Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-08-12, 21:55
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Det var ett ledsamt inlägg Claes. Så tråkigt att inte er by kunde sterilisera dom 5 hundarna och börja mata dom. Då hade dom inte behövt jaga får till middag.

Djuren har ingen valmöjlighet. Vi måste vara deras röst. Dom kan inte flytta eller gnälla på dom styrande i EU. Det är inte deras fel att Greklands ekonomi är bankrutt. För mig handlar det inte om att om man värnar gatuhundar och katter mer än människor. Jag tror empati är smittsamt. Hunden är vår trognaste vän. Den överger aldrig sin ägare. Jag skulle aldrig slänga ut vår vovve på gatan oavsett hur knapert vi än har det. Konstigt nog ser man ofta bilder av väldigt fattiga människor som bor på gatan ha en hund som dom delar allt med. Och dom har inte ens en bostad.


En baktanke med detta förslag om att ge 12 miljoner till djuren är nog att många turister, mig inklusive, undviker öar och orter där djur far illa. Så i slutändan påverkar djurens situation även tavernor, pensionat, hotell och butiker på din hemort.

Så bra sagt Deia! Precis så tycker jag också!
Jenny
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-08-13, 04:07
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Jag brukade ha ångest när jag skulle till mitt älskade Samos på grund av alla djur som for illa (långt före krisen för folket). Men de har ett ställe i bergen som heter Animal Care Samos som jag för varje år sett gjort stor nytta. Inga hundar utan hem och massor av steriliserade katter som nu klarar sig bättre över vintern för att maten räcker längre. Har blivit stor skillnad. Hemma skänker jag till Unicef, Amnesty, läkare utan gränser och barncancerfonden. På Samos skänker jag till Animal Care!! Och framför allt ser jag till att handla av de som jobbar på Samos! Jag äter inte snålt på hotellrummet och sitter och dricker vin på balkongen istället för att gå ut på kvällen. Jag köper min solcreme, mina flipflops och annat där. För om man älskar Grekland och grekerna är det ju självklart att stötta. Så knapert har vi inte det inte här hemma. Så alla kan bidra lite. Både till djur och människor.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-08-13, 08:24
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Kan ändå inte låta bli att undra hur grekerna känner det när vi kommer som gäster till deras land och konstant "vet bäst" hur allt ska vara, vad de ska ändra på osv.(Hur behjärtansvärd frågan än kan vara.)
Och gärna talar om det för dem.
Det går ju framåt, de är på väg mot en bättre djurhållning. Man måste ju även tänka på de omständigheter som råder där på plats. De lever under helt andra förutsättningar än vad vi gör här. Ett betydligt hårdare livsklimat samt problem med att hundar förökat sig okontrollerat under långa tider fram tills nu.
De har börjat att ta tag i problemet från grunden trots att det samtidigt råder en helsickes kris i landet och mängder med andra saker att ta tag i.

Jag säger inte att man måste acceptera allt man ser men man måste ha viss förståelse för att de inte befinner sig i samma utgångsläge som vi gör här och kanske anpassa sig lite utifrån deras förutsättningar snarare än att tänka "det ska vara som hemma". Och vara lite försiktig innan drar hela djurhållningen över en och samma kam.
Sen, vad beträffar vad man ger till olika välgörenhetsorganisationer så har min mamma lärt mig att sånt skryter man inte med. Och jodå, det finns visst de som kanske inte har råd att ge till mängder med välgörenhetsorganisationer i Sverige också.

Senast redigerad av Thira den 2014-08-13 klockan 08:31.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-08-13, 09:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Jag tycker inte att vi behöver visa allt för stor ödmjukhet inför deras djurhållning. De hade många chanser att jobba med frågorna under de goda åren när många greker spenderade massor av pengar på krogliv etc. Läs Alexandra Pascalidous bok. Vissa öar som Folegandros har varit ett föredöme på området när de tagit tag i frågan och jobbat aktivt med den länge.

Eva
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-08-15, 00:17
Myrina Myrina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Jag håller med om att man inte bör mästra andra hur som helst när man är på besök. Jag brukar alltid tänka på att uttrycka mig diplomatiskt och inte heller säger jag alltid allt jag tycker till vem som helst. Om det inte rör sig om uppenbart och pågående djurplågeri är det säkert nästan alltid bästa att vända sig till människor med inflytande, som politiker och djurskyddsorganisationer. Det finns, som jag skrev i mitt första inlägg, självklart gott om exempel på bra djurhållning i Grekland också. Krisen kan ha bidragit till att vissa personer inte längre har råd att ha sina djur, men mycket handlar om kunskap och attityd. Exempelvis att binda ihop fårens och getternas ben samt slå/sparka åt hundar och katter har inget med ekonomi att göra utan är beror på attityden till djur eller ibland ren okunskap.

Jag är ändå optimist och tror på en förändring vad gäller djurhållningen, den har redan börjat. Som i alla förändringsprocesser kommer vissa grupper i samhället att gå först, så småningom följer andra efter.

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Kan ändå inte låta bli att undra hur grekerna känner det när vi kommer som gäster till deras land och konstant "vet bäst" hur allt ska vara, vad de ska ändra på osv.(Hur behjärtansvärd frågan än kan vara.)
Och gärna talar om det för dem.
Det går ju framåt, de är på väg mot en bättre djurhållning. Man måste ju även tänka på de omständigheter som råder där på plats. De lever under helt andra förutsättningar än vad vi gör här. Ett betydligt hårdare livsklimat samt problem med att hundar förökat sig okontrollerat under långa tider fram tills nu.
De har börjat att ta tag i problemet från grunden trots att det samtidigt råder en helsickes kris i landet och mängder med andra saker att ta tag i.

Jag säger inte att man måste acceptera allt man ser men man måste ha viss förståelse för att de inte befinner sig i samma utgångsläge som vi gör här och kanske anpassa sig lite utifrån deras förutsättningar snarare än att tänka "det ska vara som hemma". Och vara lite försiktig innan drar hela djurhållningen över en och samma kam.
Sen, vad beträffar vad man ger till olika välgörenhetsorganisationer så har min mamma lärt mig att sånt skryter man inte med. Och jodå, det finns visst de som kanske inte har råd att ge till mängder med välgörenhetsorganisationer i Sverige också.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-08-15, 10:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Jag menar inte heller att man ska mästra andra vid besök i ett annat land men naturligtvis kan man ta upp frågan vid en lämplig diskussion. Agera med att stödja organisationer som arbetar med djurrättsfrågorna, skriva på intenet har visat sig kraftfullt i många frågor, uppmärksamma press som en del gjort och reseaarrangörer är andra vägar. Den bristande djurrättshållningen i Grekland har inte med den ekonomiska krisen att göra och att folk inte längre har råd att ta hand om sina djur. Har besökt Grekland regelbundet sedan slutet av 70-talet och jag lovar dig det är inget nytt fenomen.

Eva
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-08-15, 12:43
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Och inte heller jag tror att krisen i sig har med djurhållningen att göra. Vad jag menade var att politiker (eftersom det i tråden har talats om att höra av sig till dem bl.a) just nu har så många andra frågor att lägga krut på p.g.a den och att man därför kanske ser till att ordna förhållandena så de blir drägliga för människor, först och främst. Att lagstadga om djurens rättigheter är väl just en politisk fråga?
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-08-15, 17:48
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Ja, gör det! Varenda euro behövs. Kanske man kan ge en slant för sterilisering eller kanske en säck torrfoder, som är ganska billigt här, 20-25 euro för 20 kg är inget ovanligt pris när man köper hel säck.

Hej Monica!
Om jag skulle få för mig att göra något för djuren på Kalymnos, vart vänder jag mig? Vi är ju ett gäng "ladies" som kommer ner i slutet av september och det vore ju kanon om jag kunde tigga ihop en liten slant av dem för att hjälpa djuren på Kalymnos. Det är i alla fall en tanke som föddes precis nu...

/Eva
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-08-18, 12:44
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Jag kan ge dig tel. till olika duktiga personer som blir otroligt glada för lite stöd.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-08-18, 18:25
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Citat:
Ursprungligen postat av Hjalta99 Visa inlägg
Hej Monica!
Om jag skulle få för mig att göra något för djuren på Kalymnos, vart vänder jag mig? Vi är ju ett gäng "ladies" som kommer ner i slutet av september och det vore ju kanon om jag kunde tigga ihop en liten slant av dem för att hjälpa djuren på Kalymnos. Det är i alla fall en tanke som föddes precis nu...

/Eva


Citat:
Ursprungligen postat av Monica
Jag kan ge dig tel. till olika duktiga personer som blir otroligt glada för lite stöd.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-08-18, 22:03
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Och ni som reser till Amorgos,kan stödja Amorgos Animal Zone! Litsa gör ett jättejobb där med alla djuren!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-08-18, 22:26
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Och ni som reser till Amorgos,kan stödja Amorgos Animal Zone! Litsa gör ett jättejobb där med alla djuren!
Var hittar jag Litsa? I Katapola?? Skulle vart intressant att besöka detta ställe?
Berätta gärna mer Malina vad de gör för djuren!!

Sunny
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-08-18, 22:29
Myrina Myrina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Här kommer adresser till djurvälfärdsorganisationer på Mykonos, Naxos och Santorini:

Mykonos: http://www.mykonosanimals.org/

Naxos: http://naws.on-naxos.com/

Santorini: http://www.sawasantorini.org/

Naxos Animal Welfare Society har också en bra instruktion om hur man ska gå tillväga för att rapportera missförhållanden i djurhållning i Grekland. Det går också bra att jobba som volontär någon/några dagar under semestern, kanske något som passar om man stannar ett längre tag på en ö? Har släktingar som gjort detta på Naxos och upplever det som väldigt positivt.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-08-19, 07:18
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Och ni som reser till Amorgos,kan stödja Amorgos Animal Zone! Litsa gör ett jättejobb där med alla djuren!

Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-08-19, 09:46
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

SUNNY: Googla på "Animal zone Amorgos" Dels har Litsa en FB-sida,dels kommer man in på den officiella hemsidan.

Litsas djurhus ligger på en kulle på väg upp till Chora.
Där har hon hundar och katter och ett litet kontor.
Hon har också en hage en bit därifrån där det går åsnor,hästar och ibland getter.

Det är SÅ kul att hälsa på alla djuren!
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-08-19, 10:25
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

TACK! Malina... Ska absolut gå dit!..
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-09-04, 15:07
Ulla E Ulla E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Borlänge
Inlägg: 10
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Håller me. Är på Paros just nu, underbart på alla sätt och vis MEN gråter varje dag över djuren som far så illa. Sett alltför mycket redan och mår så dåligt av det så fixar inte åka till Grekland igen.....
Glädjande att de finns folk som bryr sej ändå som volontärer och djurskydd. Mättat många kattmagar här under veckan och även morotspåse till en häst.
Fattar inte detta med ihopbundna ben?! varför bygger man inte en hage????
Nä usch och fy. Mår mest illa över åsnornas situation. De e så mycke lättare för mej att köpa hund - och kattmat men åsnorna.........uppmanar alla att engagera sei i The donkey
sanctionary
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-09-04, 15:23
Ulla E Ulla E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Borlänge
Inlägg: 10
Standard Sv: Djurens situation i Grekland, möjliga förbättringar

Håller me. Är på Paros just nu, underbart på alla sätt och vis MEN gråter varje dag över djuren som far så illa. Sett alltför mycket redan och mår så dåligt av det så fixar inte åka till Grekland igen.....
Glädjande att de finns folk som bryr sej ändå som volontärer och djurskydd. Mättat många kattmagar här under veckan och även morotspåse till en häst.
Fattar inte detta med ihopbundna ben?! varför bygger man inte en hage????
Nä usch och fy. Mår mest illa över åsnornas situation. De e så mycke lättare för mej att köpa hund - och kattmat men åsnorna.........uppmanar alla att engagera sei i The donkey
sanctionary
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT