Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-03-04, 23:29
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Eskortera hund ifrån Kreta - snarast

En döv blandrashund som bor hos Silke har fått ett hem i Sverige.
Är det någon som flyger reguljärt inom den närmaste tiden (ifrån Kreta) som kan ta sig an denna hund som eskort. D.v.s. hunden sitter i lastutrymmet men det måste finnas en betalande passagerare i kabinen.


"SWEDEN in desperate need of a flight partner...would prefer flying into Norkoping but won't be picky PLEASE ANYONE EVERYONE SHARE. Its for our girl Lambrini.(our deaf bull terrier mix)..she has a home and can't get there!!!!!!"
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-03-04, 23:47
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Eskortera hund ifrån Kreta - snarast

Så fint att hunden får ett hem i Sverige!..
Hoppas verkligen "någon" kan ställa upp och eskortera den!

Had jag varit på Kreta då och skulle hem vid den tiden, hade jag ställt upp!

Hoppas det ordnar sig, håller tummarna och att den får ett kärleksfullt hem!..
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-03-06, 15:29
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Eskortera hund ifrån Kreta - snarast

Håller helt med föregående talare! Underbart för en liten hundis att få ett nytt liv...

Hade jag varit på Kreta vid den tiden så hade jag absolut ställt upp på detta! Jag hoppas verkligen att det löser sig! Det borde ju inte vara så svårt att få tag på någon tycker man...folk ränner ju till Kreta jämt och ständigt?!

Fast hade jag varit hundens nya familj, så hade jag åkt ner och hämtat hem den själv såklart...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-03-06, 16:06
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Eskortera hund ifrån Kreta - snarast

Jeg skal ikke til (eller fra) Kreta med det første, men tenker at om jeg skulle det, ville jeg gjerne visst litt mer før jeg sa ja. Kanskje bør du skrive litt om det?
F.eks. blir hunden levert på flyplassen eller må jeg hente den, koster det meg noe ekstra å reise med hunden, hva er mitt ansvar når jeg reiser med hund, osv.

Krysser fingrene for at noen kan "følge" hunden til Sverige snart!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-03-06, 20:12
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Eskortera hund ifrån Kreta - snarast

Jag hade själv hämtat hunden om jag hade bestämt att den skulle bo med mig.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-03-07, 05:40
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Eskortera hund ifrån Kreta - snarast

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Jeg skal ikke til (eller fra) Kreta med det første, men tenker at om jeg skulle det, ville jeg gjerne visst litt mer før jeg sa ja. Kanskje bør du skrive litt om det?
F.eks. blir hunden levert på flyplassen eller må jeg hente den, koster det meg noe ekstra å reise med hunden, hva er mitt ansvar når jeg reiser med hund, osv.

Krysser fingrene for at noen kan "følge" hunden til Sverige snart!
Ja, skriv lite mer Deia!
För vi är ju en del som åker från Chania i mars-april.
Birgitta.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-03-07, 09:58
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Eskortera hund ifrån Kreta - snarast

Hade jag rest til svergie hade jag kunna tänkt mej att hjälpa till men reser (tyvärr) til norge. Och som sagt, lite mer information så tänker jag det finns barmhärtiga samariter som ställer opp. Lycka till med voffsen !!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-03-07, 16:40
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Eskortera hund ifrån Kreta - snarast

Ursäkta att svar dröjt. Jag ville vara säker på att uppgifterna stämmer och dubbelkolla.
Tack snälla för alla uppmuntrande ord. Det värmer .

Den normala proceduren är att man träffar en representant för sheltret vid incheckningen och "checkar in" hunden på samma sätt som sitt bagage. Sheltret betalar för flighten.
Hundens handlingar:
I hundens pass står namnet på den nya ägaren så det är ingen risk att man plötsligt äger en hund .

På ankomstflygplatsen möter ägaren upp. Det kan ta något lite längre tid med bagageutlämning då dokumenten ska kontrolleras innan hunden kan hämtas ut.

Man måste ha ett direktflyg eller en genomgående biljett d.v.s. att bagage checkas hela vägen. Annars får man checka om hunden vid byte. Och det är ju inte meningen. Man ska inte något som helst besvär av att eskortera hunden!

Det enda jag är osäker på är vem som anmäler transporten av hunden. Inväntar svar ifrån Chania om detta.


Tack alla!
Deia
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-03-07, 17:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Eskortera hund ifrån Kreta - snarast

Jag åker charter hem i juni till Växjö så jag antar att det inte är genomförbart. Tror inte charterbolagen är villiga att hjälpa till. Men vad skulle hända OM värdfamiljen ångrat sig och INTE dyker upp?

Annars låter det ju smidigt att kunna "få hem" hundar på detta vis.

Hoppas det löser sig!

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-03-09, 12:32
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Eskortera hund ifrån Kreta - snarast

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag åker charter hem i juni till Växjö så jag antar att det inte är genomförbart. Tror inte charterbolagen är villiga att hjälpa till. Men vad skulle hända OM värdfamiljen ångrat sig och INTE dyker upp?

Annars låter det ju smidigt att kunna "få hem" hundar på detta vis.

Hoppas det löser sig!

Lissi

Tack Lissi,


Det stämmer att charterbolagen inte fraktar husdjur. Det måste ju finnas ett ventilerat och uppvärmt utrymme i lastrummet. Om dom inte har det eller om dom bara inte vill kan man fråga sig.

Man hämtar ut hundburen på specialbagage, sätter den på en bagagekärra. Passet och chipmärkningen kollas. Sedan passerar man tullen och utanför står ägaren. Jag förstår att det kan kännas lite osäkert om ägaren ska dyka upp men ägarens namn står i passet! Denna procedur är väldigt vanlig och Silke skickar hundratals hundar till Tyskland. Men visst ägaren kan ha fått motorstopp på vägen till flygplatsen m.m.
Jag har inte själv eskorterat men skulle inte tveka om tillfälle fanns. Vi åker tyvärr flygstol med Apollo i sommar. (Jag har en fadderhund/sponsorhund i Rumänien just nu. Att sponsra en hund är ett bra sätt att hjälpa till också .)

Alla reguljärflyg, Norwegian och Air Berlin tar husdjur men inte Ryanair.

Om någon skulle vilja hjälpa så skicka gärna ett PM. Det sitter hundratals hundar i flera shelters på Kreta och väntar på sitt "forever home".

Deia



http://www.youtube.com/watch?v=0B1T-vHHJ6Q
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-03-09, 14:46
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Eskortera hund ifrån Kreta - snarast

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg

Alla reguljärflyg, Norwegian och Air Berlin tar husdjur men inte Ryanair.

Om någon skulle vilja hjälpa så skicka gärna ett PM. Det sitter hundratals hundar i flera shelters på Kreta och väntar på sitt "forever home".

Deia
Jeg håper også at noen melder seg og vil hjelpe denne hunden fra Kreta til Sverige

En generell opplysning om hunder og fly, som ikke angår denne saken/tråden, er forskjellen imellom Ruteflyselskapene når det gjelder å kunne ta små/mindre hunder med inn i kabinen.
Jeg vet at SAS godtar det, men ikke Norwegian
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-04-14, 18:38
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Eskortera hund ifrån Kreta - snarast

Lilla Lambini är fortfarande kvar på Kreta. Hon har skadat sig i den stora hundrastgården. Är man döv och nästan blind så är det inte lätt. Och Silke har 350 andra hundar att titta till....

Om någon ska resa ner i påsk eller den närmsta tiden skicka mig ett PM eller kontakta "Hemlösa hundar i samarbete med Noah's Little Ark Animal Sanctuary Crete". https://www.facebook.com/hundarkreta?fref=ts

Om man inte kan hjälpa till med eskort så behöver vovvarna mat eller rastning. Det går bra att ta med mat eller att erbjuda sig att rasta en hund.
http://www.youcaring.com/nonprofits/feeding-our-friends-for-the-month-of-april-/157981

Jag är så tacksam för den hjälp med tips jag fått hittills och för erbjudande om eskort till Köpenhamn! Jättegulligt! Just denna vovve är så pass dålig att hon behöver en direktflight till Arlanda! Så om någon flyger med Norwegian direkt.......snälla hör av er.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-04-14, 22:59
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Eskortera hund ifrån Kreta - snarast

Med risk för att sticka ut hakan och bli lite åtgången här på forumet med det jag nu skriver(som att svära i kyrkan)MEN vore inte det allra bästa för denna lilla hund att få sluta sina dagar på ett värdigt sätt,så gör vi ju med våra kära husdjur här hemma när deras liv blir för svårt.
För kännedom så är jag djurvän.
Monica
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-04-14, 23:30
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Eskortera hund ifrån Kreta - snarast

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
Med risk för att sticka ut hakan och bli lite åtgången här på forumet med det jag nu skriver(som att svära i kyrkan)MEN vore inte det allra bästa för denna lilla hund att få sluta sina dagar på ett värdigt sätt,så gör vi ju med våra kära husdjur här hemma när deras liv blir för svårt.
För kännedom så är jag djurvän.
Monica
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-04-14, 23:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Eskortera hund ifrån Kreta - snarast

Jag håller med Dig Monica!

Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-04-15, 07:03
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Eskortera hund ifrån Kreta - snarast

Bra sagt Monica !!!!!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-04-15, 07:28
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eskortera hund ifrån Kreta - snarast

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
Med risk för att sticka ut hakan och bli lite åtgången här på forumet med det jag nu skriver(som att svära i kyrkan)MEN vore inte det allra bästa för denna lilla hund att få sluta sina dagar på ett värdigt sätt,så gör vi ju med våra kära husdjur här hemma när deras liv blir för svårt.
För kännedom så är jag djurvän.
Monica
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-04-15, 07:36
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Eskortera hund ifrån Kreta - snarast

Tycker som Monica

Vi avlivade vår Newfoundlandshund hund när han var svårt sjuk i cancer, och en operation skulle var väldigt plågsam.
Vi bestämde redan när vi skaffade hunden att vi skulle ta bort honom, när han inte längre kunde ha en bra liv. Vår egoism vår skall inte styra djurets välbefinnande.

Tobbe
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-04-15, 10:04
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: Eskortera hund ifrån Kreta - snarast

För mig låter det helt absurt att en stackars döv och nästan blind hund ska påtvingas än stressande flygtransport till ett fullkomligt främmande land. Är inte det djurplågeri om något?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-04-16, 12:52
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Eskortera hund ifrån Kreta - snarast

Instämmer med Monica och AGGE.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT