö.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2016-01-21, 17:45
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 153
Standard Sv: Tilos 2016

"Så underbart det är när resorna med Ving till Tilos är släppta. Då är det bara...och trycka på boka-knappen."
(Hur citerar man med Kalimeras verktyg, förresten?)

Ååå, det borde vara olagligt att skriva så
Framförallt när VI har beslutat oss för att endast ha en Sverigesemester för att spara till en senare långresa.
Tilos tog oss med storm vid vårt första besök där i somras. Vi lever med minnena i vardagen av denna underbara plats. Ta med oss till Tilos i era tankar, ni som åker dit.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2016-01-21, 18:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilos 2016

Jag har sökt Tilos 2 veckor i höst från Malmö, men dit går bara enveckorsresor. Vi har ju senast 2012 åkt 14 dagar från Malmö och jag är säker på att det fanns förra året. Vet någon orsaken? Ving har lagt ner Tilos helt från Kalmar.

Nu bokade jag en Tinosresa i oktober istället på 14 dagar, men det är ju synd om Tilos plockas bort mer och mer...Kanske beror det på båtstrulet??

Lissi
Svara med citat
  #28  
Gammal 2016-01-21, 19:13
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Tilos 2016

Ha, ha, Mafric, då kommer jag nog att göra något straffbart varje år. Som det känns nu kommer jag att fortsätta att åka till Tilos juni och september många, många år framöver. Vet inte vad som skulle kunna få mig att ledsna. Det har blivit mitt sommarnöje, avkoppling, vandringar, god mat, trevlig samvaro med öbor och turister, ön har verkligen allt för mig. I år började Ving med resorna lite senare så vårresan blir först 5 juni, men det gör inget.
Oh va jag längtar!
ElisabethK
Svara med citat
  #29  
Gammal 2016-01-21, 19:29
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 153
Standard Sv: Tilos 2016

Livet är kort, så njut av Tilos allt vad du kan Vi kommer så småningom också. Kanske nästa eller nästnästa år Tills dess får vi uppleva underbara Tilos och Grekland genom dina och andra Kalimeravänners berättelser
Svara med citat
  #30  
Gammal 2016-01-21, 23:05
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Tilos 2016

Citat:
Ursprungligen postat av elisabethk Visa inlägg
Som det känns nu kommer jag att fortsätta att åka till Tilos juni och september många, många år framöver.
Jag har bara besökt Tilos i September. Ni Tilos-vänner som har andra erfarenheter, hur beskrivs skillnaderna på Tilos i september och Tilos i juni?

Masse
Svara med citat
  #31  
Gammal 2016-01-22, 09:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Tilos 2016

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag har sökt Tilos 2 veckor i höst från Malmö, men dit går bara enveckorsresor. Vi har ju senast 2012 åkt 14 dagar från Malmö och jag är säker på att det fanns förra året. Vet någon orsaken? Ving har lagt ner Tilos helt från Kalmar.
Ingen aning, men antagligen beror det på för litet intresse. Synd är det hur som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag har bara besökt Tilos i September. Ni Tilos-vänner som har andra erfarenheter, hur beskrivs skillnaderna på Tilos i september och Tilos i juni?
Ingen större skillnad. Varmare i vattnet i september är väl det enda jag kan komma på.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2016-01-22, 12:51
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är uppkopplad nu
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Tilos 2016

Har ingen erfarenhet av juni då vi åker april/maj och september/början på oktober. I september, som Janne sa, är vattentemperaturen hög, cirka 27-28 grader. Det betyder att jag är som en tepåse i vattnet, upp och ner, upp och ner.

I maj är vattentemperaturen lägre - ungefär som Mälaren i juli. Men det är grönare, mer blommor, mer dofter i maj. Tänker på förra våren då jag och Anki plockade timjan, salvia m.m. När jag nu tar fram burken med torkad timjan känner jag doften av Tilos och längtar då lite extra ...
Svara med citat
  #33  
Gammal 2016-01-22, 13:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Tilos 2016

Det låter ju som att det kan vara trevligt att dra till Tilos även i juni. Dock blir det då säkert lite mindre bad. Även jag fungerar gärna som "tepåse" i september. Får väl bli iskaffe istället om man far dit i juni nån gång.

Masse
Svara med citat
  #34  
Gammal 2016-01-22, 13:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Tilos 2016

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det låter ju som att det kan vara trevligt att dra till Tilos även i juni. Dock blir det då säkert lite mindre bad. Även jag fungerar gärna som "tepåse" i september. Får väl bli iskaffe istället om man far dit i juni nån gång.

Masse
Hvor har du det i fra, "Iskaffe" i juni

Jeg har ikke vært på Tilos tidligere enn 9mai noen gang,
men da var det behagelig badetemperatur
På naboøya, Chalki, har jeg badet ca en måned tidligere, godt vann da og
Så på Tilos i juni kan du nok nyte lange behagelige bad

For ordens skyld, jeg er iKKE i nærheten av å være "ISbader"
Svara med citat
  #35  
Gammal 2016-01-22, 14:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Tilos 2016

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det låter ju som att det kan vara trevligt att dra till Tilos även i juni.
Jag har badat på Tilos i början av maj, visserligen bara en gång, men ändå. Min syster, som var med på den resan, badade varje dag.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2016-01-22, 16:07
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är uppkopplad nu
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Tilos 2016

Jag är normalt en riktig badkruka. Minns att det var 16-17-18 grader då jag senast badade i Mälaren - en sommardag för cirka 30 år sen. Burr! På Tilos är vatten-temperaturen högre i maj.

Sjöborren / som är en riktig badkruka ...
Svara med citat
  #37  
Gammal 2016-01-22, 16:33
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Tilos 2016

Varit på Tilos maj/juni samt september de två sista åren. På våren njuter jag av den underbara blomningen, grönt och vackert, lugnare än i september, förra året var första veckan otroligt lugn från turism, andra veckan kom lite fler. Men som sagt, underbart vackert i naturen. Bada gör jag, tippar att det var 20-24 grader i vattnet. Sen i september ligger man i vattnet betydligt längre, mycket turister (iofs aldrig mycket på Tilos men mer än på våren), mycket folk på restaurangerna på kvällarna. Många bokar bord vilket jag tycker är trist på semestern, vill kunna gå dit jag känner för precis just då, men det funkar rätt bra då jag i regel är ensam eller med maken. Vackra vandringar om än inte den ljuvliga blomningen. Både vår och höst har sin tjusning, och då är det ju toppen att åka 2 ggr per år, då får jag allt.
ElisabethK
Svara med citat
  #38  
Gammal 2016-01-24, 17:02
Lenamarie Lenamarie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2016
Inlägg: 4
Standard Sv: Tilos 2016

Hej ! Är första-gångs besökare på Tilos till sommaren . Vi funderar på att även besöka någon grann-ö till Tilos . Rimlig färjeförbindelse är ju en förutsättning . Tacksam för tips . Vintriga hälsn fr Göteborg
Svara med citat
  #39  
Gammal 2016-01-24, 17:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilos 2016

Nisyros och /eller Chalki är mitt förslag.

Lissi
Svara med citat
  #40  
Gammal 2016-01-24, 17:13
Lenamarie Lenamarie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2016
Inlägg: 4
Standard Sv: Tilos 2016

Tack ! Då har jag något att kolla upp !
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT