Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-06-25, 21:54
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Värmen kommer..

Det blir varmt i Grekland i nästa vecka. Olidligt hett utlovas på Kreta



/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-06-26, 07:17
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Värmen kommer..

OJ.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-06-26, 10:11
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Värmen kommer..

Verkligen hett! Värmen borde dela på sig bättre. Lite åt oss också så skulle det inte behöva bli sååå varmt på andra ställen.

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-06-26, 11:47
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Värmen kommer..

Verkar liiiite svettigt!


Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-06-26, 12:21
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 701
Standard Sv: Värmen kommer..

Var på Astypalea 12 juni - 24 juni. Första veckan hade jag några kvällar när det var tröjväder på kvällen. Andra veckan slog det om och blev varmare.

Det har ju också varit rejält varmt i Phoenix, Arizona med temperaturer på 50 grader och över, med många inställda flygningar som följd. Varm luft är tunnare än kall och har sämre bärkraft.

På flygplatsen på Astypalea såg jag ett anslag på grekiska som jag tolkade som att max temperaturen för flygning därifrån är 38 grader. Inrikesflyget i Grekland har ju relativt små propellerplan och flyger på rätt låg höjd.
Kan kanske vara risk för inställda inrikesflygningar.

/pawik
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-06-26, 14:05
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Värmen kommer..

Det kunna mycket väl stämma. Ju varmare det är, dess sämre lyftkraft för propellerplan.

Arne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-06-26, 15:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Värmen kommer..

Ni som är i Grekland får hålla hårt i fjärrkontrollen till AC:n, och vi som inte är i Grekland får hålla hårt i paraplyet, så det inte blåser bort.



Det varmaste jag upplevt i Grekland är 43 grader, på Zakynthos i juni.

Som om inte det vore nog är det sopstrejk i Aten.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-06-26, 16:11
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Värmen kommer..

Veldig varmt på Peloponnese

Thursday 06/29
38° | 24°
Clear
Clear
0% / 0 mm
Friday 06/30
42° | 25°
Clear
Clear
0% / 0 mm
Saturday 07/01
42° | 26°
Clear
Clear
0% / 0 mm
Sunday 07/02
38° | 21°
Clear

- og så varmt, det varmeste vi har opplevd i Hellas, hadde vi det der rundt 20.juni 2007!
42 -43 grader i Koroni, mens det var 46 i Kalamata
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-06-27, 23:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Värmen kommer..

Jag drar mig till minnes en repmånad från helvetet. Vi befann oss i nordligaste Sverige i ett område kallat Dödskallelandet (kändes som det med). Mitt i smällkalla vintern och vi bodde i tält. Jag var artillerist och en av de viktigaste arbetsuppgifterna var att hålla stenkoll på kruttemperaturen, då den påverkade skotten från haubitsen (77:an), som vi var stationerade vid.

Krutemperaturen var alltid 5 grader varmare än den omgivande temperaturen. Denna dag var den -38 gr, dvs var den omgivande temperaturen alltså -43!

Det var denna dag jag svor på att aldrig mer klaga på att det var för varmt...
Dax att bekänna färg i Grekland alltså!

/Netwolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-06-28, 01:47
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Värmen kommer..

Hur överlever man sån kyla i tält, Netwolf? (86 graders skillnad från Aten nu, alltså...) Jag skulle ha frusit ihjäl för längesen. Kan man sova? Kan man röra sig? Hur länge kan man vara stilla? Så fruktansvärt plågsamt! Både extrem kyla och extrem värme är det värsta jag kan tänka mig, ännu mera nu på äldre dar.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-06-28, 10:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Värmen kommer..

Jag tycker att 20-25 grader är den bästa temperaturen. Klarar inte av värmen längre. Annat var det när jag var ung.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-06-28, 10:26
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Värmen kommer..

Första gången vi båtluffade med barnen var 2007. Grabben skulle fylla sex år (tjejen nio) och hade klätt på sig själv på morgonen när vi tidigt (fem, sex någongång) på morgonen åkte från Helsingborg. När vi landade på Atens flygplats hade vi 45°
Hjälpte grabben ta av den långärmade tröjan han hade över t-shirten och upptäckte att även pyjamaströjan satt kvar 🤣
Tre lager alltså....
Gick för att ta tåget till Piraeus och kom på att vi inte hade något vatten men vågade inte lämna perrongen. Sa att tåget snart skulle komma in och vara AC-svalt......
Hade nog stått stilla på ngn rangerbangård i ett par timmar. Kom in och höll säkert 50° 😨
Blev en lång törstig färd till Piraeus. Men härdande. De har aldrig klagat!

Varmast har jag dock haft i Hersonnissos i min ungdom 1988.
48° två dagar. Gillar ju värmen, men natten emellan med 35° var jobbig... Flera gånger var det in i duschen och direkt tillbaka i sängen blöt. Det svalkade en stund... 😁


/Zappa
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-06-28, 12:05
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Värmen kommer..

Satt en timma på posten för att skicka ett brev. Massor av folk, men ingen klagade...luftkonditioneringen var gudomlig...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-06-28, 14:01
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Värmen kommer..

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Hur överlever man sån kyla i tält, Netwolf? (86 graders skillnad från Aten nu, alltså...) Jag skulle ha frusit ihjäl för längesen. Kan man sova? Kan man röra sig? Hur länge kan man vara stilla? Så fruktansvärt plågsamt! Både extrem kyla och extrem värme är det värsta jag kan tänka mig, ännu mera nu på äldre dar.
Kaminen i tältet eldades så hårt att den var röd av värme (sanning!). Hade man kängorna för nära smälte sulorna. Mössa var på, då håret annars riskerade frysa fast i tältduken, när man sov.

/Netwolf
Svara med citat
  #15  
Gammal 2017-06-28, 14:59
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Värmen kommer..

Jag ur minnet återkallar vår repövning, en vintermanöver i Drängslet 1967. Det var 36 grader kallt och vårt stridsvagnskompani var förlagda i arméns tält med fältkamin i mitten. Kaminen eldades rödglödgad, men det var ändock väldigt kallt i tältet.

Det var därtill full snöstorm ute. Våra stridsvagnar (Centurion) kördes varma var fjärde timme och under styrväxlarna hade placerats fyrfat med glödande kol så att oljan i växlarna icke skulle frysa sönder.

Det var i sanning hårda tider för oss reservofficerare på slutövning.

Arne
Svara med citat
  #16  
Gammal 2017-06-28, 15:49
LmcoolJ LmcoolJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 10
Standard Sv: Värmen kommer..

Är på Kreta nu och det är varmt. Idag på eftermiddagen blåste det lite men det va första gången på 1 vecka.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2017-06-29, 21:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Värmen kommer..

Nu varnas det för temperaturer på upp mot 45 grader!

De jämför med 1987 då 1300 personer avled av värmen.

Läs mer här.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2017-06-29, 22:06
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Bålsta
Inlägg: 297
Standard Sv: Värmen kommer..

Vi var på den lokala grekiska restuarangen igår och vi diskuterade den kommande värmen och ägarna var verkligen oroliga för dom äldre i Grekland som får det svårt i den värmen!

Vi kom in på våran resa förra året då jag tyckte det var mycket varmt i Aten då det var 38gr, Det var riktigt varmt i en storstad. Vi har haft 36gr på en Ö men då svalkar vinden lite samt man har nära till pool/hav...

Det värsta jag varit med om är 45-46gr i Australiska outbacken, Det var galet hett!
Ett minne var att jag stod i skuggan och skulle fotografera en saltsjö men vinden brände så in i h*lv*t* att jag tog mig så fort jag kunde tillbaks till bilen som stod på tomgång med full Aircon på...
Vi åkte vidare ut i outbacken till det motell vi skulle bo på, När vi väl var framme så var det strömavbrott i staden och det var nog den fruktansvärt varmaste natt jag upplevt!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2017-06-29, 22:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Värmen kommer..

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Det var i sanning hårda tider för oss reservofficerare på slutövning.
Våra befäl sov på hotell under repmånaden. Det var iofs stamanställda, men ändå. Kan lova att det knorrades bland mannarna och Furir Netwolf fick lugna ned stämningen

Citat:
Ursprungligen postat av Disse76 Visa inlägg
Det värsta jag varit med om är 45-46gr i Australiska outbacken, Det var galet hett!
Å fy för den lede! Frågan är om jag skulle klara en sådan värme idag. I min ungdom var jag i Thailand och då var det snorvarmt. Vet inte hur varmt, men vi låg på beachen och tryckte i våra solstolar under parasollet. När det blev för varmt, studsade man på den heta sanden ner i havet. Det kändes som ett badkar, nästan kroppsvarmt, men man blev iaf blöt. Innan man hunnit tillbaka till solstolen var man nästan lika varm igen...

/Netwolf
Svara med citat
  #20  
Gammal 2017-06-29, 23:51
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Värmen kommer..

Ja jag tycker att runt 25-28 grader är max!!!😥
Fixar inte att göra nåt annat än att bada vid högre temperaturer.
Har upplevt 30++ men då slutar min kropp och hjärna att funka.

Vi hade en himla hetta i slutet av augusti på Kreta ett år.
Hade en kort promenad från stranden till hotellet.
Fick stanna vid varje liten butik och öppna kylskåpet med dricka för att svalka mig. Tillslut..när det var 10 meter till hotellet stod jag länge med öppen kylskåpsdörr innan jag plockade ut några Fix för att klara de sista stapplande stegen.
Lagom är bäst
/ Kajja
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT