Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-03-25, 14:47
cedersu cedersu är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 32
Standard Hania, Rethymnon eller ?

Vi ska just boka flygstolar till Hania i slutet på april, men vi har inte bestämt var vi ska bo. Hania eller Rethymnon? Eller borde vi välja en by på södra sidan ön?Förslag på hemtrevliga hotell/studion med havsutsikt skulle också vara guld värda. (Jag tror förresten det var här på kalimera-sidan jag fick tipset om Remezzo i Pythagorion. Där stortrivdes vi. ) Vi gillar att vandra, hyra bil o köra runt, njuta av vackra vyer, äta gott, se den grekiska vardagen osv

Sätter in samma text under Hania
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-03-25, 16:02
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Hania, Rethymnon eller ?

Jag föreslår alltid Rethymno...tips är att prova Mirthos
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-03-25, 17:38
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Hania, Rethymnon eller ?

Välj östra Kreta, Ierapetra- eller Sitiaområdena är mitt förslag.
/ Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-03-25, 18:23
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 444
Standard Sv: Hania, Rethymnon eller ?

Rethymnon är mycket trivsamt och det finns mycket att välja på. Lätt att åka iväg ut på landet.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-03-26, 14:10
AnnelieTs avatar
AnnelieT AnnelieT är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Ort: Västervik
Inlägg: 142
Standard Sv: Hania, Rethymnon eller ?

Jag är ett stort fan av Rethymno, så det blir också mitt tips, då jag tycker den ligger strategiskt bra till på ön.

Längst strandvägen från fiskehamnen i Rethymnon och öster ut hittar man en utav Kretas finaste stränder och där finns många mindre semesterbyar med små fina familjedrivna hotell. Vi själva bor tex alltid på Axos Hotell i Platanes ca 6 km utanför staden. Det finns bra bussförbindelse intill staden och för den som gillar att röra på sig, så är det en fin strandpromenad intill staden längst stranden.

Eftersom ni också gillar att vandra, så har ni från Rethymnon nära till tex E4 vandringsleder och det finns flera raviner i området etc. Det går också lätt att göra avstickare till övriga Kreta både med bil, buss och cykel etc.

/Annelie
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-03-26, 17:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hania, Rethymnon eller ?

Valet mellan de båda städerna är kanske beroende av vad ni annars vill se på Kreta. Hur länge ska ni stanna? Om ni ändå bara har flygstolar varför inte börja några dagar i Rethymno och sedan byta till Chaniaområdet (där jag föreslår boende i Nea Chora) så har ni nära till flyget hem. I Rethymno bodde vi superbra i höstas på Kedrissos alldeles vid stranden längst bort på strandpromenaden. Kontakta hotellet direkt, men ni hittar det för bilder och info på Booking.com
Båda städerna är jättemysiga! Vi brukar växla.
(Annars har jag fått en ny favorit på Kreta, IERAPETRA på sydöstra Kreta. Men från Chania flygplats är det ju en bit. Till Ierapetra är ju Heraklion bäst att flyga till)

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-03-26, 22:04
cedersu cedersu är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 32
Standard Sv: Hania, Rethymnon eller ?

Sååå glad för att ni vill dela med er av era erfarenheter, men....det blir svååårt att bestämma, för det första till vilket flygfält vi ska flyga (Hania eller Heraklion) o sen till vilken by vi ska sikta, men jag har aldrig vantrivats i Grekland, så månne det inte blir bra.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-03-26, 23:21
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 765
Standard Sv: Hania, Rethymnon eller ?

Själv bor jag gärna i Platanes strax utanför Rethymnon, lite mindre, bättre priser. Enkelt att ta bussen in till Rethymnon några kvällar, mysigt. Taxi tillbaka är billigt.
//
KR
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-03-28, 11:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Hania, Rethymnon eller ?

Citat:
Ursprungligen postat av cedersu Visa inlägg
för det första till vilket flygfält vi ska flyga (Hania eller Heraklion) o sen till vilken by vi ska sikta,.
Om ni ska till Rethymnon spelar det inte så stor roll vart ni flyger, det är ungefär samma avstånd.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT