Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2015-09-24, 21:52
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Vi kom hem natten till i måndags från Lesbos. Vi har sett mycket vi önskar att vi sluppit se och samtidigt inte velat vara utan. Man blir ödmjuk inför livet när man varit mitt i verkligheten. Alla dessa människor på flykt med tomma, trötta blickar som samtidigt verkar lättade och ibland visar glädje över att ha klarat första (och livsfarliga) etappen på sin väg till slutmålet någostans i Europa. En natt kom 55 båtar. Kustremsan mellan Molivos och Skala Sikaminea är full av gummibåtar och räddningsvästar. Förra torsdagen kom de första volontärerna från "Vi gör vad vi kan" till Lesbos (och vårt hotell). De gör en fantastisk insats från morgon till sena kvällen/natten och har styrt upp mycket när det gäller mottagandet och även transporter mellan Molivos och Mythilini. Dessa frivilliga krafter är värda allt stöd. Någon av de större hjälporganisationerna såg vi inte till men vi har inte koll på om de fanns på plats i Mythilini eftersom vi aldrig var där.
Svara med citat
  #62  
Gammal 2015-09-25, 11:40
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Flyktingarna på Lesvos

Karin. Jag skrev i princip samma sak på den här tråden den 9 september
Svara med citat
  #63  
Gammal 2015-10-07, 08:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

I dagens DN finns ett stort reportage om flyktingarna på Lesbos.

Finns att läsa här.
Svara med citat
  #64  
Gammal 2015-10-07, 16:47
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Starkt berörande läsning!
Lesvos verkar mycket värre än Samos, där vi var för 2-3 veckor sedan.

Abi
Svara med citat
  #65  
Gammal 2015-10-07, 16:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Citat:
Ursprungligen postat av Abi Visa inlägg
Starkt berörande läsning! Lesvos verkar mycket värre än Samos, där vi var för 2-3 veckor sedan.
Det kommer många, många fler till Lesbos.
Svara med citat
  #66  
Gammal 2015-10-07, 21:26
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Hälften av alla flyktingar kommer nu via Lesvos.
Svara med citat
  #67  
Gammal 2015-10-12, 07:50
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Flyktingarna på Lesvos

Alla ni som beundrar de som hjälper i Grekland: nu är många syrier här, i era kommuner. Så nu går det att göra en insats som är värdefull här hemma också
Svara med citat
  #68  
Gammal 2015-10-12, 10:35
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Re: Flyktingarna på Lesvos

Ja, verkligen!
Svara med citat
  #69  
Gammal 2015-10-24, 05:13
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Flyktingarna på Lesvos

Från att ha sett det jag gjort på Lesbos till att nu läsa om bränder och attentat mot flyktingar här hemma gör att sorgen är tung och vanmakten. Vi kanske inte kan hjälpa alla, även om jag önskar vi kunde. Men hat hot bränder och attacker??? De som gör dessa saker resonerar på samma sätt som terrorister: spelar ingen roll om det drabbar oskyldiga - bara det "gagnar saken". När folk tar lagen i sina händer och tar till våld finns det mycket att oroa sig för....
Svara med citat
  #70  
Gammal 2015-10-24, 07:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Det finns många sätt att hjälpa till här hemma så det är en bra påminnelse Fajotta. Är någon osäker på hur kan det vara bra att kontakta ex Rädda Barnen eller Röda Korset. Refugers Welcome finns också här i Umeå. Eva
Svara med citat
  #71  
Gammal 2015-10-24, 08:38
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Just dessa flyktingströmmar och dessa människors flykt väcker vår empati.
Att ha i åtanke kan vara att många av de nysvenskar som bor här idag har ungefär samma svåra flykt, krig och elände bakom sig.
Om människor insåg detta så tror jag man skulle tänka till en gång extra innan men slår sig i lag med s.k "brunare" alternativ på den politiska skalan.

Låt oss nu minnas våra känslor och vår empati för alla dessa miljoner på flykt. Så det inte en dag blir "de tar våra jobb och bostäder ifrån oss" etc. (Och då pratar jag framför allt om länder som Sverige, Tyskland, Frankrike där vi faktiskt har råd att hjälpa dem. Inte om de länder i kris där en stor del av befolkningen redan lever på inget alls.etc)

Det är lätt att känna empati nu. Ser många lägga upp sympatier med flyktingarna på facebook som tidigare lagt upp smygrasistiska inlägg. Och om en förändring i sympati åstadkommits hos dessa personer så är det naturligtvis glädjande men...
Må var och en av dessa också minnas all medkänsla man känner idag om 10 år.
Det har ju inte direkt varit senaste tidens strömningar i de mer välbärgade Europeiska länderna att göra så gentemot de invandrare som redan har denna flykt, krig och svårigheter bakom sig, menar jag.

Tycker f.ö att vi har betydligt större skyldigheter att ta emot flyktingarna och ge dem uppehållstillstånd än urfattiga länder som exempelvis Grekland.

Senast redigerad av Thira den 2015-10-24 klockan 08:56.
Svara med citat
  #72  
Gammal 2015-10-24, 09:02
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Och en sak till (idag tar orden aldrig slut)

Man kan läsa här i forumet att många tvekar över att resa till Grekland pga flyktingarnas svåra situation. Samtidigt har man rest till Grekland de senaste tio åren utan som helst betänkligheter trots att det också finns miljoner greker som lever under usla förhållanden pga krisen ibland bara ett stenkast bort från hotellens vackra fasader. (Jag har läst endast några få sådana inlägg här på forumet i jämförelse med alla jag läst om att inte åka pga flyktingkrisen av rädsla för att få sin semester förstörd). Men det har inte fått särdeles många att fundera över sina drinkar, sin semesterlättja på samma gång i samma land, trots befolkningens svårigheter?
Självklart inser jag att många som reser dit samtidigt kanske delvis också gör det för att bidra till en bättre ekonomi för landet men ändå, tycker det är lite konstigt att inte samma tankar av medkänsla, samma gråt och samma förundelse över turistidyll kontra vardagens råhet, visas även grekerna. Det går att se även deras svårigheter och dagliga kamp (ibland för livet) om man vill se även den.

Jag säger inte att man inte ska resa till Grekland. Tvärtom och som vanligt; vi ska resa dit allt vad vi orkar just nu. Det är jättebra att vi gör det. Och vi kan alla hjälpa både greker och flyktingar till en bättre situation. Men glöm inte alla de greker som drabbats hårt av krisen, i allt detta.
(Vet ej om detta inlägg borde hamnat i kristråden istället då det berör båda ämnena.)

Senast redigerad av Thira den 2015-10-24 klockan 09:31.
Svara med citat
  #73  
Gammal 2015-10-24, 09:44
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Thira, tack för de orden.
Svara med citat
  #74  
Gammal 2015-10-24, 09:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Upprörande scener från Lesbos. Man känner sig maktlös!
Svara med citat
  #75  
Gammal 2015-10-24, 18:04
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 137
Standard Sv: Re: Flyktingarna på Lesvos

[QUOTE=Fajotta;376038När folk tar lagen i sina händer och tar till våld finns det mycket att oroa sig för....[/QUOTE]

Väl uttryckt, Fajotta.
/Lena
Svara med citat
  #76  
Gammal 2015-10-24, 18:09
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 137
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Just dessa flyktingströmmar och dessa människors flykt väcker vår empati.
Att ha i åtanke kan vara att många av de nysvenskar som bor här idag har ungefär samma svåra flykt, krig och elände bakom sig.
Om människor insåg detta så tror jag man skulle tänka till en gång extra innan men slår sig i lag med s.k "brunare" alternativ på den politiska skalan.
.
Väl uttryckt, du också Thira.
/Lena
Svara med citat
  #77  
Gammal 2015-10-24, 18:16
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Upprörande scener från Lesbos. Man känner sig maktlös!
Precis sett bilder från Lesbos och jag gråter!!!!
Här står jag och lagar god mat till min man och mig och tårarna rinner.
Monica💕💕💕
Svara med citat
  #78  
Gammal 2015-10-24, 21:20
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Re: Flyktingarna på Lesvos

Tack för era tankar! Skönt att det finns så mycket godhet i världen också
Svara med citat
  #79  
Gammal 2015-10-24, 21:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

Att några skriver om de kriser eller svårigheter som finns i deras tankar just då behöver inte betyda att de förnekar andras lidande i det här fallet fattiga grekers. Måste erkänna att för mig bleknar deras lidande när missiler faller över Syriens barn. Eva
Svara med citat
  #80  
Gammal 2015-10-25, 11:48
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Flyktingarna på Lesvos

[QUOTE=Thira;376047]Och en sak till (idag tar orden aldrig slut)

Man kan läsa här i forumet att många tvekar över att resa till Grekland pga flyktingarnas svåra situation. Samtidigt har man rest till Grekland de senaste tio åren utan som helst betänkligheter trots att det också finns miljoner greker som lever under usla förhållanden pga krisen


Jag tycker att mötet med flyktingarna, även om hjärtat krossades, gjort att jag känner mig annorlunda inombords. Starkare i min kärlek till utsatta och helt övertygad om var jag står i frågan. Kommer inte att dra mig för att återvända
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT