Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resebrev

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-11-30, 18:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard En solig promenad i Pireus nov 2015

Här kommer bilderna till min dagbok jag skrev från Pireus under min Atenvistelse.
Pireus är ett jättehärligt OFF-seasonresmål och jag och maken har tillbringat både februaridagr, nyårsdagar och jul där. Så var vi en underbar vecka förra november och nu var jag där igen 1,5 dagar. Kan varmt rekommenderas!

Jag har kopierat lite av texten och lägger in bilderna i den. Om det nu lyckas

Så här skrev jag:

Idag åkte jag tillbaks till Pireus efter frukost. Jag kände i tisdags att jag ville gå efter havet från hamn till hamn till hamn så jag startade vid stora färjehamnen alldeles vid metron. (Se på kartan)


Metrostationen tycker jag är så häftig med konst på väggarna.




Så gick jag så nära havet jag kunde förbi alla färjor och vidare förbi hamnen där alla kryssningsbåtar lägger till.



Ett litet kapell hittade jag på vägen där jag gick in och tände ett ljus.


Så småningom vek jag av en bit upp på höjderna bland husen runt första udden för att komma förbi kryssningshamnen Kul att gå runt i de branta backarna med fina bostadshus.



Jag kom ut lite från Palaska bay. Så hade jag en underbar promenad dryga timmen från där runt hela stora udden ner till Marina Zeas där alla lyxyachter ligger vinterankrade.







Hade klockan varit "lunch" Hade jag ätit här på Samaria, med havet framför mig. Förra året åt vi jättegott där!


Fina bostadshus med panoramautsikt.


I Marina Zeas, lite utanför mindre hamnen Zeas ligger lyxbåtarna på rad.Rätt många hundra miljoner finns där.....




En svindyr fika unnade jag mig bland lyxbåtarna. Då hade jag gått två timmar. Sen fortsatte jag bland alla båtar längs kajen ända till Zeas Port eller Pasolimani som den också heter. Otroligt stora fina båtar även här, blandat med fiskebåtar. Det är nära där som Lilia hotel ligger.





Jag fortsatte sedan upp runt nästa udde och det är lite uppför emellanåt. Otrolig utsikt över havet och en strand där folk badade. Votsalakia heter stranden och även en simbassäng finns.


Snart nere i Mikrolimano eller Tourkolimano som fiskehamnenockså heter.


Här ligger de flotta tavernorna så nära kajen så man kan inte gå där. Jag hade tänkt äta där, men blev galen på alla inkastare och det såg väldigt dyrt ut med vita dukar flotta vinglas etc. Inte riktigt min stil och inte ensam i alla fall.




Så jag fortsatte mot Faliro,längs lilla kanalen med så fina små båtar även där. Vanliga små båtar får plats där.





Nu kunde jag tagit metro från Faliro, men jag ville fortsätta gå en bit till så jag vände tillbaks genom att gå livliga gatan Tzsvili tillbaks tvärs över stan till stora gatan G Lambraki som leder ner till Zeas igen.Roligare än att gå samma väg tillbaks. Väl i Zeas åt jag på 4 brothers där Sunny och jag åt i tisdags. Man väljer maten i köket på hederligt sätt. Jag kunde ju sen tagit bussen därifrån tillbaks, men gjorde inte det utan gick rakt genom Pireus centrum med alla shoppinggator mm tillbaks till Metron där jag började dagen...och så var en rejäl promenad klar!

Fin trappa


En hel affär med bara julpynt.


När jag kom förbi teatern såg jag att en av mina favoriter Eleni Karaindrou, som gjort musiken till alla Theo Angelopoulos filmer hade haft konsert ett par veckor tidigare. SYND att jag missade den.


Saluhallen


Jätteskönt att gå så långt med så vackra vyer. Mycket segelbåtar blev det men det är ju underbar sysselsättning en strålande dag.

Hälsningar Lissi
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-11-30, 18:49
marilene marilene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Ort: Lund
Inlägg: 349
Standard Sv: En solig promenad i Pireus nov 2015

Tack Lissi för ännu ett fantastiskt resebrev. Inte utan att jag som inte är förtjust i storstäder längtar tillbaka.

Marilene (som"gjorde" Pireus o Athen i slutet på 70-talet)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-11-30, 19:50
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: En solig promenad i Pireus nov 2015

Så fina bilder IGEN!

Katitzi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-11-30, 20:05
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: En solig promenad i Pireus nov 2015

Så fin bildberättelse, det kändes som om jag också gick på promenad genom Pireus.
Tack för att jag genom dina bilder fick vandra tillsammans med dig, Lissi!

Ann-Kristin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-11-30, 22:11
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: En solig promenad i Pireus nov 2015

Tack Lissi för härliga bilder och en fantastisk promenad i "min" stad som jag är så fäst vid, men som jag tack vare dig inser att jag känner alldeles för dåligt. Hade gärna gjort dig sällskap och lärt känna den lite bättre.

Pireus =

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-11-30, 22:14
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: En solig promenad i Pireus nov 2015

Härligt. Återigen, vilka minnen jag får från metron i Pireus. Det riktigt hugger till i magen...
Så fina bilder.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT