Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-05-08, 09:33
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Öluffa är livet

”Varför är det inget annat än öluffning i Grekland i skallen på dig?” frågade min kompis mig en sommar för några år sedan. Då satt vi söder om Disney World i Florida. Varför vi satt där? Jo, jag lyckades få syn på en restaurang som hette ”The Really Really Greek Taverna” när vi åkte förbi. Ja, och sedan var det så klart kört.

Jag har frågat mig själv detta åtskilliga gånger. Det är lätt att svara sol, hav och blå himmel, men det ligger på ett annat plan. Jag skulle vilja börja med att svara: doften. Tänk när du kliver av den ofta dieselstinkande båten för första gången i år, går över landgången och andas in djupt. Förutom själva doften från havet, får du nästan alltid en förnimmelse av timjan, kåda och någon blomdoft du inte känner igen.

Sedan hör du glada greker hälsa dig med ”Kalimera” och ”Yassos”. Du hälsar leende tillbaka, makar ryggsäcken tillrätta, och vandrar in mot byn. När du kommer fram till första tavernan, kastar du ryggsäcken på en stol, och dig själv på en annan. Det är nu allting egentligen börjar. Upplevelser som kommer att kittla alla dina sinnen, plus nyfikenheten på nästa ö. Ägaren trollar fram ett fat med några stora feta svarta oliver och en näve pistagenötter. Ett immande glas med kallt vatten kommer också fram, och sedan lämnas du ifred. Du är ju gäst, och vill du inte ha något mer så slipper du. Vattnet tar slut på två minuter, och du använder en stor del av ditt grekiska ordförråd när du beställer en öl: ”Mia bira, parakaló”. Snart har du en flaska öl framför dig tillsammans med ett nytt glas, modell större. Efter en njutningsfull klunk börjar du se dig omkring.

Fartyget du kom med håller redan på att lämna hamnen under stort ståhej. Bilarna, som snällt väntade på kajen, har nu kört ombord. De var fullastade med stora tomater, vattenmeloner och en mängd andra frukter som odlas på ön. Bilarna som lämnade fartyget är lastade med så mycket och med så varierade saker ett de verkar kunna fylla ett medelstort varuhus. Förutom mat och dryck kommer bilar fullastade med cementsäckar, bräder och till och med en cementblandare. Stolar, bord och garderober vinglar osäkert på flaken. IKEA verkar vara ett okänt begrepp. Allt är mycket underhållande. Blicken vandrar vidare, och du får syn på en smal gränd. Husen är helt vita förutom blå dörrar och fönsterluckor. Ett tiotal katter sitter och tittar intresserat på när en fiskargubbe rensar sina gula nät. Han är klädd i en mörkblå overall, och en gigantisk keps är nedtryckt på huvudet. Du ser bara hans näsa och grå mustascher, och du hör att han nynnar på någon okänd grekisk melodi.


Åt andra hållet, lite längre upp i gatan, finns en affär. Skylten med ”Supermarket” över dörren är bredare än hela affären, men du vet att där inne finns ungefär allt du behöver. De där kryddstarka små lammkorvarna du minns från förra året trängs i kyldisken tillsammans med nytillverkade fårostar och hemmagjorda vinbladsdolmar. Den lokala ouzon, som inte finns att köpa någon annanstans, passar perfekt till.

Du tar några klunkar öl till och börjar omedvetet le. Du känner solen bränna på dina vrister, och du lutar dig tillbaka så att ditt huvud svalkas av skuggan från vinrankorna som fungerar som tak.

Du reser sig själv men är aldrig ensam. Nu, till exempel, har en av katterna från gränden fått syn på dig och kommer fram till ditt bord. Han tigger inte utan sätter sig lugnt och tittar på dig. Ägaren kommer ut, sätter sig på huk och börjar klia katten bakom örat. Båda ser ut att tycka lika mycket om det. Eller alla ni tre förresten, eftersom du inser att just nu, just i detta ögonblick, kan ingenting bli bättre.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-05-08, 09:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Öluffa är livet

Helt underbart skrivet!
Nu kan bara fredagen bli underbar!!! 3 dagar från Grekland är det här!

Dofterna ja!....det är en speciell doft redan på flygplatsen tycker jag.
TACK Bluesea!

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-05-08, 10:04
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Öluffa är livet

Vi alla "som bara har Grekland i skallen" gör nog precis som du när vi går av en färja. Det första vi gör är inte att gå till boendet/leta boende. Vi sätter oss vid en taverna och insuper dofterna och njuter med ett lyckligt, litet löjligt leende när vi beställer in ett krus vitt/en ouzo/en öl.
En underbar beskrivning, Bluesea!
Birgitta.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-05-08, 11:44
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Öluffa är livet

Blusea,jag blir alldeles tårögd när jag läser din fina berättelse.Precis så där känns det,alla dofterna som blandas,lugnet som lägger sig när båten stävat iväg till nästa ö och njutningen när vi inmundigar vår första ouzo...........
Åh vad jag längtar till Grekland,lyckliga ni alla som har resor att se fram emot och tack för att ni delar med er av era upplevelser här på Kalimera,på så sätt får ju även vi resa.
Monica
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-05-08, 11:55
dromprinsen dromprinsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: råå
Inlägg: 171
Standard Sv: Öluffa är livet

Precis så är det!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-05-08, 13:14
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Öluffa är livet

Härlig beskrivning, precis så känner jag varje dag här på Sifnos, dofterna,lugnet, alla glada greker den goda maten. ja ALLT är underbart i Grekland.
Att leva i nuet och ta vara på varenda sekund!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-05-10, 16:11
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Öluffa är livet

När jag läste din beskrivning var jag för en kort stund där, sittandes på en stol på just den tavernan. Ren njutning! Tack för att du förmedlade precis det jag känner!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-05-10, 17:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Öluffa är livet

Underbar läsning som jag tror att många av oss känner igen sig i. Jag log hela vägen till slutet.

Tack Bluesea!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT