Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-09-20, 21:44
Nightfly Nightfly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 67
Standard Första intrycken

Nu sitter jag på Skopelos med ett par dagar kvar av vårt första besök på den här vackra ön. Det är bara att instämma i kören - vilken fantastisk ö. Den enda riktiga besvikelsen är att det är så sjukt mycket getingar - framför allt på västsidan. Det missade jag helt när jag läste på. Vår 2-åriga dotter har blivit stucken ett par gånger.

Vi har bott på helt underbara Adrina Beach Hotel i närheten av Panormos. Jag rekommenderar det varmt - det vackraste boendet jag har upplevt i Grekland. Och nu avslutar vi med ett par dagar på Skopelos Village Hotel som också är fantastiskt fint, även om det är i dyraste laget.

Vi har en dag kvar här i stan innan vi åker hem. Är det något vi inte bör missa? Någon restaurang?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-09-20, 22:54
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Första intrycken

Taverna Klimateria nästan längst bort på hamnpromenaden blev en av våra favoriter i Skopelos stad. Där smakade alla måltider som vi intog förträffligt.

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-09-21, 07:43
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Första intrycken

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Taverna Klimateria nästan längst bort på hamnpromenaden blev en av våra favoriter i Skopelos stad. Där smakade alla måltider som vi intog förträffligt.

Masse
Haha, jag läste Taverna Klimakteria!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-09-21, 08:10
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Första intrycken

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Haha, jag läste Taverna Klimakteria!
Det kallade vi den hela veckan vi var där i juli

Angående getingarna kan jag bekräfta att det var likadant i juli.
Undertecknad blev stungen i tån vid Mamma Mia-kyrkan och hustrun fick ett stick i låret under vespa-färd mitt på ön.
På stränder surrade getingarna i mängder och vid tavernorna ställde man ut speciella skålar med en sorts rökelse som skulle avskräcka flygfäna.

Nu tror jag inte att det kan vara specifikt för just Skopelos. Det måste snarare handla om årets klimat och andra faktorer som varit gynnsamma för getingarna.

Lars
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-09-21, 09:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Första intrycken

Citat:
Ursprungligen postat av Nightfly Visa inlägg
Nu sitter jag på Skopelos med ett par dagar kvar av vårt första besök på den här vackra ön. Det är bara att instämma i kören - vilken fantastisk ö.
Välkommen i gänget!

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
På stränder surrade getingarna i mängder och vid tavernorna ställde man ut speciella skålar med en sorts rökelse som skulle avskräcka flygfäna.
Det är kaffe.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-09-21, 09:40
Nightfly Nightfly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 67
Standard Sv: Första intrycken

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Nu tror jag inte att det kan vara specifikt för just Skopelos. Det måste snarare handla om årets klimat och andra faktorer som varit gynnsamma för getingarna.

Lars
Jag är inte så säker på det. Vi frågade på en restaurang där det var riktigt mycket getingar och kyparen sa att det alltid är så här på Skopelos. Jag har (precis som ni andra) gjort min beskärda del av Greklandsresor och jag har aldrig varit med om en sådan här getinginvasion.

Tack för tipsen. Ska kolla in "Klimakteria" ikväll.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-09-21, 10:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Första intrycken

Mest getingar på sensommaren och hösten då de letar föda till sina yngel. Mycket bättre på våren även om det är getingar då också. Det är kaffe som de bränner på borden. Det hjälper faktiskt ganska bra. Getingarna är egentligen det enda negativa jag upplevde med Skopelos.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-09-21, 11:37
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Första intrycken

Vi hade också en hel del getingar första gången vi var på Skopelos i september för några år sen. När vi var där samma tid förra året såg vi knappt till någon geting alls. Så det är nog som hos oss, vissa år är riktiga myggår och vissa år är det inte

Maria
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-09-21, 13:13
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Första intrycken

Roligt att ni gillar Skopelos. Iår tror jag att det är ett riktigt getingår. Vi har aldrig varit med om speciellt många getingar förr om åren. Vi klarade oss från stick. Vi hade köpt en "penna" på apoteket (innehåller amoniak), men jag använde den bara på myggbett.

Klimataria är vår favorit taverna sedan flera år.
Stegros är också bra och en gyros på torget är också trevligt. Ni som bor på Skopelos Villages har en taverna efter vägen som heter Moyses eller liknande Muserna tror jag att det betyder. Den ska visst också vara bra enligt norska vänner som bodde på "ert" hotell.

Carina
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-09-21, 15:06
Nightfly Nightfly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 67
Standard Sv: Första intrycken

Tack för tipsen. Carina, när du säger "torget", vilket menar du då?

/Mattias
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-09-21, 16:34
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 893
Standard Sv: Första intrycken

Jag tror stället som man kommer till hur man än går i gränderna kallas torget. Ett träd i mitten, flera olika gyros-hak. Idag stod möblerna samlade under trädet, pga tokregnandet kan jag tro. Klima...tavernan var trevlig, där åt vi i igårkväll. Gott...

Lena
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT