Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-12-23, 12:39
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Blåljus.

I Grekland har man tydligen egna bestämmelser för blåljus på Utryckningsfordon.På väg till flygplatsen blir jag upphunnen av en ambulans med blåljusen på ,jag ligger i en caravan med c:a 10 bilar går åt sidan släpper förbi honom.Men de framförliggande gör inte det och ambulansen ligger kvar blinkande ända till flygplatsen .Idag skulle jag korsa vägen vid ett övergångsställe och det är inte som i Sverige att man bara kliver ut.Då blir man nog påkörd,nej här har bilarna företräde,döm om min förvåning en polisbil med blåljusen på stannar och viftar över mig.Någon som vet om Grekland har särbestämmelser eller ?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-12-23, 13:08
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Blåljus.

Jag har också noterat det, i vårt tycke, något underliga användandet av blåljus. Det verkar ibland som att det används så fort fordonet rullar - men inte alltid. När det gäller ambulanser har jag funderat om det kan vara så att patient i - blåljus på (även om det inte är annat än en ren transport). För polisbilarna verkar det mer oklart - kanske bråttom till fikat? (jmf med ryktena förr om polisbilar på Essingeleden i Stockholm där det ofta(?) visade sig att de var på väg till stationen i Västberga med en påse fikabröd - men det är väl bara "förtal" - eller?)

Likaså har bärgningsbilarna här nästan alltid sin lilla oranga lampa blinkande så fort de förflyttar sig.

Bo
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-12-23, 15:15
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Blåljus.

Med tanke hur bilar staller sig kors och tvars och parkerar sa kor trafiken latt ihop sig och ambulansen kan inte slappas fram aven om man vill. Grekland har nog andra underforstadda bestammelser. Har firar man fortfarande friheten med fullstandigt utbyggd infrastruktur efter alla ar med oroligheter och fattigdom genom att kanna sig fri att gora lite hur som helst. Cyklar och mc kor konsekvent mot rott och enkelriktat. Bilar mot gul-rott. Men forsoker man fa ogonkontakt med bilister sa ordnar sig det i regel. Man kan ga rakt ut och korsa mellan bilar. Jag har borjat lara mig.
Idag stannade fakttiskt en bilist och vantade lange tills jag gick over, dar det inte var ett overgangsstalle.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-12-23, 16:44
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Blåljus.

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
...Cyklar och mc kor konsekvent mot rott och enkelriktat. Bilar mot gul-rott. ...

Jag citerar Kostas the Greek: "It's deeep orange!"

//Kikh
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-12-23, 17:42
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Blåljus.

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
Idag stannade fakttiskt en bilist och vantade lange tills jag gick over, dar det inte var ett overgangsstalle.
Skriv upp detta i nån minnesbok, det lär inte upprepas...

Skämt åsido, trafiken ser ofte ruskig ut för en laglydig svensk. Men man lär sig snart hur det fungerar. Jag har numera anammat den kalymniska körstilen och hittills klarat mig utan skråmor. Idag , i regnet , var det jobbigt att köra, vägarna som kanaler med strömmande brunt vatten. Bilarna framför körde FÖR SAKTA! Jag var tvungen att stanna flera gånger och sätta ner min allt blötare fot. Tänk på oss stackars mopediste och håll undan!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT