Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-03-06, 14:11
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Astypalea juni 2014?

Hej alla Asty-fans!

Vi har många gånger haft Astypalea på vår eventuellt-besöka-i-år-lista. Även så i år. Men färjetiderna är ju avskräckande (kommer från Amorgos-hållet).
Kan ni övertala mig om att det är värt besväret? Vi kommer i så fall att hamna på Asty mot slutet av juni.

Bea med familj
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-03-06, 18:05
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Astypalea juni 2014?

Citat:
Ursprungligen postat av Bea Visa inlägg
Hej alla Asty-fans!

Vi har många gånger haft Astypalea på vår eventuellt-besöka-i-år-lista. Även så i år. Men färjetiderna är ju avskräckande (kommer från Amorgos-hållet).
Kan ni övertala mig om att det är värt besväret? Vi kommer i så fall att hamna på Asty mot slutet av juni.

Bea med familj
Det e r enklere å komme fra Dodekaneserne, med Nissos Kalymnos
- men v e l verdt "besværet" om man kommer fra Kykladene/Amorgos og, det har vi gjort to ganger

Første gangen kom vi fra Amorgos, andre gangen tok vi BlueStar direkte Pireus - Astypalea, en l a n g tur, men

En svensk får bruke de rette adjektivene for å overbevise deg
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-03-06, 19:56
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 848
Standard Sv: Astypalea juni 2014?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Det e r enklere å komme fra Dodekaneserne, med Nissos Kalymnos
- men v e l verdt "besværet" om man kommer fra Kykladene/Amorgos og, det har vi gjort to ganger

Første gangen kom vi fra Amorgos, andre gangen tok vi BlueStar direkte Pireus - Astypalea, en l a n g tur, men

En svensk får bruke de rette adjektivene for å overbevise deg
Ja det är verkligen väl värt det eventuella besväret att komma till Astypalea enligt min mening
Men det är inte helt enkelt (tycker jag) att övertyga någon att välja ön framför t.ex Amorgos eller Naxos eller någon annan mer populär ö.
Jag tror att antagligen ÄLSKAR man ön eller så gillar man den inte alls. Jag älskar ön! Besökte Asty första gången på mitten av 90-talet. Här finns inget eller iaf nästan inget av fjäskande för turisterna utan gilla läget hel enkelt. Man hittar inga eller väldigt få souvenirbutiker t.ex. Däremot blir man bjuden på grekiskt öliv. Här kommer man efter kort tid in i ett "slowmotiontillstånd". Man får inte vara särskilt bekväm av sig utan vara beredd på att knata och gå en hel del t.ex Det är en kuperad ö och inte direkt handikappanpassad. Men där är såå underbart! God grekisk mat serveras på de flesta tavernorna. Människorna är nyfikna och vänliga. Lite "bonnigt" kan man väl kalla det. Stor chans att få vara ensam på stranden om du väljer en som ligger lite off. Tycker absolut att du skall åka dit!

//maji
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-03-06, 20:30
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Astypalea juni 2014?

Avra Studios, på stranden nede i Pera Gialos, er et veldig bra sted å bo
Trivelige/Pene studios og vakker utsikt opp til Chora/Borgen
- og Chora er s å f i n
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-03-07, 09:28
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Astypalea juni 2014?

Ett alternativ för att komma sig till Astipalaea är ändock inrikesflyget från Athen. Vid halvsjutiden på morgonen går flyget med Olympic Air som operatör. Traden trafiakeras med mindre propellerplan av typ ATR-43 med plats för cirka 40 passagerare.


Pris enkel resa per person inklusive flygskatt stannar på 48 € .
Landningen på den lilla flygplatsen är en upplevelse väl värd hela biljettkostnaden.
Det är dock klokt att boka i mycket god tid.


Landningabanan


Arne

Senast redigerad av Arne den 2014-03-07 klockan 09:56. Anledning: Infogat bild
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-03-07, 11:23
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Astypalea juni 2014?

Landningen på den lilla flygplatsen är en upplevelse väl värd hela biljettkostnaden.




Landningabanan


Arne[/quote]
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-03-07, 13:31
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Astypalea juni 2014?

Låter som en ö i vårt tycke och smak Maji! Det blir kanske en nattlig tur till Asty i år då

Inrikesflyget tar vi kanske tillbaka till Athen, men eftersom vi börjar i Småkykladerna så blir det oundvikligen båt via Amorgos på vägen dit.

Avra studios ser helt underbart ut, direkt vid vattnet. Vi får ringa dem om vi bestämmer oss för Asty helt enkelt.

Tack! Nu har jag fler argument i Astypalea-velandet.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-03-07, 13:49
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Astypalea juni 2014?

Jag tycker inte ni skall vela längre!
Ni blir inte besvikna.
Birgitta.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-03-07, 14:09
bjorn bjorn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bollnäs
Inlägg: 121
Standard Sv: Astypalea juni 2014?

Astypalea är ett bra val.Varför inte vända på steken och börja med flygresa till Astypalea och ´båtluffa `på ´hemvägen`via Amorgos och Småkykladerna.Men risken kan vara att ni blir kvar på Astypalea för länge.Flygresan kostar numera ca 85 Euro/pers.Flyget avgår Athen vid 11:tiden och tar ca 50 min,buss står och väntar när
flyget anländer för transport till gamla hamnen samt vidare till byn Livadi som har den bästa stranden.Det finns även ett flertal boenden och restauranger där.Lycka till.
bjorn
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-03-07, 15:22
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Astypalea juni 2014?

[QUOTE=bjorn;326692]Astypalea är ett bra val.Varför inte vända på steken och börja med flygresa till Astypalea och ´båtluffa `på ´hemvägen`via Amorgos och Småkykladerna.

Jo, vi hade det som plan, men var då tvungna att övernatta i Athen för att vänta in inrikesflyget den dagen vi kommer från Sverige. Det och det faktum att våra vänner befinner sig i Småkykladerna under första veckan av vår luff fick oss att välja att starta just i Småkykladerna...

Bea
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-06-03, 15:34
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Astypalea juni 2014?

Nån som har e-post till Avra Studios? Eller är det telefon som gäller?

Vi har ännu inte bestämt oss för om vi hamnar på Asty, men jag vill ändå kolla upp några boenden .

Bea
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-06-03, 16:53
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Astypalea juni 2014?

Citat:
Ursprungligen postat av Bea Visa inlägg
Nån som har e-post till Avra Studios? Eller är det telefon som gäller?

Vi har ännu inte bestämt oss för om vi hamnar på Asty, men jag vill ändå kolla upp några boenden .

Bea
Det var i 2008 vi bodde på Avra, på kortet vi fikk står det kun tlf nr
Det er +30 224 3061363 og mob +30 6972134971
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-06-03, 18:13
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Astypalea juni 2014?

Tack Kari!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-06-04, 17:05
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Astypalea juni 2014?

Hur många är ni?
Avra ser igenbommat just nu ut men det är säkert öppet när ni kommer.
Har ni ringt och fått pris?
Det mesta är för övrigt stängt än så länge.

Har ni små barn? Astypalea är ingen badstrandsö utan mera en atmosfärsö!
Hit åker man för atmosfären och det genuina.
Man kommer nära vardagslivet här.
Jag är här ytterligare en vecka och har du frågor så kom igen.

/pawik
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-06-04, 17:20
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Astypalea juni 2014?

Hej Pawik!
Har inte hunnit med att ringa Avra ännu ... arbetet hopar sig alltid så här i slutet av en termin.
Vi är fyra personer, varav 2 ganska stora barn/tonåring, som har besökt olika typer av öar sedan bäbisåren. Vi gillar bad i Grekland oavsett "barnvänlighet". Badskor, cykloper och kepa räddar alla stränder! Andra öar vi är väldigt förtjusta i är Fourni, Ikaria, Skopelos, Donoussa och Syros. Men vi har besökt nästan 20 tillsammans som familj. I år börjar vi med Schinoussa och Iraklia. Därefter är luffen oskriven i ytterligare 10 dagar.
Asty har ofta legat på vår "dit ska vi i år"-lista. Men aldrig har vi varit så nära som i år! Om vi hamnar där är vi runt 25 juni i tid. Så då kanske lite fler ställen öppnat?
Dock vet en ju aldrig vad som händer, så vi tänker inte förboka boende, vill bara reka lite kring tillgänglighet och priser. Läser dina rapporter med stort intresse!
Hälsar Bea från Umeå
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-06-04, 18:02
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Astypalea juni 2014?

Bra. Då vet jag att ni är vana luffare.
Badskor är väldigt bra att ha. Här är för det mesta klapperstensstränder. Har man känsliga fötter gör det ont utan badskor. Jag har ingen badtermometer med mig men det är nog ca 21 grader i vattnet nu. Det har varit rätt dåligt väder här så jag har inte badat på två dagar nu och det har nog aldrig hänt mig förut i Grekland.
Man har slutat med stora färjor i hamnen här. I "stadshamnen" angör nu bara Nissos K 2 ggr/vecka. Det har gjort att vattnet i hamnbassängen är bättre nu än förr. Maten här är mycket bra tycker jag. Frukost fixar vi själva och lunch köper vi på väg till badet, i Livadia, när vi badar.
Badbara stränder:
Hamnen Pera Gialos, helt ok!
Livadia: OK finns hyfsat välsorterad supermarket där. Några kaffeer/tavernor.
Tzanaki. Vi brukar gå dit. tar nog ca 50 minuter. Man bör ha med någon lunch.
Kaminakia. Man bör nog åka bil dit. Körde omkull på skoter en gång och fick en del blesyrer. Det är rent ut sagt en j-a väg dit. Där finns en taverna som kan vara öppen när ni är här. Möjligen går det också badbåtar dit från Pera Gialos.
Innan Maltezana: En sandstrand möjligen finns där ett matsälle nu. Man har byggt ett hus vid stranden iaf. Det finns också en klippstrand strax innan flygplatsen. Dit tar man sig med buss eller moppe. Asfalt och bra väg hela vägen dit.
25:e juni är det säkert flera ställen öppna och jag tror inte ni behöver förboka boende. Nu finns här mycket flera studios och boenden än då jag var här första gången (97-98). Man har också byggt mycket i Livadia sedan dess. Där är det förmodligen billigare och högre standard men det är i Pera Gialos man skall bo tycker jag.
Hoppas ni tar er hit!
mvh
/pawik
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-06-04, 19:14
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 765
Standard Sv: Astypalea juni 2014?

Kul att läsa rapporterna från Astypalea som är en av mina absoluta favoritöar.
Bodde själv på Avra och tyckte det var toppen. Tog oftast bussen o gick av på näst sista hållplstsen och hade då stranden nästan för oss själva.
Njut vidare!
//
KR
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-04-06, 10:54
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Astypalea juni 2014?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Landningen på den lilla flygplatsen är en upplevelse väl värd hela biljettkostnaden.




Landningabanan


Arne
[/QUOTE]

I sommar kommer jag få se detta om allt går som det ska med vår ö-luffsplanering Och jag som inte gillar att flyga
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT