Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Sifnos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-11-03, 00:46
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Färjor och boende Sifnos

Som redan nämnts här på forumet så finns redan färjeförbindelser för 2014 att läsa på GTP. Vad gäller Sifnos finns i nuläget på GTP en daglig förbindelse med Sea Jets med avgång 07.00 från Piraeus.

Lurar lite på att dra dit i början av juni.

Fråga 1: Är det någon som vet om man kan förvänta sig flera färjeförbindelser som ännu inte är offentliggjorda? Vi landar vid lunchtid i Aten och det vore ju fint om man kunde dra direkt till Sifnos samma dag utan övernattning i Piraeus.

Fråga 2: Efter att ha spanat runt lite på alternativa boenden i Kamares har jag funnit att Simeons Rooms & Apartments verkar vara ett intressant alternativ. Är det någon som har erfarenheter av detta att förmedla?

Masse

Senast redigerad av Masse den 2013-11-03 klockan 01:02.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-11-03, 09:11
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Färjor Sifnos

Hej !
Vi bodde på Simeon i somras . Ett i vårt tycke perfekt boende.
Du kan läsa vårt omdöme på Booking.com
/ Tom
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-11-04, 14:18
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Färjor Sifnos

Tack för ditt svar Tom!

Det var en bekräftelse på det vi själva hade på känn från vår forskning på nätet. Och nu är det bokat o klart. Slog till eftersom det var sista lediga av det boendealternativ som vi ville ha. Det ser jättefint ut!

Så återstår att vänta in tidtabeller från färjebolagen. De avgångar som nu finns på GTP är kl 07.00 och 12.00, vilket ju blir svårt för oss eftersom vi har landning kl 13.00.

I fjol gick en vanlig färja med avgång kl 14.55. Den har ännu inte kommit upp på GTP, men det är ändå tveksamt om vi skulle hinna med den. Därför har vi tills vidare i vår bokning räknat med att vi får ta en natt i Piraeus. Men om den går så gör vi ett allvarligt försök att hinna med, så får vi, om det lyckas, fixa boende den natten när vi kommer fram.

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-11-04, 15:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Färjor Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Slog till eftersom det var sista lediga av det boendealternativ som vi ville ha. Det ser jättefint ut

Masse
Om Du bokade genom booking.com så står det ALLTID att det är "sista rummet" eller "endast ett fåtal kvar" oavsett NÄR man bokar och oavsett vart!
Jag har flera gånger bokat "sista rummet" och ändå kunnat få rum vid en spökbokning senare.

Ändå är vi supernöjda med booking.com och har aldrig blivit missnöjda (jo en gång när hotellet byggde om, men det visste inte booking visade det sig)

Kul att ni nu har resan "klar".

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-11-04, 20:16
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Färjor Sifnos

Grattis till bokningen! Håller helt med Lissi om att det är gôtt att ha resan bokad och klar. Det är liksom lite lättare att stå ut med mörker och kyla då tycker jag...

MVH zakka
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-11-04, 23:34
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Färjor Sifnos

Tackar, tackar!

Jodå, jag är klar över att bokningssajterna försöker att hetsa genom att ange att rummen snart är slut. Men i det här fallet gick jag faktiskt in och kollade senare igen, och kunde då konstatera att det boendealternativ som vi valt inte längre fanns kvar som alternativ. Så den gången var det inte bluff. Har också tidigare mycket god erfarenhet av Booking.com. Gillar också möjligheten till kostnadsfri avbokning.

Sen är det för min del ändå lite blandade känslor att ha bokningen klar i förväg. Min optimala reseupplevelse är nog ändå att bara veta att man har flyget klart till Aten och att sedan ta resten från där när man kommer dit. Lite spännande att se var man hamnar.

Men här var det så mycket som stämde med Sifnos och boendet så vi ville inte chansa. Lite har vi ändå öppet genom att vårt boende på Egina under resans andra del fixas först när vi kommer dit. Blir sannolikt sent på kvällen, men där är vi ju nästan på "hemmaplan" så det är lugnt.

Och visst, det känns toppenkul att äntligen komma till Sifnos som så länge funnits högt på vår önskelista.

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-11-05, 08:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Färjor Sifnos

Jo vissa gånger VILL man verkligen boka tidigt och är Sifnos en liten OCH populär ö så är det nog bäst att boka innan. Vi hade tänkt oss Sifnos 2007 och då i augusti och vi fick tips om olika boenden tidigt, men allt var fullt! Så att vara ute i god tid och med möjlighet att avboka om man får ändrade planer är ju suveränt! Undrar bara hur mycket dessa hotellsiter "urholkar" ekonomin för rumsuthyrarna pga de ofta ganska saftiga avgifter ägarna måste betala. 10-30 % av rumshyran. Flera gånger då vi bott på ställen vi bokat genom booking så har ägarna sagt att "nästa gång så får ni samma pris som genom booking om ni ringer oss direkt" men då är det ju förstås kanske inte samma rum man får som man sett hemma. Många boenden skulle man ju dessutom aldrig hitta utan hotellsiterna

Vi har bokat både boendet på Cypern i december och Krakow i januari via Booking.com och ror att vi fyndat pga lågsäsong.

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-11-05, 11:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Färjor Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Och visst, det känns toppenkul att äntligen komma till Sifnos som så länge funnits högt på vår önskelista.
Det är bara att gratulera till bra val av ö. Sifnos är en av mina absoluta favoritöar.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-11-05, 14:00
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Färjor Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Om Du bokade genom booking.com så står det ALLTID att det är "sista rummet" eller "endast ett fåtal kvar"...
Kanske är det ett litet pensionat, med bara ett rum...?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-11-05, 14:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Färjor och boende Sifnos

OM årets färjerutter finns även nästa år: Vissa dagar i veckan går inte bara den Sea Jet du sett, utan även en Speedrunner. Tar lite längre tid men är i gengäld billigare: 39€ mot 48 (i år).

Jag har åkt med Speedrunner 2010, 2011 och i år. Alla tre gångerna har jag kommit iväg från Pireus vid 17-tiden på em. Perfekt om man landar runt middagstid, med andra ord.

Om du kollar på http://openseas.gr kan du backa datumen och se vilka dagar olika båtar gick motsvarande tid i år. Men om de går på samma sätt nästa år är ju dessvärre omöjligt att säga.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-11-05, 23:55
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Färjor och boende Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Många boenden skulle man ju dessutom aldrig hitta utan hotellsiterna

Lissi
Visst är det så Lissi. Och eftersom hotellägarna ansluter sig till söksajterna så får man väl tro att de tycker att de har nytta av dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är bara att gratulera till bra val av ö. Sifnos är en av mina absoluta favoritöar.
Tackar! Till viss del är det nog ditt "fel" att jag längtar till Sifnos. Den fina e-guiden har bidragit. Ska bli fint att uppleva det live!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Kanske är det ett litet pensionat, med bara ett rum...?
............. och tänk! det enda rummet fick vi!!!!!!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
OM årets färjerutter finns även nästa år: Vissa dagar i veckan går inte bara den Sea Jet du sett, utan även en Speedrunner. Tar lite längre tid men är i gengäld billigare: 39€ mot 48 (i år).

Jag har åkt med Speedrunner 2010, 2011 och i år. Alla tre gångerna har jag kommit iväg från Pireus vid 17-tiden på em. Perfekt om man landar runt middagstid, med andra ord.

Om du kollar på http://openseas.gr kan du backa datumen och se vilka dagar olika båtar gick motsvarande tid i år. Men om de går på samma sätt nästa år är ju dessvärre omöjligt att säga.
Tack Inkfish! Det är riktigt. Jag har sett att det varit så. Vissa dagar har Speedrunner gått vid 16.30 eller 17.00 och ibland lite tidigare. Vi landar 13.00 en måndag vilket dock inte stämmer med tidtabellen för Speedrunner innevarande år. Men vi lever på hoppet att de rör om lite i grytan. Annars får det bli en natt i Piraeus.

Masse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-01-30, 20:04
Lewwe Lewwe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Halmstad
Inlägg: 7
Standard Sv: Färjor Sifnos

Hej

Om jag tyder er rätt här så kan vi som landar i Aten kl. 15.20 glömma att hinna med färjan som går kl. 17 till Sifnos?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-01-31, 00:06
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Färjor Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Lewwe Visa inlägg
Hej

Om jag tyder er rätt här så kan vi som landar i Aten kl. 15.20 glömma att hinna med färjan som går kl. 17 till Sifnos?
Tror det blir svårt på 1.40. Vi brukar ta bussen och restiden med den brukar ligga på mellan 1.15 - 1.30. Tror oftast 1.30, allt beroende på trafiken. För mig verkar det tveksamt att klara det med taxi också. Men visst .......... om man kommer väldigt snabbt ur planet, inte ska vänta på något bagage, och får en snabb taxi och trafiken är gles så ........???? Båtbiljett? Hitta båten snabbt? Nej jag skulle inte slå vad om många kronor på att det lyckas.

Masse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-02-10, 18:04
Lewwe Lewwe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Halmstad
Inlägg: 7
Standard Sv: Färjor Sifnos

Tack Masse!

Då blir det att installeras sig på något närliggande boende och ta färjan på morgonen istället.
Tips på boende kring hamnen?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-02-10, 19:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Färjor Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Lewwe Visa inlägg
Tips på boende kring hamnen?
Hotel Pireus Dream är bra, och ligger nära båtarna.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-02-11, 13:51
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Färjor Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Hotel Pireus Dream är bra, och ligger nära båtarna.
Tack för det. Det tipset lär vi också få nytta av. Även om vårt plan landar 13.00 när vi ska ner i juni, så talar allt just nu för att även vi får ta en natt i Piraeus innan vi drar till Sifnos. Men värre öden kan man ju drabbas av än en kväll i gamla kära Piraeus.

Masse
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-02-11, 17:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Färjor Sifnos

Lilia ligger mysigt, men vid Mikrolimani, alltså lite längre från färjorna. Där bodde vi bra och billigt en vecka över julen 2011. Vi bokade genom Booking.com

Lissi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-02-11, 18:03
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Färjor Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Tack för det. Det tipset lär vi också få nytta av. Även om vårt plan landar 13.00 när vi ska ner i juni, så talar allt just nu för att även vi får ta en natt i Piraeus innan vi drar till Sifnos. Men värre öden kan man ju drabbas av än en kväll i gamla kära Piraeus.

Masse
Låter fint att du säger "gamla kära Pireus"....har lite ångest för att jag ska dit nu i Maj, men då kanske det är rätt så ok där ändå?
Blir en övernattning för mig med och jag funderar också på att boka på Pireus Dream, bra läge! Har kollat in det på Booking.com.
Så tack för tips Janne!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-02-24, 07:21
Ann Ann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Karlshamn
Inlägg: 124
Standard Sv: Färjor Sifnos

Vi har bott på Phidias Pireus hotel. Mycket fräscht, vi blev både lämnade o hamtade till båtarna. Jättefin service. Vill man kan man inta frukost där.
/Ann
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-02-24, 12:17
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Färjor Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Ann Visa inlägg
Vi har bott på Phidias Pireus hotel. Mycket fräscht, vi blev både lämnade o hamtade till båtarna. Jättefin service. Vill man kan man inta frukost där.
/Ann

Tack för tips! Jag har kollat på det hotellet med, verkar toppen med den servicen!..
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT