Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-06-06, 08:19
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Chania

Då har vi avverkat några dagar i Chania. Maten är lika god som sist för fem år sedan men getungen på Ela var inte lika god som sist. Känns som att Ela tappat stinget och det var nästan tomt på folk också.
Vädret i början på juni är ju helt underbart, aldrig för varmt och väldigt behagligt på kvällarna. Har inget att jämföra med men det känns som att ruljangsen går bra och det är bra beläggning på restaurangerna. Ganska mycket turister och och många svenskar, är månne Chania en svenskfavorit??

Vi var förbi Silke på Noahs little ark!! Det är så oerhört hjärtslitande och tragiskt på något vis? Var hos henne för både 10 år sedan som finns att läsa om på Kalimera och för fem år sedan. Hon grät i glädje och frustration när vi gav henne 60€ och berättade att alla pengar var slut och vi kom som en skänk som ovan. Hon berättade också att hennes stöd från Tyskland hade dragits in för de trodde hon gjorde business på detta. Vi var här sent på kvällen sist för fem år sedan och var har runt 7-8 på kvällen nu också. Silke pekade på sitt lilla sjabbiga krypin och sade, titta på detta. Dom anllagar mig för att göra business och här sover jag på golvet bland alla djuren. I vanlig ordning så fanns där skadade vilda fåglar och övergivna fågelungar, katter och hundar. Silke var arg och uppeörd och visade bilder på sin mobil på en hundvalp som de nyligen räddat då någon hade slängt den i en soptunna. Hon visade också bilder som var tagna samma morgon på en Lidlkasse med nyfödda hyndvalpar som någon ställt utanför hennes dörr. Jag är egentligen inte så berörd av djuren utan jag fascineras av att hon offrar sitt eget liv och bor i en skabbig liten lokal tillsammans med djur som farit illa. Hela hennes liv kretsar kring detta och tyvärr så ser det ännu sjabbigare ut nu än för fem år sedan. Hade det varit människor Silke hade hjälpt då hade hon varit helgonförklarad men nu är det djur hon hjälper och hon ses nog mer som en uddafigur.
Ska ni till Chania Googla upp Silke, gå förbi henne och berörs av hennes historia och skänk henne en slant!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-06-06, 11:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Chania

Noah´s har helt gått mig förbi. Få se om vi hinner med att avlägga ett besök där.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-06-06, 15:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Chania

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Ganska mycket turister och och många svenskar, är månne Chania en svenskfavorit??
Ja, det är en stor favorit. Många som bor i turistorterna väster om Chania åker in till Chania på kvällarna.

Det är så sorgligt att läsa om Silke. Som hon har kämpat i alla dessa år. Hon borde få medaljer, och inte anklagelser om ekonomisk vinning.

Ricky: Vet du hennes nuvarande adress?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-06-08, 09:38
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Chania

Silke finns på samm ställe, det ser helt övergivet från utsidan men det är bar att knacka på. Adressen är Daskologianni 39 och hon har en liten lokal snett mittemot som ser ännu mer övergiven ut men man hör ett hundskall då o då. Mobil +306946881155.

Det är mulet idag och det regnade från o till hela dagen igår. Vi hade ett strömavbrott på två h i Chania.
Prisnivån är densamma som jag minns det för fem år sedan.
De har fräschat upp känns det som och gator/trottoarer är tillfixade eller nylagda. Slog mig just att jag inte sett några poliser, nedskärningar??

Det ska bli spännande att se vad som hänt på Neo Chora? För 5 år sedan var det sjabbigare och mer övergivet än för 10 år sedan. Vi har inte varit dit än men magkänslan säger att Neo Chora lyft sig igen. Imorgon är det soligt igen och då går vi dit.
Vet inget om ölen Charma men den säljs på fat som "local beer" för en euro mer och är god och känns lite microbryggerikänsls om ni fattar vad jag menar.

Åt en grymt god Stuffed Cuttlefish igår till lunch!!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-06-10, 09:55
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Chania

Glädjande nog som jag hoppades o trodde så har Nea Chors lyft sig rejält sedan sist. Totalrenoverade hus och mycket nymålat och inga tomma lokaler som sist. Facit är en dag med dåligt väder och sex dagar med jättefint väder. Samariahotel har ett bra läge vid 1866torget. Rena, fina och supertysta rum med de skönaste sängar jag upplevt i Grekland. Ett bra o fint hotel, inget för de som vill ha något grekiskt boende, men bra internationell klass. Tyvärr inget återbesök hos Silke men hoppas vårt bidrag inderlättade för stunden iaf. Kul att frugan fastnat för frappe, och det har blivit en del frappe med Baileys för oss. Inkastarna är mycket försynta och önskar en trevlig dag istället för att tjata. Det är sorgligt att myndigheterna fortfarande tillåter 6-7 åringar tigga tills 23-24 på kvällen.
Har ätit en jättegod get på Tamam. Har även fått en fin grillad fresh Dorada, en smarrig stuffed cuttlefish och av nån anledning så blev det massor av tzatsiki och en del riktigt fina Saganakis och Feta in the ovens.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-06-10, 10:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Chania

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Silke finns på samm ställe, det ser helt övergivet från utsidan men det är bar att knacka på. Adressen är Daskologianni 39 och hon har en liten lokal snett mittemot som ser ännu mer övergiven ut men man hör ett hundskall då o då. Mobil +306946881155.
Tack för info Ricky!

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Glädjande nog som jag hoppades o trodde så har Nea Chors lyft sig rejält sedan sist. Totalrenoverade hus och mycket nymålat och inga tomma lokaler som sist.
Visst är där fint.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT