Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2015-07-01, 21:12
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av larstommy Visa inlägg
Självklart Men jag menade ikke att det är konstigt att folk här på forumet vill stödja Grekland ekonomiskt eller på andra sätt. Jag menade bara att det är lite underligt att någon i England startar en s.k. bail out fund för att så att säga rädda Grekland. Fast jag förstår nu att jag ikke skulle ha skickat ut denna undran på detta forumet Oki
Undran er fint det!
Poenget mitt var vel heller at folks hjertesaker (enten folket er engelske eller ei) kan være så mangt.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2015-07-01, 21:26
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Meningsmåling som viser (foreløpig) hvor mange som vil stemme Ja og Nei på søndag, målt før og etter bankenes uttaksgrenser: http://www.keeptalkinggreece.com/201...ital-controls/

Og her er utdrag av Hellas' siste forslag til Merkel & co: http://www.keeptalkinggreece.com/201...015-end-32016/

De vil (bl.a.) skattlegge de rike i større grad, noe som altså ikke blir akseptert i EU.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2015-07-01, 21:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Enligt den senaste opinionsundersökningen (som The Guardian hänvisar till) får JA-sidan 47,1 % och NEJ-sidan 43,2 %. 6,3 % har inte bestämt sig, eller ska inte rösta. Det är sannerligen ett splittrat folk, om nu opinionsundersökningen går att lita på, vilket de inte alltid gör.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2015-07-01, 22:02
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Enligt den senaste opinionsundersökningen (som The Guardian hänvisar till) får JA-sidan 47,1 % och NEJ-sidan 43,2 %. 6,3 % har inte bestämt sig, eller ska inte rösta. Det är sannerligen ett splittrat folk, om nu opinionsundersökningen går att lita på, vilket de inte alltid gör.
Helt klart. Så er det jo også som å velge mellom pest eller kolera (vet ikke om det er et svensk uttrykk, så på engelsk: Grekerne er "between a rock and a hard place).
Svara med citat
  #45  
Gammal 2015-07-01, 22:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Så er det jo også som å velge mellom pest eller kolera (vet ikke om det er et svensk uttrykk
Jo vi säger samma sak.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2015-07-01, 23:00
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

" Austerity measures would still leave Greece with unsustainable debt.

Secret documents show creditors’ baseline estimate puts debt at 118% of GDP in 2030, even if it signs up to all tax and spending reforms demanded by troika.

Greece would face an unsustainable level of debt by 2030 even if it signs up to the full package of tax and spending reforms demanded of it, according to unpublished documents compiled by its three main creditors."

Dette skriver Guardian i en artikkel:
http://www.theguardian.com/business/...s-still-needed

Pest og kolera, ja.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2015-07-01, 23:28
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

[QUOTE=Admirala;367118]" Austerity measures would still leave Greece with unsustainable debt.

Secret documents show creditors’ baseline estimate puts debt at 118% of GDP in 2030, even if it signs up to all tax and spending reforms demanded by troika.

Greece would face an unsustainable level of debt by 2030 even if it signs up to the full package of tax and spending reforms demanded of it, according to unpublished documents compiled by its three main creditors."

Dette skriver Guardian i en artikkel:
http://www.theguardian.com/business/...s-still-needed

Pest og kolera, ja.[/QUOTE

Rena rama vansinnet!
Hur ska de ta sig ur detta?!
Helt förfärligt. Har de där dokumenten offentliggjorts i andra tidningar idag i Grekland?
Det känns ju som viktigt att folket är insatt i detta inför folkomröstningen och framtiden.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2015-07-02, 00:07
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Thira. Ja naturligtvis vet grekerna mer än oss och The Guardian är ju inte direkt okänd... Redan när krisen drog igång visste de greker jag träffade att detta är en mycket mycket lång resa. Men visst är det sorgligt. Så nu fyller vi kofferten med euro och semestrar hos detta fina folk. Eller hur
Svara med citat
  #49  
Gammal 2015-07-02, 00:21
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Thira. Ja naturligtvis vet grekerna mer än oss och The Guardian är ju inte direkt okänd... Redan när krisen drog igång visste de greker jag träffade att detta är en mycket mycket lång resa. Men visst är det sorgligt. Så nu fyller vi kofferten med euro och semestrar hos detta fina folk. Eller hur
Ja att det är en mycket lång resa vet jag också att de vet men att det tex saknas någon form av program för skuldnedskrivning även i kreditorernas egna plan. Och exakt hur högt beloppet fortfarande kommer att vara 2030 med fortsatta sparpaket.
Det står ju dessutom högst upp att dokumenten varit hemliga (fram tills dess att The Guardian publicerade dem?)

Senast redigerad av Thira den 2015-07-02 klockan 00:27.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2015-07-02, 00:39
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Thira, våra hjärtan blöder för dem! För många år sedan fick min vän i Pythagorion på Samos en dotter som föddes alldeles för tidigt och när jag lämnade ön var dottern och frun på ett specialsjukhus i Aten och han var tvungen att jobba i sin mini-market. Kunde inte låta bli att åka tillbaka för att höra hur allt gått, året efter. Och jo! Dottern mådde jättebra (och gör forfarande) men då hade krisen brakat loss. Och han var så ledsen över att hela hennes barndom och ytterligare skulle vara i ett land i kris. Han visste då i alla fall, perspektivet på kaoset. Ska försöka ta mig ner igen i augusti, fast mina knän har blivit pajj senare åren. För i Pythagorion bor många jag tagit till mitt hjärta, och särskilt nu. Har nog varit där tolv gånger. Så visst vet de. De som orkar sätta sig in i det. Långt långt före allt nu. Trevlig resa till skopelos!! Hoppas det blir lyckat
Svara med citat
  #51  
Gammal 2015-07-02, 01:34
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Ja jag vet det som sagt. Det har nog inte undgått någon som reser till Grekland.
Vad jag inte visste däremot var att jag ska till Skopelos i sommar
Tack ändå för snälla välgångsönskningar på resan (tar med mig dem till Peleponessos istället)
Svara med citat
  #52  
Gammal 2015-07-02, 01:49
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Här är väl en till som är inne på ditt spår?

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2...overger-euron-
Att läsa var Rönnerstrand skriver känns ungefär som att man i ett helt slutet rum med mycket unken luft plötsligt får känna en fläkt av frisk, klar och ren luft från ett fönster som någon har öppnat på vid gavel.

Jag är lika lite som någon annan en expert på att lösa alla Greklands problem. Men jag är övertygad om att så länge man lever kvar i euron så kommer man aldrig att resa sig. Tyvärr, för resan ut ur det kommer inte att bli behaglig den heller.

Och tyvärr gäller samma för alla andra euro-länder. Kanske skönt och fint när allting går bra och på rätt håll. Men den dagen man faller så kommer man att vara kvar på knä och krypa fram så länge man är kvar i valutaunionen. Stackars greker. Mitt hjärta värker för er!

Och som ett litet mått på hur tillförlitliga politiker är i sin argumentering så kan ju var och en erinra sig inställningen till euro-unionen som en majoritet av framträdande politiker i Sverige hade när de för ett antal år sedan försökte övertyga oss om förträffligheten att gå med. Tack och lov att svenska folket den gången valde sunt förnuft istället.

Hur ska grekerna rösta på söndag? Ingen kan väl tvivla om att de får leva med ett elände oavsett om de röstar ja eller nej. Skillnaden kan möjligen vara att med ett nej så påbörjar man den mycket mycket långa och svåra vägen som ändå bär ut ur eländet. Ett ja gör kanske något lite mindre ont för stunden, men permanentar situationen med nya lån för kommande amorteringar, nya förhandlingar om åtstramningar osv osv osv.

När jag var liten sa min far till mig när jag ibland tvekade inför beslut som kändes obehagliga ..... "Det är oftast bättre att springa i skiten än att krypa i den" ...... Kanske hade han inte helt fel, gubben.

Åtminstone om man springer åt rätt håll, dvs ut ur skiten, istället för att krypa runt i cirklar inne i den.

Masse

Senast redigerad av Masse den 2015-07-02 klockan 02:07.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2015-07-02, 02:22
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Thira, jag förväxlade dig med Tiran som efter många funderingar bestämt sig. Sorry!! Vi är nog alla ledsna, men jag och du åker ner och stöttar Igen en trevlig resa
Svara med citat
  #54  
Gammal 2015-07-02, 02:25
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg

Jag är lika lite som någon annan en expert på att lösa alla Greklands problem. Men jag är övertygad om att så länge man lever kvar i euron så kommer man aldrig att resa sig.

Masse

Masse
Nej precis. Och ju mer jag läser om detta, desto mer börjar det kännas som att det bästa alternativet är att lämna. Trots att det också blir ett elände för dem. Det finns ju dessutom en hel del ekonomer som talar för att det skulle vara det bästa (likväl som det finns många som säger motsatsen). En annan sak man kan undra är ju hur ett eventuellt fortsatt samarbete mellan Grekland (Syriza) och övriga euroländer kommer att se ut ifall de stannar i eurozonen efter detta. Alla kommande förhandlingar för resterande tid. Schismen och motviljan till varandra är ju uppenbart väldigt djup just nu.
Svara med citat
  #55  
Gammal 2015-07-02, 02:26
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

och, det finns nog mycket som är hemligt. Mer än vi tror
Svara med citat
  #56  
Gammal 2015-07-02, 07:19
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Att lämna euron...ja, krasst samhällsekonomiskt kanske det är det bästa men jag tror att ni underskattar den misär det kan innebära.

Intressant att många här på forumet helt plötsligt tror på det mycket mer än vad grekerna gör.

Nu verkar en majoritet vilja rösta ja i folkomröstningen och ca 75% vill ha kvar euron.
Svara med citat
  #57  
Gammal 2015-07-02, 07:44
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Att lämna euron...ja, krasst samhällsekonomiskt kanske det är det bästa men jag tror att ni underskattar den misär det kan innebära.

Intressant att många här på forumet helt plötsligt tror på det mycket mer än vad grekerna gör.

Nu verkar en majoritet vilja rösta ja i folkomröstningen och ca 75% vill ha kvar euron.

Det är kanske tur att vi inte är några ekonomiska rådgivare för all del, samtidigt är detta ett allmänt forum där såväl amatör som ekonom får uttala sig. Och de som vet bättre får helt enkelt ha förståelse, även om ögonen blöder av våra inlägg emellanåt haha. Ingen proklamerar sig vara någon expert.

Framför allt känner man mest bara en stor vanmakt just nu. Det är synd om Grekland. Och det är förfärligt synd om det grekiska folket och ffr allt då de redan utsatta samt större och större del av medelklassen.

Tänkte efter att jag lagt mitt inlägg inatt att kanske en skuldavskrivning ändå är det bästa? Men också att man därefter väljer att börja spara in på rätt samhällsklass dvs höj skatterna för de mest välbärgade bl.a och kom åt deras skatteskulder tex och bl.a (naturligtvis räcker inte bara det) istället för på de som redan fått det svårt.
Och det då ganska så omgående.
Såg också den där undersökningen i Bloomberg f.ö.
Då skulle det ha svängt väldeliga från de siffror jag såg igår i The Guardian och de som Admirala presenterade i sin länkhänvisning.
Man får nog ta alla sådana här undersökningar just nu med en nypa salt och vänta och se. All information skiftar så snabbt.
Svara med citat
  #58  
Gammal 2015-07-02, 08:58
ACarlsson ACarlsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 4
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

En artikel i AB som kanske nyanserar bilden lite:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21059099.ab
Svara med citat
  #59  
Gammal 2015-07-02, 11:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

I en intervju med Bloomberg TV just nu säger Yanis Varoufakis att han avgår som finansminister om det blir ett JA på söndag.
Svara med citat
  #60  
Gammal 2015-07-02, 11:08
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
I en intervju med Bloomberg TV just nu säger Yanis Varoufakis att han avgår som finansminister om det blir ett JA på söndag.


Kan tänka mig att Tsipras snart går ut med ett meddelande... Nyval i så fall?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT