Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #121  
Gammal 2012-06-25, 09:42
Fixs avatar
Fix Fix är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 29
Standard Ta ut kontanter

Masse rykter rundt minibanker som er tomme for penger. Noen som har vært i Hellas i det siste og kan komme med en status?

Takker for svar!
Svara med citat
  #122  
Gammal 2012-06-25, 09:49
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Ta ut kontanter

Hej, det finns en tråd redan om detta, och senaste inlägget av idas lyder:

Läste på aftonbladet idag:

http://www.aftonbladet.se/resa/article14985170.ab

"
När det gäller de varningar som tidigare utfärdats till de som planerat att semestra i Grekland – att till exempel ta med sig kontanter – menar arrangörerna nu att det inte finns någon risk.
– Det finns inget som tyder på att det finns någon just nu överhängande likviditetskris. Det fick vi bekräftat i ett möte med UD alldeles nyligen. Det går alldeles utmärkt att ta ut pengar i Grekland. Sen ska man hålla i huvudet att situationen i Aten och storstäderna är annorlunda än den är på turistresmålen, säger Kajsa Moström."


"Totalt räknar Fritidsresor med cirka 80 000 svenska resenärer till den grekiska övärlden i sommar, en ökning med drygt fem procent jämfört med förra året."

Det verkar som om Forex ( det är ju de som spridit ryktena om kontantbrist) börjat dra öronen åt sig, förhoppningsvis har medlemmarna här hjälpt dem på traven.. ;-)
Svara med citat
  #123  
Gammal 2012-06-25, 10:54
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Ta ut kontanter

I Chania, på Kreta, fungerar allt precis som normal. Vi har varken kontant- eller mat.brist.

//Kikh
Svara med citat
  #124  
Gammal 2012-06-25, 11:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Ta ut kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Fix Visa inlägg
Masse rykter rundt minibanker som er tomme for penger. Noen som har vært i Hellas i det siste og kan komme med en status?
Så här skrev jag på vår Facebooksida för några minuter sedan:

Som alla säkert känner till cirkulerar det rykten om att det är svårt att ta ut pengar ur bankomaterna i Grekland. Vi har fått många mejl från oroliga resenärer, och frågan om kontanter är en av de vanligaste i vårt forum. Ryktet är falskt. Det går att ta ut pengar ur bankomaterna. Inte en enda av våra läsare – och Kalimera har väldigt många läsare – har rapporterat problem med att ta ut pengar. Snarare är det tvärtom: många skriver att det inte är några som helst problem. Bara så ni vet.
Svara med citat
  #125  
Gammal 2012-06-25, 11:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ta ut kontanter

Inga som helst problem på Tinos heller.

Lissi som njuter att åter vara där.
Svara med citat
  #126  
Gammal 2012-06-25, 12:33
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Kontanter

Har vært rundt store deler av Kreta siste månedene og ikke opplevd noe problem hverken med matmangel, streiker eller penger i automater. Heller ikke møtt noen eller hørt om noen som har opplevd disse problemene!

Derimot er det/har vært mange streiker i Norge og det siste nå er flygelederne som kan bety full stop i all flytrafikk til/fra Norge fra og med 2.juli hvilket betyr at vi muligens må bli her litt lenger, huff og huff!
Svara med citat
  #127  
Gammal 2012-06-25, 13:42
hayess avatar
hayes hayes är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 55
Standard Sv: Kontanter

Varit på Kreta och Santorini de 3 senaste veckorna, inga uttagsproblem alls.
Svara med citat
  #128  
Gammal 2012-06-25, 16:49
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Kontanter

Kunde inte motstå frestelsen att skicka ett mail till forex, för att höra vad de säger angående kontanter nu idag.

Här är svaret:
"Vi får olika uppgifter från olika kunder så det är möjligt att ni inte upplever ett problem när ni vill ta ut kontanter. Ni bör ta med er så mycket kontanter som ni anser er behöva eller känner er bekväma med. Ha med er kort också om ni behöver ta ut ytterligare."

Man blir inte klokare av det flummiga svaret, men.. man kan i vart fall se att de har slutat skrämmas om tomma bankomater och andra svårigheter. Alltid något.

Men, en sak kvarstår: det är inte Forex som säger hur läget är, utan deras kunder...
Svara med citat
  #129  
Gammal 2012-06-25, 16:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Mats Fredsson Visa inlägg
Men, en sak kvarstår: det är inte Forex som säger hur läget är, utan deras kunder...
På vår Facebooksida är det många som skriver att det fungerar som vanligt. Men de kanske inte är kunder till Forex.
Svara med citat
  #130  
Gammal 2012-06-26, 08:44
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Kontanter

Jag erhöll nyss svar på min hovsamma förfrågan till Forex angående de förmenta problemen med Visakort och uttag i Grekland. Svaret och min frågeställning kommer här;

Arne

Hej och tack för informationen!

FOREX Banks information baserar sig främst på vad våra kunder berättar för oss om sina resor i Grekland. För tillfället är rapporterna väldigt varierande. Vissa kunder säger att de har haft stora problem med att betala med kort medan andra berättar att allt fungerar som vanligt.

Vi följer noggrant med utvecklingen i Grekland, för en löpande dialog med våra kunder och försöker ge så relevant information som möjligt.

Tack för din information!

Med vänliga hälsningar,
FOREX Bank Kundservice


--------- Cention Contact Centre - Original message ---------
Errand: #136909
From: Arne (arne@mail.se)
Sent: 2012/06/25 17:48
To: Klagomål
Subject: Grekland

Med allt större förvåning har jag tagit del av Forex varningar för att lita på visakort och uttag i grekiska bankomater. Därtill varningar om att restauranger och butiker vägrar betalning med kort.

Jag har ett stort antal svenska vänner som lever och verkar i Grekland sedan flera år tillbaka, och samtliga- -läs samtliga- vittnar om att det icke är problem med ATM-uttag, alltså bankomatuttag. Ej heller finns några affärsidkare som icke accepterar kortbetalning. Samma gäller tavernaägare.

Då blir det ju intressant att veta vilka källor Forex grundar sina reklamkampanjer på?

En sak till; Forex hänvisar till återvändande resenärer som påtalat att det ej går att ta ut pengar på grekiska bankomater samt att! tavernor och butiker ej accepterar visakort.

Kan ni ge ett enda exempel på där detta gäller?

Är det inte bättre att ni erkänner att hela er annonskampanj är tillkommen i akt och mening att alla resenärer till Grekland ska växla till sig kontanter hor Forex så att ni kan tjäna grova pengar på era för oss kunder ofördelaktiga växelkurser...

Vänligen- men bestämt

Arne Andersson

arne@mail.se
Svara med citat
  #131  
Gammal 2012-06-26, 10:14
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Kontanter

Svaret som Arne fick från Forex, innehöll som vanligt ingen förklaring.
Enbart en bortförklaring, det är "vad våra kunder berättar för oss".

Men, vad kan man förvänta sig? Forex affärsidé är ju att tjäna pengar på andras pengar, men jag tycker förstås att det inte är för mycket begärt att de slutar att ljuga för att ragga kunder. Ett visst mått av etik borde väl även Forex kunna ha.

I vart fall ska Arne ha beröm för sin tydliga ton i mailet angående Forex metoder.
Svara med citat
  #132  
Gammal 2012-06-26, 10:52
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Kontanter

Bravo Arne! Ska omedelbart kopiera och klistra in fast med min underskrift och skicka till Forex jag också! NU FÅR DET VARA NOG SKITSNACK FRÅN DERAS SIDA!!

Ingela
Svara med citat
  #133  
Gammal 2012-06-26, 11:12
idass avatar
idas idas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 8
Standard Sv: Kontanter

Är tveksam till Forex hänvisning till kunderna som meddelar problem/icke problem.

Är det verkligen vanligt att folk återkopplar till Forex och berättar om de haft problem med uttagsbankomater? Kunden har ju inget att vinna på att meddela Forex om detta.

Känns väldigt märkligt alla deras förklaringar, tror vi lugnt kan konstatera att
allt bara var en kampanj av Forex för att tjäna pengar och nu vill de inte backa och inte heller erkänna att de haft en taktik bakom. De kommer tiga ihjäl det.
Svara med citat
  #134  
Gammal 2012-06-27, 14:28
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Kontanter

Intressant läsning:

http://vagabond.se/Redaktionellt/Nyh...landsannonser/
Svara med citat
  #135  
Gammal 2012-06-27, 14:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Cecilia Visa inlägg
Jag pratade precis med Vagabond och skulle länka till deras artikel. Men du hann före.
Svara med citat
  #136  
Gammal 2012-06-27, 15:24
Eldorado Eldorado är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Orange county
Inlägg: 26
Standard Sv: Kontanter

Skönt att det tydligen fungerar som det ska.
Oavsett det, kontanter är väl annars världens bästa tanter?
Svara med citat
  #137  
Gammal 2012-06-27, 16:11
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Kontanter

Det här blir ett långt inlägg (är det FÖR långt är det bara för moderator att ta bort allt eller valda delar, så viktigt är det inte för mej att det ligger kvar) och jag vill börja med att poängtera att jag inte på något sätt vill slå mej för bröstet, men jag tror defintivt att konsumentmakt fungerar. Det är ju många fler än jag här på Kalimera som har kontaktat Forex angående detta. Äntligen har alltså media börjat rapportera om Forex marknadsförings-metoder och jag tror nog att dom (Forex) har börjat dra öronen åt sej. Jag hoppas och tror att detta kommer att diskuteras åtminstone litegrann i andra kanaler än ”bara” i Vagabond. Det är ju mycket talande att Forex inte vill tala om hur stort det ”kundunderlag” man hela tiden hänvisar till egentligen är. Är det en person av två (det skulle ju räcka för att tala om ”varierande rapporter”)? Sen frågar jag mej också var Joanna tog vägen, har hon slutat (om hon nu överhuvudtaget har existerat som person)?
Hursomhelst, det här är mina ”konversationer” (hittills) med Forex:

**********************************************************************

Den 13/6 mejlade jag följande till Forex:

Hej,
Varför far ni med osanningar om Grekland i dagspressannonser? Det är inga problem att få ut kontanter ur uttagsautomaterna där, varför skulle det vara det? Jag har själv precis kommit hem från Tinos och plockat ut pengar både där och på Atens flygplats. Inga problem, precis som vid tidigare resor dit ner. Det dräller av ATMs och jag har inte stött på några tomma. Givetvis kan det säkert där, precis som här hemma, vara temporärt slut på sedlar nån gång, men det fylls då givetvis på lika snabbt som här. Och givetvis finns det ställen som helt saknar uttagsautomater, även det precis som det gör även i Sverige. Att det är många ställen i Grekland där man inte kan betala med kort är ingen nyhet, så har det alltid varit. Dvs ingen förändring mot tidigare. Jag antar att ni vill försöka skrämma upp folk och tjäna en extra hacka på att fler betalar onödigt mycket för sina euros genom att växla hos er, men jag anser att det är väldigt dålig stil ni kör med. Jag har tidigare emellanåt använt Forex för att växla till mej valuta. Hädanefter kommer jag nog att sluta med det. Vill inte stödja detta beteende från er sida. Och jag är inte ensam.
PS. Jag räknar inte med att få nåt annat än ett standardsvar på detta mejl, men överraska mej gärna. DS.


Och fick dagen efter (14/6) följande svar (dvs identiskt emd det som andra fått, förutom möjligen sista meningen):

Hej,
tack för ditt mail.
FOREX Banks information baserar sig främst på vad våra kunder berättar för oss om sina resor i Grekland. För tillfället är rapporterna väldigt varierande. Vissa kunder säger att de har haft stora problem med att betala med kort medan andra berättar att allt fungerar som vanligt.
Vi följer noggrant med utvecklingen i Grekland, för en löpande dialog med våra kunder och försöker ge så relevant information som möjligt.
Vår avsikt är absolut inte att elda på debatten om kris och problem i Grekland men vi har samtidigt ett ansvar mot våra kunder och vi kan inte nonchalera den feedback vi får om betalningsstörningar.
Vänligen,
Joanna
FOREX Service Center


Varpå jag skickade följande samma dag (14/6), och sen slutade den kommunikationen:

Tack för att ni åtminstone lade till en mening till det standardsvar ni skickar till alla andra med samma invändningar som jag. Jag vet inte om ni bemödade er om att läsa hela mitt mejl, men detta med att det är många ställen i Grekland där man inte kan betala med kort är inget ovanligt. Så har det alltid varit, dvs det fungerar som vanligt. Man undrar ju också vilka era ”kunder”, som ni hela tiden hänvisar till, egentligen är? Rusar folk som kommer tillbaka från sin semesterresa till just Forex och meddelar att de haft problem?
Själv tjänade på min nyligen genomförda Greklandssemester runt 500 kronor på att använda uttagsautomater i stället för att växla in cash innan.

***********************************************************************

Eftersom jag har haft väldigt svårt att släppa det här, så mejlade jag Forex på nytt den 18/6, nu från en alternativ epostadress:

Ni helt enkelt MÅSTE sluta med er djupt osakliga kampanj mot Grekland! Nu har ni tydligen t.o.m. informerat er kassapersonal, att dom ska tala om för folk att bankomaterna inte fungerar i Grekland - det är ren lögn! Och det vet ni säkert om, ni vill bara tjäna mer pengar på att fler ska växla in kontanter hos er. Bankomaterna fungerar inte särmre där än här hos oss. Kort kan vara svårt att använda på restauranger, i butiker, etc., speciellt ute på öarna. Men så har det alltid varit i Grekland, det är inget nytt fenomen alls.
Det värsta av allt är, att ni med er skrämselpropaganda medverkar till att potentiella Greklandsresenärer avstår från att åka ner, i tron att ingenting fungerar.
Även om jag de senaste åren ytterst sparsamt har använt Forex för att köpa valuta, så är det nu definitivt slut med det. Behöver jag nån gång växla till mej kontanter här hemma, så vänder jag mej hädanefter till någon av era konkurrenter (eller min bank).
Skäms!
PS. Om ni tänker svara med standardformuleringarna ni använt senaste veckan, kan ni lika gärna avstå. DS.


Nu tog det lite längre för Forex att svara (antar att dom börjat få en del att stå i), men tre dagar senare (21/6) damp följande ner i inboxen:

FOREX Banks information baserar sig främst på det våra kunder berättar för oss om sina resor i Grekland. För tillfället är rapporterna väldigt varierande. Vissa kunder säger att de har haft stora problem med att betala med kort medan andra berättar att allt funkar som vanligt.
Vi följer noggrant med utvecklingen i Grekland, för en löpande dialog med våra kunder och försöker ge så relevant information som möjligt.
Vår avsikt är absolut inte att elda på debatten om kris och problem i Grekland men vi har samtidigt ett ansvar mot våra kunder och vi kan inte nonchalera den feedback vi får om betalningsstörningar.
Med vänliga hälsningar,
FOREX Bank Kundservice

Svara med citat
  #138  
Gammal 2012-06-27, 17:18
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Kontanter

VILKET SKITSNACK!! Precis som om Forex kunder skulle ta sig tid att gå tillbaka bara för att tala om att bankomaterna inte hade pengar(om det nu skulle vara sant), folk har väl annat för sig....idiotiskt!!

Ingela
Svara med citat
  #139  
Gammal 2012-06-27, 17:38
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Kontanter

VILKET SKITSNACK!!, bra sagt Ingela A. Befinner mig just nu i Athen, har varit i Grekland sedan 9 juni på Samos (där jag tog pengar ut från automater 4 gånger), på Ikaria (tog ut pengar igår) och tänker ta ut pengar i morgon i Athen. Inga problem. För oss som har euro som valuta kostar det desutom bara 75 cent per uttag från egen konto (inte kredit) i en finsk bank.
Det är Grekiska staten som är i kris, inte de grekiska bankerna.
Svara med citat
  #140  
Gammal 2012-06-27, 17:56
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Kontanter

Tycker synd om alla de svenskar som blir lurade av Forex och vaxlar in extra mycket pengar till en dalig kurs och sen inser nar de val ar nere i Grekland att allt fungerar som vanligt. Kan inte vara sa kul. Just pga det sa kommer Forex nog forlora pa deras lurendrejeri i slutandan, da manga kunder nar de inser att de blivit lurade, kommer forlora allt fortroende for dem och kanske slutar anvanda dem i framtiden. What goes around comes around!

Hoppas Apollo stammer dem (som de funderar pa o gora enligt artikeln) och manga andra foretag ocksa!!! GRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT