Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Leros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-06-29, 17:47
kenta kenta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 26
Standard härligt

Har varit på leros och pandeli i 10 dagar. Vill bara säga att det är härligt och kan verkligen rekommendera pandeli. Har bott på nikis studios som är ett mycket prisvärt boende. Kom hit om ni vill ha en gemytlig och skön semester med god mat.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-06-29, 18:04
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: härligt

Citat:
Ursprungligen postat av kenta Visa inlägg
Har varit på leros och pandeli i 10 dagar. Vill bara säga att det är härligt och kan verkligen rekommendera pandeli. Har bott på nikis studios som är ett mycket prisvärt boende. Kom hit om ni vill ha en gemytlig och skön semester med god mat.
- jeg er sikker på at du har det HERLIG i deilige Pandeli

Vi skal dit, skal bo på Nikis og, noen dager sent i oktober og er spente på hvor mye / om noen tavernaer, fortsatt holder åpent i Pandeli da

Om ikke, så er det jo ikke langt opp til Platanos

Ønsker deg fortsatt fine feriedager
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-06-30, 10:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: härligt

Citat:
Ursprungligen postat av kenta Visa inlägg
Kom hit om ni vill ha en gemytlig och skön semester med god mat.
Håller med dig, inte minst det sista: god mat!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-06-30, 15:43
Krickelina Krickelina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 10
Standard Sv: härligt

Det låter underbart. Jag längtar verkligen till Leros som vi ska åka till 21 augusti. Vi ska dock bo i Alinda men jag förstår att det inte är svårt att ta sig runt ön..
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-06-30, 18:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: härligt

Citat:
Ursprungligen postat av Krickelina Visa inlägg
Vi ska dock bo i Alinda men jag förstår att det inte är svårt att ta sig runt ön..
Ön är liten så det är enkelt att ta sig runt. Det är till exempel inga problem att gå mellan Alinda och Panteli. Dock är det backe upp och sedan backe ner till Panteli, men ändå inga problem. På den här bilden (som är tagen från Kastrot i Platanos ovanför Panteli) ser du Agia Marina till vänster och Alinda rakt fram.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-06-30, 18:20
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: härligt

Det er en fin vandring fra Alinda til Panteli
Om man vil tilbringe kvelden i Panteli koster det heller ikke mange euro med en taxi tilbake til Alinda
Det er både "sikrere" og dermed triveligere enn å gå når det er mørkt.
For, mange kjører veldig h a r d t på Leros, vi har ikke opplevd tilsvarende kjøring på andre mindre øyer/reisemål vi har vært.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-06-30, 18:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: härligt

Exakt det, Kari, hörde jag nyligen. Mina tankar kretsar sedan länge kring Leros så jag frågade noggrant ut ett par jag träffade som varit där. Och en av de första saker de nämnde var just trafiken! De sa att folk kör så att det till och med kan vara svårt att gå över vägen. Stämmer det?

Jag vill ju kunna runt på moppe utan att riskera livet.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-06-30, 18:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: härligt

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
De sa att folk kör så att det till och med kan vara svårt att gå över vägen. Stämmer det?
Har kört moppe många gånger på Leros, och visst är trafiken på sina ställen livlig (mest andra moppar), men det är ingenting i jämförelse med exempelvis Santorini. Mest trafik (fortfarande andra moppar) upplever jag att det är på raksträckan i Alinda och backen upp till Platanos. På vissa delar på ön har vi inte ens mött andra trafikanter. Panteli är återvändsgränd där är det hur lugnt som helst.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-06-30, 20:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: härligt

Aha, det lät ju okej. På Santorini har jag kört.

En annan fråga då: på de flesta bilder jag sett verkar det vara mycket solstolar. Finns det stränder som inte är alltför avlägsna utan solstolar också? Och är det en hygglig vandringsö?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-06-30, 21:34
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: härligt

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Exakt det, Kari, hörde jag nyligen. Mina tankar kretsar sedan länge kring Leros så jag frågade noggrant ut ett par jag träffade som varit där. Och en av de första saker de nämnde var just trafiken! De sa att folk kör så att det till och med kan vara svårt att gå över vägen. Stämmer det?

Jag vill ju kunna runt på moppe utan att riskera livet.
Jeg har nok en litt annen erfaring enn Janne, inkfish, det er ikke mopeder jeg tenker på.
Det er biler som ruser opp motoren og kommer i stor fart, ofte på en kort strekning, så det virker helt unødvendig. Fra Alinda og til Agia Marina og, men verst rundt Platanos, der det er hus tett inntil veien på begge sider, da kan man føle seg litt utsatt som gående. Men for all del, det er ikke noe som gjør at jeg ikke vil dit
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-06-30, 21:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: härligt

Tack Kari! De jag pratade med hade inte kört något fordon på Leros, så de hade liknande erfarenhet som du.

När jag kommer hem i höst får jag ta tag i planen för nästa år, Leros känns högintressant
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-07-01, 09:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: härligt

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
En annan fråga då: på de flesta bilder jag sett verkar det vara mycket solstolar. Finns det stränder som inte är alltför avlägsna utan solstolar också? Och är det en hygglig vandringsö?
Det är inte så mycket solstolar tycker jag. Visst finns det en del i Panteli, där finns ingen skugga så det beror säkert på det. Bästa stranden är Blefoutis tycker jag, där är det få solstolar, och gott om skugga.

Jag har aldrig vandrat på Leros så jag vet inte om det är en bra vandringsö. Landskapet är inte alls lika inbjudande som på exempelvis Amorgos, Sifnos och Tilos. Jag gillar att vandra där det finns berg, men det saknas på Leros. Högsta berget är bara 320 m.ö.h, och det är ingenting.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-07-01, 09:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: härligt

Det såg fint ut! Stränder behöver inte vara paradisiska för att jag ska gilla dem, det är viktigare för mig att där inte är en massa solstolar och parasoller, det är naturupplevelsen jag vill åt på stränderna.

Ja, berg vill jag också att det ska vara. Grejen med vandringar för mig är just när jag kommer upp i bergen, jag blir liksom omsluten av berg och det blir alldeles tyst. Det är så jäkla häftigt. Fast jag vill inte att det ska vara för hårt och för jobbigt, ett par timmar räcker gott.

Om det inte är inbjudande för vandring kanske jag inte ska stanna mer än två veckor, jag kanske skulle tycka att där var för lite att göra ... Går det inte att vandra så återstår att åka runt till byar, där kan jag knalla runt länge, bada och äta, det är liksom de aktiviteterna jag brukar ägna mig åt. Och så måste jag ha bra utsikt så att jag kan lägga timmar på balkongen.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-07-01, 11:28
Mysofixs avatar
Mysofix Mysofix är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 354
Standard Sv: härligt

Citat:
Ursprungligen postat av kenta Visa inlägg
Har varit på leros och pandeli i 10 dagar. Vill bara säga att det är härligt och kan verkligen rekommendera pandeli. Har bott på nikis studios som är ett mycket prisvärt boende. Kom hit om ni vill ha en gemytlig och skön semester med god mat.
Vi bodde på Nikis den 17-20 juni. Vi missade kanske precis varandra? Vi var väldigt nöjda med både Pandeli och vårt boende.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-07-02, 15:09
Krickelina Krickelina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 10
Standard Sv: härligt

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ön är liten så det är enkelt att ta sig runt. Det är till exempel inga problem att gå mellan Alinda och Panteli. Dock är det backe upp och sedan backe ner till Panteli, men ändå inga problem. På den här bilden (som är tagen från Kastrot i Platanos ovanför Panteli) ser du Agia Marina till vänster och Alinda rakt fram.
Tack så mycket för info och fin bild!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-07-02, 15:11
Krickelina Krickelina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 10
Standard Sv: härligt

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Det er en fin vandring fra Alinda til Panteli
Om man vil tilbringe kvelden i Panteli koster det heller ikke mange euro med en taxi tilbake til Alinda
Det er både "sikrere" og dermed triveligere enn å gå når det er mørkt.
For, mange kjører veldig h a r d t på Leros, vi har ikke opplevd tilsvarende kjøring på andre mindre øyer/reisemål vi har vært.
Tack så mycket för info. Det verkar inte jobbigt alls att ta sig runt och dessutom är ju tydligen taxi billigt
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-07-03, 17:48
mariamia61 mariamia61 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 47
Standard Sv: härligt

Visst är det härligt på Leros och särskilt i Panteli. Senast vi var där var 2012 och då bodde vi på Studio Happiness, mycket trevligt. Det där med maten stämmer också, på Leros har vi ätit den allra godaste maten i Grekland. Och på Schinoussa. Till Inkfish vill jag säga att det visst finns fina vandringar på Leros men kanske inte som på Kreta, Tilos, Amorgos. Jag kan tipsa om ett par vandringar i alla fall.
Castro: från Pandeli eller Platanos, jättefin utsikt, jobbig men det går fort upp.

Stora vandringen: Panteli, Vromolithos, Themenia, Lakki, Merikia, Drymonas, Gourna, Platanos- Pandeli. Lätt att gå fel när man kommer upp på platån efter Gourna. Om man kommer förbi Metamorfos-kapellet så har man svängt av för tidigt och kommer ner mot Lakki igen. Riktigt bra karta behövs.

Drymonas- Agios Petros- Drymonas. Fint!

Lakki - Patella. Jättefin vandring och chans till fina dopp i havet. Hela västra sidan av ön är bra för vandringar. Denna rutten går till toppen av berget Patella men om man vill kan man istället gå ner till fyren vid inloppet till Lakkiviken. Första delen av vandringen är gemensam med Stora vandringen- från Lakki till Merikia. Börja i västra änden av hamnpromenaden i Lakki, gå förbi färjehamnen och drygt en km, men istället för att svänga höger mot Merikia fortsätter man rakt fram. På vänster sida efter en hårnålskurva och ett kapell ligger en fin strand, minns inte namnet. Fortsätt ut på udden. Man kan gå upp på toppen av Patella men man kan också gå runt hela berget och om man blir sugen på bad finns det åtminstone två avstickare man kan göra ner till fina vikar som vetter mot norr eller nordväst (kan vara skräpiga). Vill man kan man gå till Agios Petros och därifrån till Drymonas eller också gå direkt till Lakki eller ner till Merikias och därifrån till Lakki.

Pandeli-Alinda-Klidhi. Högsta toppen tror jag. Jobbig men trevlig.

Alinda- Kokkali- Agios Isidoros- Agios Nikolaos - Kamara -Alinda. Vill man korta denna tur tar man sitt fordon till Kokkali eller Agios Isidoros och börjar vandringen där.
God tur!
Mia
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-07-04, 14:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: härligt

Tack för tips om vandringar Mia!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-07-04, 14:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: härligt

Tusen tack Mia, den här tråden ska jag leta upp igen om planen blir verklighet. Du kan verkligen ditt Leros!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-07-05, 00:23
mariamia61 mariamia61 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 47
Standard Sv: härligt

Kul att kunna hjälpa till, men jag kan inte ta åt mig äran, det var värdparet på Happiness som visade oss flera av dessa vandringar. De talar inte ett ord engelska men så gästvänliga och hjälpsamma och de älskar verkligen sin ö. De tyckte så synd om oss att vi skulle behöva ta oss till fots runt ön så de insisterade på att köra oss överallt. Vi kunde inte förklara att vi verkligen gillar att vandra. I två dagar åkte vi runt i deras bil! Ett oförglömligt minne.
Men som sagt, kanske inte lika fina vandringar som på andra öar och dåligt skyltat vill jag minnas att det är också.

Mia
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT