Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Halkidiki

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-01-02, 11:25
Tengros Tengros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 41
Standard Någon som varit på Halkidiki senaste åren?

Hur är det? Stränderna? Är det väldigt "turistigt"? Vi vill bo nära stranden - gärna sandstrand - och på ett fräscht hotell (behöver inte vara lyx, men gärna lite bättre sängar). Någon som har tips?

Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-01-03, 10:37
Petridis76 Petridis76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 80
Standard Sv: Någon som varit på Halkidiki senaste åren?

Halkidiki har dom senaste åren tappat mycket turism från England,Tyskland och Skandinavien. Majoriteten av dom som turistar där nu är från öststaterna, mycket ryssar bla. Väldigt många ställen har stängt igen då det inte finns underlag för att ha öppet. Priserna är generellt högre än på andra turistområden i Grekland. Jag har åkt på semester till Halkidiki sen 1994! Men det blir nog inte fler gånger...allt har blivit väldigt dyrt och många ställen har stängt. Vad gäller stränder så är det oslagbart...det är suveräna stränder och boende finns det gott om med en massa hotell i direkt anslutning till stranden. Billigast blir det om man flyger reguljärt och sen bokar hotell eller lägenhet på plats. Jag känner mycket folk därnere så vill du ha telefonnummer till olika uthyrare så säg till =)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-01-03, 19:00
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Någon som varit på Halkidiki senaste åren?

Hej!

Jag har nyss svarat på din förra fråga så detta blir ett kortare svar ..

Det finns verkligen många fina sandstränder runt Halkidiki, och det var en av orsakerna till att vi reste tillbaka igen. Dock lär det inte bli fler resor då vi nästan inte riktigt kände att vi var i Grekland.... Som jag beskrev i förra svaret så var det åt skogen för mycket tingeltangel & skit. Familjedrivna grekiska restauranger fick man verkligen leta efter. Det var fullknökat med folk överallt, och det var inte mycket Grekiska som hördes. Östra Europa verkar ha tagit över denna del av Grekland.
Dock fanns en del ljuspunkter som Afytos och stränderna söder om Hanioto o Pefkohori. Dessutom så var det fint på den västra delen av Cassandra. Att resa runt med bil på Cassandra och Sitonia är oxå att rekommendera. Då kan man passa på att stanna till på någon trevlig vingård oxå. Dessutom så går det flera båtutflykter runt dessa halvöar.

//Conny
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-01-03, 22:22
Tengros Tengros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 41
Standard Sv: Någon som varit på Halkidiki senaste åren?

Jättetack för ditt svar! känns inte som detta är platsen vi söker. vi önskar lugn plats fina stränder och bra boende nära stranden, inte för turistiskt.... TUSEN TACK!!!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-01-04, 10:59
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Någon som varit på Halkidiki senaste åren?

Citat:
Ursprungligen postat av Tengros Visa inlägg
Jättetack för ditt svar! känns inte som detta är platsen vi söker. vi önskar lugn plats fina stränder och bra boende nära stranden, inte för turistiskt.... TUSEN TACK!!!
Ingen orsak ...

Men OM ni nu skulle vilja resa dit så vet ni ju vad ni bör undvika.
Sen finns det ju ett annat alternativ oxå, och det är Sithonia-halvön. Den halvön är mer kuperad och har, som jag förstått, många fina o betydligt lugnare stränder. I Neo Marmaras är det väl en hel del turister, men mindre än i turistorterna på Cassandra. Vi reste över dit med bil, men hann ju tyvärr inte utforska så mycket.
Skulle jag mot förmodan resa tillbaka till Halkidiki så skulle jag välja Sithonia.

//Conny
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-01-05, 09:30
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mölnlycke, Göteborg
Inlägg: 260
Standard Sv: Någon som varit på Halkidiki senaste åren?

Var för några år sedan i Hanoti. En fin semesterort.
Stranden är fin och många bra restauranger. Till Cassandra reser även grekerna när de är lediga.

Turister finns väl över hela Grekland för det är ditt vi gillar att åka.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT